یزدفردا:سخنگوی شورای نگهبان در خصوص توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، گفت: اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می دهد باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، گزارش اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان ارائه کرد و گفت: 6 مصوبه عدم مغایرت شان با شرع و قانون اساسی اعلام شد. 5 مصوبه نیز دارای مغایرت بود.

وی افزود: 20 نامه‌ از دیوان عدالت اداری داشتیم، سه مورد آن مغایر با شرع بود و 17 مورد آن عدم مغایر شناخته شد. همچنین اصلاح اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن که پس از اصلاح آن یک اصلاحیه از آن به شورای نگهبان آمد، ولی پیش از ابلاغ اصل آن به شورا نیامده بود که اعضا گفتند اصل این اساسنامه خلاف قانون است و تا زمانی که اصل آن ارسال نشود، شورای نگهبان نه اساسنامه و نه اصلاحیه را می‌تواند قبول کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و اقدامی که دیوان عدالت اداری در این باره انجام داده است، گفت: من توضیحاتی را در زمانی که مصوبه مطرح شد ارائه کردم. نظر شورای نگهبان نسبت به افراد اعلام نمی‌شود، بلکه این نظر درباره تبصره مصوبه‌ای در خصوص شوراهاست. ذیل ماده مربوطه فقها اعلام نظر شرعی کردند که خلاف شرع است. اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می دهد باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره آن قانون و خلاف شرع بودن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد.

خبرنگاری با نقل سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر بدعهدی آمریکایی‌ها در مورد برجام از کدخدایی پرسید که آیا مصوبه‌ای که در خصوص برجام مطرح شد دارای ایراداتی بوده که شاهد مشکلاتی در این باره هستیم؟

کدخدایی توضیح داد: نسبت به این مصوبه اعضای شورای نگهبان مشغول بررسی بودند، ولی زمان فراتر از زمان قانونی پیش رفت و نتوانستیم در فرصت قانونی اعلام نظر کنیم. با عنایت به این موضوع که نتوانستیم در فرصت قانونی اعلام نظر کنیم این قانون لازم الاجرا شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قانونی را که مربوط به مواد مخدر است و مجازات ها را کاهش داده و موجب ضربه زدن به جامعه می شود، تایید خواهد کرد یا خیر؟ گفت: مصلحت کارشناسی مصوبات بر عهده مجلس است. شورای نگهبان در این باره دخالتی نمی کند، ولی اگر مصوبه‌ای ایراداتی داشته باشد، شورای نگهبان ابایی ندارد و نظر می دهد. همچنین درباره این مصوبه گفتم که ابهاماتی بود که امیدواریم از سوی مجلس روشن شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه فقهای شورای نگهبان در مراسم مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور بیشتری داشته باشند، بیان کرد: فقهای شورای نگهبان در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند. در مباحثی که اختلافی است و مربوط به شورای نگهبان است لازم است که فقهای شورای نگهبان شرکت کنند که از این به بعد هم این چنین خواهد بود.

خبرنگاری که در خصوص برجام سوال پرسید بار دیگر سوال خود را تکرار کرد و گفت آیا در خصوص آن مصوبه ایراداتی وجود داشته که کدخدایی گفت: اگر ایرادات حقوقی یا شرعی وجود داشت، شورای نگهبان اعلام نظر می کرد، ولی اینکه سیاست های کلان و راهبردی از سوی مقام معظم رهبری تعیین می شود، قطعا لازم الاتباع خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چه ایراداتی داشت؟ اظهار کرد: آنچه که ما آخرین بار در خصوص بازنشستگان داشتیم در برنامه ششم مطرح شد و شورای نگهبان ایرادی نگرفت، ولی گویا به دلیل بار مالی که دولت نتوانست آن را اجرایی کند، هنوز اجرایی نشده ولی مواجه با ایرادی نشد.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید، با توجه به اینکه اخیرا موضوع حقوق‌های نجومی و انتصابات فرزندان مقامات مطرح شده نظرتان را در اینباره بگویید.

کدخدایی در پاسخ گفت: ما که نه حقوق نجومی می‌گیریم و نه فرزندان‌مان در جایی انتصاب پیدا کرده‌اند، ولی آنچه مهم بوده این است که مسئولان باید بر اساس معیارهای قانون اساسی و راهبردهای حضرت امام و مقام معظم رهبری حرکت کنند. جدای اینکه این موضوع تخلف است یا نیست، این موضوع موجب بی‌اعتباری مسئولین در مقابل مردم می شود.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا فشار مقامات برای اخذ هرگونه امتیاز در زمان بررسی صلاحیت‌ها مورد رصد شورای نگهبان بوده و خواهد بود؟ که کدخدایی گفت: هر تخلفی باشد مورد بررسی خواهد بود. اگر افراد در مسیر تخلف بودند، مدنظر خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بررسی رجل سیاسی به کجا رسید؟ گفت: ما دو جلسه نداشتیم ولی بررسی ها در حال ادامه است. پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته جلسه کارشناسی دارد و نتایج را به اعضاء اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان در خصوص قانون جامع انتخابات جلساتی داشته، در اینباره توضیح دهید، گفت: علاوه بر کمیسیون اصلی که با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور و چند تن از روسای کمیسیون‌ها تشکیل شده بود، این موضوع در سطح کارشناسی به کمیته‌ای که بین شورای نگهبان، وزارت کشور و مجلس است ارجاع شد که این کمیته هر هفته جلسه دارد. امیدواریم نتیجه کمیته اعلام شود و بتوانیم  این موضوع را در کمیسیون اصلی مورد بحث قرار دهیم و موضوع تقدیم لایحه از سوی دولت پیگیری شود و بتوانیم در انتخابات مجلس قانون جدید داشته باشیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند مصوباتی را که شورای نگهبان با قانون و شرع تطبیق داده با سیاست‌های کلی تطبیق دهد؟

کدخدایی گفت: بر اساس آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام و آنچه که اطلاع دارم نظارت سیاست‌های کلی بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. کمیسیونی در این مجمع حضور دارد که وظیفه نظارت بر انطباق سیاست ها و مصوبات مجلس را انجام می دهد. شما شاهد آن هستید، مانند برنامه ششم و قانون بودجه که مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرش را برای ما ارسال می کند و ما آن را به مجلس اعلام می کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا