ا سابقه مدیریتی او در آن سازمان با یکی از اولین حواشی اسفندیار رحیم مشایی مرتبط است. در روز 18 آبان ماه سال 87 زمانی که جهانگیری معاون مشایی بود در جریان مراسم افتتاح همایش "فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران"، ۱۲ خانم با لباس محلی، دف‌زنان بر روی سن ظاهر شدند و درحالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند با حالات ریتمیک آن را به قاری تحویل دادند.

یزدفردا فرارو نوشت: سجادزند؛اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از روز گذشته تاکنون دو واکنش به بازداشت برادرش داشته است، یکی مستقیم و دیگری غیر مستقیم. یکی در اینستاگرام بود که در آن از دلیل بازداشت برادرش اظهار بی اطلاعی کرده بود و دیگری امروز در همایش روز ملی توسعه روستا بود که از برخوردهای سیاسی با فساد انتقاد کرد.  

 
به گزارش فرارو،روز گذشته اسحاق جهانگیری در صفحه اینستاگرامش اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره بازداشت مهدی جهانگیری را تائید کرد. او نوشت: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچ‌گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مساله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود.»
 
دو نکته در واکنش جهانگیری بارز بود، اول تاکید بر "قابل پیش بینی بودن"  و دومی اظهار امیدواری برای "سیاسی نبودن" این دستگیری.
 
اسحاق جهانگیری امروز صبح نیز در همایش توسعه روستا در سخنانی از برخورد با فعالان بخش خصوصی به بهانه مبارزه با فساد انتقاد کرد. او گفت: «هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد نیست و هیچ کس در این زمینه مصونیت ندارد، اما هیچ کس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند.»
 
ناظران این سخنان جهانگیری را نیز در راستا بازداشت برادرش تفسیر کرده اند.
 
هنوز مشخص نشده است کدام نهاد مهدی جهانگیری را بازداشت کرده است. تاکنون فقط پلیس آگاهی اعلام کرده است در این باره نقشی نداشته است.
 
پس از بازداشت برادر معاون اول رییس جمهور رسانه های اصولگرا به پوشش گسترده آن پرداخته اند و برخی از آنها از این اتفاق استقبال کرده اند. اما رسانه های اصلاح طلب سعی کرده اند میان بازداشت برادر جهانگیری و ارتباط او با اسحاق جهانگیری تفاوت قائل شوند.
 
 پیدا و پنهان
 واکنش یک روزنامه اصولگرا به بازداشت جهانگیری
 
محمدصادق جوادی حصار روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی به آفتاب یزد گفت: «مهدی جهانگیری و فعالیت‌هایش هیچ ارتباطی به اسحاق جهانگیری ندارد. نسبت خونی که به نسبت کاری منجر نمی‌شود.»
 
درباره اتهامات مهدی جهانگیری اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما سایت تابناک دیروز در گزارش خود برخی اتهامات را متوجه حضور جهانگیری در بانک گردشگری دانسته است.
 
 پیدا و پنهان
 
 افتتاح هتل فرودگاه امام خمینی با حضور سلطانی فر رییس وقت سازمان گردشگری
مهدی جهانگیری کیست و حوزه فعالیت های او چه بود؟
مهدی جهانگیری برادر کوچکتر اسحاق جهانگیری است او حدود 45 سال سن دارد و در رشته های مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و اقتصاد بین الملل تحصیل کرده است. مهدی بر خلاف برادر بزرگتر خود به جای ورود به سیاست وارد اقتصاد شد و با سرعت توانسته پله های ترقی را طی کند.
 
نام مهدی جهانگیری بر خلاف برادرش با یکی از بحث برانگیزترین و جنجالی ترین چهره های سیاسی ایران گره خورده است. مهدی سابقه مدیریتی کلانی در دولت ندارد شاید مهمترین این سابقه به دوران ریاست اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باز می گردد. مهدی جهانگیری در ان زمان معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.
 
اتفاقا سابقه مدیریتی او در آن سازمان با یکی از اولین حواشی اسفندیار رحیم مشایی مرتبط است. در روز 18 آبان ماه سال 87 زمانی که جهانگیری معاون مشایی بود در جریان مراسم افتتاح همایش "فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران"، ۱۲ خانم با لباس محلی، دف‌زنان بر روی سن ظاهر شدند و درحالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند با حالات ریتمیک آن را به قاری تحویل دادند.
 
پیدا و پنهان
مهدی جهانگیری و اسفندیار مشایی
 
درباره‌ی اين بخش از همايش مسايلی مطرح شد، از جمله دو نفر از مراجع عظام نسبت به آن اعتراض شديدی داشتند. این انتقادات نهایتا باعث شد که مهدی جهانگیری 25 آبان ماه از سمت خود استعفا کند.
 
این استعفا به زیان جهانگیری تمام نشد او فعالیت گسترده خود در حوزه گردشگری را آغاز کرد و به عنوان فعال بخش خصوصی گام ها و اقدامات مهمی در این زمینه برداشت.
 
او گروه مالی گردشگری را ایجاد کرد و پس از آن شرکت خصوصی "سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران" (سمگا) را تاسیس کرد و توانستند زیر مجموعه های فراوانی برای ان ایجاد کند.
 
زیرمجموعه‌های گسترده این گروه مالی عبارتند از: "بانک گردشگری، شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا)، مجتمع فولاد صنعت بناب، شرکت سرمایه‌گذاری نگین، هلدینگ صنایع و معادن ماهان، توسعه امید افق گردشگری، شرکت افق گردشگری ایرانیان، مرکز آموزشی علمی کاربردی کاراد، شرکت باشگاه گردشگری ایرانیان، کارت گردشگری پارس، شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی و رفاهی پارس زیگورات، شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات، و تجارت بین‌الملل هموطا آریا."
 
کار گروه مالی گردشگری به شدت گسترش یافت ولی در مواردی ابهات و اتهامات اقتصادی پیرامون این گروه منتشر شد. در مهر ماه سال 1390 بانک مرکزی دستور داد که مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک گردشگری تغییر کند.
 پیدا و پنهان
 تقدیر لاریجانی از جهانگیری به عنوان کارآفرین برتر گردشگری
 
آن زمان بانک گردشگری متهم نقش آفرینی در پرونده فساد سه هزار میلیاردی بود اما بانک مرکزی مسئله را رد کرد. مهدی جهانگیری در آن زمان رییس هیات مدیره این بانک بود.
 
در همان سال و پیش از فرمان بانک مرکزی وب‌سایت "الف" متعلق به احمد توکلی در گزارشی با عنوان "رانت‌خواری بزرگ در شرکت خصوصی متصل به حلقه قدرت-ثروت" مدعی رانت‌خواری مهدی جهانگیری با کمک مشایی و بقایی و البته مرتضی تمدن (استاندار وقت تهران) شد.
 
با وجود انتشار این گزارش ها علیه برادر کوچکتر اسحاق جهانگیری اما گروه مالی گردشگری به فعالیت های خود ادامه داد. با پیروزی حسن روحانی در انتخابات و توافق برجام راه برای فعالیت بیشتر شرکت های حوزه گردشگری باز شد. بانک گردشگری هم از شرایط بحرانی خارج شد.
 
در سال 93 در اتفاقی دیگر مهدی جهانگیری توانست وارد مهمترین نهاد بخش خصوصی شود. او از آن سال تاکنون نایب رییس اتاق بازرگانی تهران است.
 
مهدی جهانگیری و گروه مالی اش در زمینه های دیگر از جمله ساخت مدارس در مناطق محروم و برخی زمینه های فرهنگی همچون سینما فعالیت دارد. گروه مالی او تهیه کننده "شهر موش‌های2" بود.
 
پیدا و پنهان
 جهانگیری و رضا عطاران در جشن آغاز اکران پروژه شهر موشهای2
 
یکی دیگر از حاشیه هایی که حول جهانگیری به وجود آمد ماجرای پرداخت 200میلیون تومان پاداش به اعضای هیات مدیره بانک گردشگری بود. در سال93 سندی از این پاداش منتشر شد که مهدی جهانگیری پای آن را امضا کرده بود. امروز روزنامه کیهان در گزارش بازداشت او به این ماجرا اشاره کرده است.

 

با وجود تمام شایعات علیه مهدی جهانگیری او هیچ وقت محاکمه نشد. حتی در مواردی مورد تقدیر مقامات عالی کشور قرار گرفت. او به عنوان کارآفرین برتر کشور در زمینه گردشگری شناخته می شود.
 

در بحبوحه انتخابات ریاست جمهور و پس از آنکه اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات شد، برخی چهره های اصولگرا علیه برادر جهانگیری سخنانی را مطرح کردند.

علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس یکی از آنها بود.

زاکانی در اردیبهشت ماه درباره برادر جهانگیری گفت: «ما الان مثل زمان قاجار یکسری خانواده ها در کشور دارند ایجاد می شوند که ظرفیت های هزاران میلیاردی دارند، یکی از خانواده ها خانواده آقای جهانگیری است، خیلی صریح می گویم بانک دارند، در پتروشیمی دست دارند، بانک گردشگری برای چه کسی است؟ برای برادر محترم آقای جهانگیری است که در دولت قبل آن را گرفته است.»
 
او افزود: «این را با چه رانتی گرفته است؟ با رانت رفاقت با آقای مشایی گرفته است، از کجا این را آورد؟ آن روزی که قرآن را با آن شرایط نادرست آوردند با آن ساز و دهل، که صدای همه ملت در آمد چه کسی استعفا داد و گفت گردن من است و گردن مشایی نیست، آن فرد برادر آقای جهانگیری بود.»
 
 در پاسخ به زاکانی مهدی جهانگیری همان زمان بیانیه ای را منتشر کرد. او درباره ادعاهای زاکانی گفت: «مجموعه کاملا خصوصی "گروه مالی گردشگری” و شرکت های عضو، از ابتدای شکل گیری و مشارکت در فعالیت های اقتصادی، متعلق و وابسته به هیچ نهاد، شخص و مجموعه دولتی و شبه دولتی و جریان خاص نبوده و جملگی با مشارکت فعالان گردشگری، اقتصادی و سهامداران آن ایجاد شده و طبق ضوابط حقوقی و قانونی کشور در حال فعالیت می باشد.»
 
جهانگیری در خصوص شایعات پیرامون بانک گردشگری نیز خطاب به زاکانی گفت: «در عجبم شما که سالها در مسند نمایندگی مجلس شورای اسلامی وظیفه قانونگذاری را به عهده داشتید چطور نمی دانید که بر اساس مقررات موجود از جمله اصل ۴۴ قانون اساسی امکان تملک سهم یک بانک برای یک فرد امکان پذیر نمی باشد و لیست سهامداران بانک در گزارش های مجامع و از طریق سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار برای عموم مردم عزیز قابل رویت است.»
 
او فعالیت در هیات مدیره پتروشیمی را نیز رد کرد.
 
 پیدا و پنهان
 جهانگیری و سید حسن خمینی
با تمام این اوصاف مهدی جهانگیری بازداشت شده است، پیش از این حسین فریدون برادر رییس جمهور نیز بازداشت شده بود. اتهامات او اقتصادی بود. با اینحال هنوز مقامات قضایی درباره اتهامات جهانگیری اطلاع رسانی نکرده اند. باید دید که پرونده برادر اسحاق جهانگیری که خود رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است به کجا ختم می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا