استاندار یزد گفت: همه باید از افرادی که سابقه کار حزبی دارند، حمایت کنند و این امر را به منزله امتیاز مثبت و توانمندی فرد به حساب آورند و عضویت افراد در احزاب به خصوص در فرایندهای گزینشی و استخدامی نباید باعث ایجاد مشکل و مسئله ای برای فرد شود و قطعا اگر موردی در این خصوص بوده باید جبران شده و اصلاح شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، یازدهمین نشست دبیران احزاب سیاسی استان، عصر یکشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۶ به ریاست " سید محمد میرمحمدی" در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست پس از استماع گزارش رییس خانه احزاب استان و نظرات حاضرین، ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل خانه احزاب در دوران مدیریت خود در استانداری یزد خاطر نشان نمود: یکی از ضروریات دستیابی به سلامت اجتماعی و رشد و توسعه سیاسی، برگزاری نشستهای احزاب مختلف با گرایشات و دیدگاه های گوناگون است که در آن با تکیه بر گفت و گو و همفکری و تلاش برای رسیدن به نقاط مشترک و تفاهم، مسائل روز و آینده استان و کشور تجزیه و تحلیل شده و میتوان از دل این نشستها، به راهکارهایی برای بهبود روند زندگی مردم و رفع مسائل و مشکلات جامعه دست یافت.
عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان این نکته که" خانه احزاب استان یک فرصت بسیار ارزشمند برای فعالین سیاسی و اجتماعی است که باید از آن به بهترین نحو بهره گیری کنند" تصریح کرد: انتظار اینکه خانه احزاب در همین ماه های ابتدایی آغاز به کار خود، برون داد فوق العاده ای داشته باشد، انتظار زیادی است اما این انتظار وجود دارد که فرایند آن فرصتی برای گفت و گو، همفکری، فهم مشترک و تکیه بر خرد جمعی و تمرین تحمل نظر مخالف فراهم آید که خوشبختانه روند امور همین را نشان می دهد.
وی افزود: باید ساز و کاری فراهم شود تا خانه احزاب استان، به اهداف ملی و بین المللی چشم بدوزد و خود را فراتر از جامعه محدود اعضای خود ببیند چرا که دارای منزلت و خط و مشی مشخصی است که باید در ارتباط با جامعه و خواستها و نیازها و سلایق مختلف مردم و مبانی و اصول جامعه مبتنی بر تکثر و چندصدایی تبیین و تعریف شود.
استاندار یزد تصمیمات خانه احزاب را بسیار ارزشمند دانست و خاطر نشان نمود: ارزش این تصمیمات از آنجا ناشی میشود که حاصل خرد جمعی و تفکر گروهی و نتیجه فرایند مبتنی بر گفت و گو و طرح نظرات مختلف با دیدگاه های متفاوت است و نشان از نقطه اوج همدلی و هماهنگی احزاب مختلف در درون خانه احزاب دارد.
" میرمحمدی" با بیان این نکته که" یکی از ضروریات فعالیت خانه احزاب، اعتماد سازی در جامعه است" تصریح کرد: نتیجه همه این نشستها و گفت و گوها و اخذ تصمیمات در درون خانه احزاب، باید منجر به اعتماد سازی عمومی در جامعه شود و مردم احزاب را امین خود دانسته و به حزب به عنوان مجموعه ای که میتوانند برای یافتن راه حل مشکلات جامعه و طرح مسائل خود با مسوولین، به این تکیه گاه مطمئن، اعتماد کنند، بنگرند‌
وی در ادامه خانه احزاب را کانون تفکر و اندیشه ورزی دانست و ابراز امیدواری نمود تا آنچه نیاز همه جامعه است از دل جلسات و مباحث مطروحه در خانه احزاب خارج شده و سیاسی کاری و تنگ نظریها اثرات مخرب خود را بر آن نگذارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان تاکید کرد: باید در خانه احزاب، سیاستهای هدایتی و تشویقی در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی و دستیابی به سلامت جامعه تبیین شود تا جامعه و مسوولین هر دو از برکات این هم اندیشی و ایجاد فرایند گفت و گوی سازنده و هدفمند بهره مند شوند و در حقیقت خانه احزاب در این راه نقش اساسی را به عهده دارد.
استاندار یزد یکی دیگر از کارکردهای مهم خانه احزاب را، "برجسته نمودن مطالبات جامعه و قرار دادن آن در دید عموم برای یافتن راه حل مشترک دانست" و گفت: خانه احزاب باید مردم را نسبت به مسائل مختلف و رویدادهای پیرامونشان حساس کند و البته این امر با تشویش اذهان و التهاب آفرینی در جامعه متفاوت است چرا که همه باید بکوشیم تا طرح نظرات مختلف در فضایی آرام، به دور از تنش و منطقی دنبال شود تا بتوان برای مطالبات اجتماعی راهکاری اصولی و نتیجه بخش ارائه نمود.
" میرمحمدی" در ادامه یکی دیگر از کارکردهای احزاب را رواج نقد منصفانه، آگاهانه و همراه با ارائه راهکار و ارتقاء روحیه نقدپذیری در جامعه دانست و خاطر نشان نمود: همه باید از انتقاد صحیح استقبال کنیم چرا که هیچ چیز برای اصلاح امور، بیش از انتقاد سازنده ارزشمند نیست.
وی افزود: هرگز از انتقاد ناراحت نشوید و دست انتقاد کننده ای که با بیان صحیح و ارائه راهکار، به توانمندتر شدن شما کمک میکند را ببوسید و این روش نقد را سبب اصلاح گفتار، کردار و حرکت خود بدانید.
استاندار یزد تصریح کرد: تلخ ترین انتقاداتی که سبب اصلاح امور، عیان کردن نقاط ضعف و کمک به تسریع فرایند پیشرفت فردی و اجتماعی شود را چون عسل شیرین بدانید چرا که پذیرش چنین نقدی، سبب ایجاد ظرفیت بالای وجودی در شما و پختگی، تجربه و صلابت اجتماعیتان خواهد شد و قدرت تمیز مسائل را در ذهن شما افزایش خواهد داد.
وی خاطر نشان نمود: پذیرش نقد سازنده و مصلحانه، تحمل نظر مخالف، حرمت نهادن به منتقدین دلسوز و آگاه و تسهیل روند گفت و گو و تعامل، میتواند جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کند و بسیاری از مشکلات
مسوولین و مردم را نیز مرتفع نماید و به نتایج بسیار مطلوب ختم شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطر نشان نمود: یکی دیگر از کارکردهای اصولی و محوری احزاب، تلاش در جهت ارائه آموزش همگانی و نهادینه کردن قانون گرایی در جامعه است چرا که همه باید به قانون ولو اینکه آنرا درست نمی دانند، احترام بگذارند و احزاب بکوشند تا روند اصلاح قوانین را از طرقی که در قانون مشخص شده پیگیری کنند.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که" فعالیت حزبی نباید برای افراد هزینه زا و دارای امتیاز منفی باشد" تصریح کرد:  همه باید از افرادی که سابقه کار حزبی دارند، حمایت کنند و این امر را به منزله امتیاز مثبت و توانمندی فرد به حساب آورند و عضویت افراد در احزاب به خصوص در فرایندهای گزینشی و استخدامی نباید باعث ایجاد مشکل و مسئله ای برای فرد شود و قطعا اگر موردی در این خصوص بوده باید جبران شده و اصلاح شود.
" میرمحمدی" خاطر نشان نمود: احزاب باید در ارتباط با مدیران و مسوولین، فرایند انتقال مطالبات اجتماعی به ایشان را ایجاد نموده و بکوشند تا صدای جامعه باشند و خواست عمومی مردم را به صورتهای مختلف و مناسب، برجسته نمایند تا مورد توجه مدیران قرار گیرد و مدیران نیز   قطعا در برابر احزاب مسوولند و باید پاسخگوی مطالبات اساسی، قانونی و مردمی احزاب باشند.
وی نقش احزاب در شکل گیری جریانهای فکری و اجتماعی و ایجاد شور و نشاط و بلوغ سیاسی و فکری در جامعه را،  اساسی و ارزنده دانست و خاطر نشان نمود: فعالیت احزاب در جامعه، نباید تنها به دوران انتخابات محدود شود چرا که ایجاد زمینه مشارکت فعال و آگاهانه مردم در انتخابات، تنها یکی از کارکردهای احزاب است.
استاندار یزد در پایان بر تعهد دولت تدبیر و امید و مجموعه مدیران استان بر حمایت از فعالیتهای قانونی احزاب تاکید کرد و تاکید نمود که این کمکها و حمایتها اولا باید تسهیل کننده حرکت خانه احزاب و احزاب استان باشد و ثانیا باعث وابستگی و ایجاد تعهد در آنان نسبت به ادای دین متقابل به دولت نشود تا به استقلال و آزادی عمل آنها لطمه وارد نگردد.
گفتنی است در پایان این نشست، احکام اعضای خانه احزاب استان که توسط استاندار یزد صادر شده بود، به ایشان اعطاء شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا