زینب كاظم‌خواه: ٢٥ سال از مرگ شاعر «زمستان» می‌گذرد؛ حالا قرار است همزمان با بیست‌و پنجمین سال درگذشت این شاعر همایشی برای او در یزد برگزار شود، خبری كه چند روز پیش منتشر شد. اما خبر تازه این است كه به گفته زردشت اخوان ثالث، فرزند این شاعر همزمان با همایش كلیات شاعر در یزد رونمایی خواهد شد.

اخوان ثالث به «اعتماد» می‌گوید: «كلیات شعر اخوان، شامل تمام شعرهای شاعر است به اضافه مجموعه «سال دیگر این دوست این همسایه» كه شعرهای منتشر نشده اخوان است كه چندی پیش منتشر شد.»

به گفته او، این مجموعه، اشعاری از پدرش را شامل می‌شود كه از میان دست‌نوشته‌ها و سیاه‌مشق‌های او كشف شده بود.

برخی اشعار، در سال‌های دور و به‌صورت جداجدا در برخی مطبوعات و نشریات منتشر شده بودند، اما در هیچ یك از مجموعه‌های منتشر شده اخوان‌ثالث نیامده بودند. بخش قابل‌توجهی از این مجموعه نیز شعرهایی را شامل می‌شوند كه آخرین اشعار او هستند و هرگز در هیچ جایی منتشر نشده‌اند.

فرزند این شاعر در حال آماده‌سازی این كلیات برای انتشار است و اظهار امیدواری می‌كند كه همزمان با همایش اخوان ثالث در یزد این اثر رونمایی شود.

دبیر همایش اخوان، مجید پویان است و تاكنون ۴۷۰ چكیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده كه بعد از داوری آثار قرار است كه برگزیدگان شهریور اعلام شوند.

مقالات این همایش همگی درباره اخوان ثالث بوده از جمله محورهای آن، اخوان در عرصه تحقیقات ادبی، اسنادی از زندگانی اخوان، اسطوره و قهرمانان اساطیری در شعر اخوان، تركیب‌سازی در شعر او، طنز در آثار این شاعر، زبان، بیان و نگاه باستانگرایانه در شعر اخوان، اخوان و اشعار نوقدمایی او، اخوان و اخوانیه‌‌سرایی، اخوان و انجمن‌‌های ادبی، اخوان و كوشش‌های او در نقد ادبی و وجوه بلاغی شعر اخوان عنوان شده است.

از سوی دیگر قرار است فیلم مستندی نیز درباره زندگی این شاعر تهیه شده و در همایش به نمایش در‌آید.

همچنین از زردشت اخوان ثالث درباره مرمت خانه این شاعر سوال كردیم خانه‌ای كه كمی بالاتر از بلوار كشاورز و نرسیده به خیابان فاطمی، در كوچه پس‌كوچه‌های امیرآباد قدیم قرار دارد؛ این خانه همان خانه‌ای است كه مهدی اخوان ثالث، در فاصله سال‌های ٥٧ تا ٦٩ در آن منزل داشته و بخشی از سروده‌های معروف او در این بنا اتفاق افتاده است. این خانه سال‌ها همان طور مانده بود و فرزند شاعر در تلاش بود كه آن را سر و سامانی دهد تا اینكه در نهایت شهرداری منطقه شش این خانه را خریداری كرد. سال ٩٢ هم اعلام شد كه قرار است خانه اخوان به موزه تبدیل شود، اما فرزند این شاعر می‌گوید كه خانه همچنان در حال مرمت است، ولی نكته‌ای كه وجود دارد این است كه ساختمان را به سلیقه خودشان درست كرده‌اند.

او تاكید دارد: «خانه‌ای كه تعمیر شده دیگر خانه اخوان نیست.»

فرزند این شاعر یادآور می‌شود: «به آنها گفتم كه این حیاطی كه دارید می‌سازید حیاط خودتان است نه حیاطی كه اخوان در آن زندگی می‌كرد. درهای فرفورژه و دیوارهای سنگ مرمر با حوضی كه در آن آب‌نما گذاشته‌اند.»

به گفته اخوان ثالث، ترمیم این خانه مراحل پایانی را سپری می‌كند و بعد از آن باید تحویل شهرداری منطقه شش شود ولی هنوز نمی‌دانم كه قرار است با خانه چه كنند.

روزنامه اعتماد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا