یزد فردا :برای اخذ گذرنامه یا همان پاسپورت تنها کافیست با در دست داشتن مدارک لازم به مراکز پلیس +10 و انجام مراحل اداری تعریف شده درخواست صدور یا تمدید گذرنامه خود را انجام دهید، پس از حدود 3 تا 14 روز گذرنامه جدید شما به آدرس تان پست می شود. گذرنامه شما تا 5 سال پس از صدور، معتبر است.

محمد حسین تقوایی زحمتکش


گرچه در سالها گذشته برای سفر معنوی پیاده روی اربعین اباعبدالله الحسین کارت ملی بسنده می کرد اما در سالهای اخیر، سفر به عراق به منظور پیاده روی اربعین بدون گذرنامه (پاسپورت) و روادید (ویزا) عراق امکان پذیر نیست و در صورتی که به هر عنوان بدون ویزا وارد خاک عراق شوید، دستگیر شده و مجازات سختی در انتظارتان است. لازم به ذکر است با توجه به سهولت در اخذ پاسپورت و ویزا، بهتر است در زمان باقی مانده نسبت به اخذ پاسپورت و همچین ویزا اقدام نموده تا با خیال آسوده و بدون معطلی در مرزها به سفر معنوی و پرفیض اربعین نایل شوید.
بدیهی است سفر به عراق مانند هر کشوری نیاز به ویزا یا همان روادید دارد،  برای اخذ ویزای عراق، شهروندان هر کشور به گذرنامه نیاز دارند که در این گفتار بدان پرداخته می شود.

گذرنامه یا پاسپورت چیست؟
گذرنامه یا پاسپورت نوعی شناسنامه بین‌المللی است که از طریق آن، دولت‌ها از دولت‌های دیگر درخواست می‌کنند اجازه ورود به خاک یا گذر از خاکشان را به فرد بدهند. گذرنامه از چندین سال پیش وجود دارد و اولین گذرنامه به ۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط می‌شود.
در ایران نیز افرادی که قصد خروج از کشور را دارند،‌ باید گذرنامه داشته باشند. براساس قانون، گذرنامه سندی است که از طرف ماموران صلاحیت‌دار دولت، برای مسافرت اتباع ایرانی به خارج و اقامت در خارج داده می‌شود.

چگونگی اخذ  پاسپورت
برای اخذ گذرنامه یا همان پاسپورت تنها کافیست با در دست داشتن مدارک لازم به مراکز پلیس +10 و انجام مراحل اداری تعریف شده درخواست صدور یا تمدید گذرنامه خود را انجام دهید، پس از حدود 3 تا 14 روز گذرنامه جدید شما به آدرس تان پست می شود. گذرنامه شما تا 5 سال پس از صدور، معتبر است.

مدارک لازم درخواست پاسپورت
1 تهيه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي (پليس+10)
 2- پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر
1-3) اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي و يا تأئيديه ثبت احوال براي کليه متقاضيان.
2-3) ارائه اصل آخرين گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
3-3) یک (1) قطعه عکس 6x4 جديد و رنگي با زمينه سفيد و تمام رخ به طوري که:
الف: 6 ماه از تاريخ انداختن آن نگذشته باشد.
ب:آقايان بدون کلاه و عينک کراوات و زيور آلات و آرایش مو و محاسن به طوري که پيشاني و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.
ج:خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرايش و زيورآلات، با استفاده از روسري و یا مقنعه ساده و تیره به طوري که گردي صورت مشخص باشد. (برای دختران بالاي 6 سال با حجاب کامل)
4-3) اجازه محضري برای افراد زير 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
5-3) افراد بالاي 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست شناسنامه عکسدار ارائه نمايند.
6-3) افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست گواهي اشتغال به تحصيل، دفترچه بيمه و يا گذرنامه عکسدار ارائه نمايند.
توجه: برای افراد زیر 6 سال،کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.
1- 4)  بانوان محترم جازه محضري برای بانوان متأهل از سوی همسر ارایه دهند
1-5) ارائه اصل و کپي کارت پايان خدمت يا معافيت صرفاً هوشمند(کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي برای مشمولین.
توجه 1: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.
توجه 2: آقايان بالاي 50 سال احتياج به ارايه کارت پايان خدمت ندارند.
2-5) آقايان دانشجو و يا دانش آموز براي خروج از کشور مي‌بايست نامه از محل تحصيل خود دريافت و به سازمان وظيفه عمومي تحويل نمايند.

موارد خاص:
الف: ) بازنشستگان نظامي که 5 سال تمام از بازنشستگي آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا يگان مربوطه الزامی است.
ب :) بازنشستگان نظامي که 5 سال از بازنشستگي آنها مي‌گذرد می‌بایست اصل و کپي کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).
ج  : نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.
د:بانوان مقيم خارج احتياج به اجازه محضري همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ايراني قابل قبول است.
ه : بانواني که همسر آنها فوت نموده، مي‌بايست اصل گواهي فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه مي‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

اشخاصی که در شرایط خاص می‌توانند گذرنامه بگیرند
•    افرادی که سنی کمتر از ۱۸ سال دارند یا اینکه تحت ولایت یا قیومت هستند، با اجازه ولی می‌توانند گذرنامه دریافت کنند.
•    مشمولین وظیفه (سربازی) نیز تنها با دریافت مجوز کتبی از اداره وظیفه عمومی می‌توانند پاسپورت بگیرند.
•    زنان شوهردار نیز برای دریافت گذرنامه باید موافقت کتبی شوهر یا در موارد اضطراری، اجازه دادستان شهرستانی که در آن درخواست گذرنامه داده‌اند، ارائه دهند.

چگونگی واریز هزینه اخذ پاسپورت
دقت کنید در هنگام مراجعه به مراکز پلیس به علاوه ده، کافیست یک کارت بانکی همراه داشته باشید، در مجموع کمتر از 150 هزارتومان کل هزینه اخذ پاسپورت می شود که در هنگام حضور در مراکز پلیس به 10  هزینه ها توسط کارتخوان مرکز اخذ میشود و نیازی به واریز فیش بانکی نیست.

کلیه هزینه اخذ پاسپورت
در ابتدا باید با پرداخت مبلغ هزار تومان (۱۰۰۰۰ ریال) فرم و شناسه گذرنامه را از پلیس+۱۰ دریافت کنید. بعد از انجام این کار باید دو فیش بانکی را به مبلغ‌های ۳۷،۵۰۰ ریال و ۷۵۰،۰۰۰ ریال به حساب شهرداری و نیروی انتظامی واریز کنید. البته امکان واریز این پول از طریق کارت‌خوان‌های موجود در دفاتر خدمات الکترونیک نظامی نیز وجود دارد. اما نمی‌توانید این مبلغ را از عابربانک یا اینترنت پرداخت کنید.
    شماره حساب شهرداری تهران نزد بانک ملی: ۳۱۱۱۰۰۰۰۴۸۰۰۶ (در سایر استان‌ها باید مبلغ ۳۷۵۰۰ ریال به حساب شهرداری آن استان واریر شود).
    شماره حساب نیروی انتظامی نزد بانک ملی: ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۱۰۰۷
البته هزینه درخواست صدور گذرنامه در دفاتر الکترونیک انتظامی مبلغ ۲۹۳،۰۰۰ ریال است که در شعب پلیس+۱۰ پرداخت می‌شود و البته هزینه پستی نیز روی آن حساب شده است.

گذرنامه برایتان پست می شود
همه افراد بالای 6 سال برای گرفتن گذرنامه باید به دفاتر پلیس +10 بروند و در پایان کار، رسیدی دریافت کنند. که در صورت مواجهه با مشکل یا عدم دریافت گذرنامه در زمان مقرر برای پیگیری این رسید لازم است
حال کار شما به پایان رسیده و حالا باید منتظر پست شدن گذرنامه به نشانی ای که اعلام کرده اید باشید. حدود 3 تا 15روز زمان می برد تا گذرنامه به شما تحویل داده شود.
البته ممکن است به دلایلی صدور یا تمدید گذرنامه اتان با مشکل روبرو شود که این موارد به صورت کتبی و  ارسال نامه به شما اطلاع داده می شود.


اخذ ویزای عراق
برای اخذ ویزای عراق باید به سفارتخانه کشور عراق یا کنسولگری عراق در برخی از مراکز استانها مراجعه کنید اما به منظور اخذ ویزای 3 ماه عراق که به برای ایام پیاده روی اربعین صادر می شود در ابتدا باید به سایت سماح مراجعه کنید پس از ثبت نام الکترونیکی به دفاتر زیارتی که در هنگام ثبت نام مشخص میکنید مراجعه و عکس خود را تحویل دهید پس از آن در زمان 3 تا 7 روز ویزای پیاده روی اربعین صادر می شود و شما می توانید بدون دغدغه و با خیال آسوده به عراق سفر کنید.
تاکید می شود سفر به عراق به منظور پیاده روی اربعین حسینی و حضور در نجف اشرف و کربلای معلی بدون اخذ پاسپورت و همچنین ویزای عراق ممنوع است و در صورتی که به هر عنوان بتوانید بدون ویزا وارد کشور عراق شوید با اشد مجازات توسط کشور عراق ربرو می شوید پس بهتر است که قبل از سفر پاسپورت و همچنین ویزای سفر به عراق را اخذ کنید.در گفتار مستقل در خصوص جزییات ثبت نام در سماح توضیحات کامل ارایه می شود.


آدرس وب سایت اینترنتی سماح- سامانه ثبت نام متقاضیان پیاده روی اربعین حسینی به نجف و کربلا- سال ۱۳۹۶
https://samah.haj.ir

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا