دهمین قطار گردشگری امروز دوشنبه 3 مهر 96 وارد شهر تاریخی جهانی یزد شد. طار گردشگری هزار و یک شب حامل ۵۹ گردشگر خارجی از ۱۱ کشور جهان امشب از یزد وارد ایستگاه راه آهن اصفهان می شود. به گزارش ایمنا، قطار گردشگری هزار و یک شب با همکاری شرکت بین المللی جهانگردی آزادی (آیتو) حامل ۵۷ گردشگر خارجی از کشورهای آلمان، سوئیس، اتریش، روسیه، ترکیه، انگلستان، بلژیک، فرانسه و هندوستان و همچنین دو خدمه، به منظور بازدید از شهر تاریخی اصفهان ساعت ۱۸ امشب (سوم مهر ماه) وارد ایستگاه راه آهن اصفهان می شود.

به‌گزارش ز روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد، محمدرضا نصیری سرپرست معاونت گردشگری این استان با اعلام این خبر گفت: «قطار گردشگری هزار و یک شب که اول مهرماه از مرز سرخس وارد استان خراسان‌رضوی شده بود صبح امروز با 57 گردشگر از کشور‌های اروپایی و آسیایی وارد استان یزد شد.»
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با بیان اینکه مسافران این قطار گردشگری در سفر یک‌روزه خود به یزد قرار است از بافت و اماکن تاریخی این شهر جهانی بازدید کنند، اظهار کرد: «گردشگران قطار گردشگری هزارویک‌شب در یک سفر هشت‌روزه از شهرهای مشهد، یزد، اصفهان و شیراز بازدید می‌کنند و در تاریخ نهم مهر کشورمان را ترک خواهند کرد.»
نصیری تصریح کرد: «ورود قطارهای گردشگری به شهر تاریخی جهانی یزد در معرفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ریلی گردشگری کشور به ویژه شهرهای هدف گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی نقش بسزایی دارد.»
گردشگران این قطار گردشگری در قالب 5 گروه و با ملیت‌های انگلیسی، استرالیایی، آلمانی و بلژیکی هستند که صبح امروز پس از ورود به راه‌آهن یزد مورد استقبال مسئولان میراث‌فرهنگی و راه‌آهن استان قرار گرفتند.

استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به گستردگی 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

درباره قطار گردشگری هزار ویک شب

این قطار روز ۲۴ شهریور از تاشکند ازبکستان حرکت کرد و بعد از عبور از شهرهای سمرقند، بخارا و عشق آباد روز اول مهرماه از مرز سرخس وارد ایران شد.
این قطار دارای گردشگرانی از ۱۱ کشور جهان است و قرار است در مدت یک هفته با سفر به شهرهای یزد، اصفهان، شیراز، پاسارگاد، سعادت شهر(پاسارگاد) و تهران از جاذبه های گردشگری کشورمان دیدار کنند.
بنابراعلام مسئولان ریلی کشور، قطار گردشگری بین المللی هزار و یکشب، بیست و یکمین قطاری است که با هدف توسعه گردشگری ریلی بین المللی و استفاده از ظرفیت کریدورهای ریلی وارد کشورمان شده است که بعد از یک هفته اقامت هشتم مهر ماه از طریق مرز هوایی، کشورمان را ترک می کنند.
امروزه گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت ها به شمار می رود و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش است با جذب گردشگران از مزایای این صنعت استفاده کندکه این قطار نیز برای توسعه گردشگری ریلی به ویژه در عرصه بین المللی وارد اصفهان می شود.
گفتنی است؛ از سال 93 سفرهای قطار گردشگری خارجی در ایران رونق یافت وتا امروز 2 شرکت خصوصی اروپایی با نام های عقاب طلایی و هزار و یک شب مجوز ورود قطار به ایران را دریافت کرده اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا