دکتر مهران فاطمی

هوالعلیم

پاسخی بر تحلیل حقوقی جناب صدرالدین دهقان  وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه در زمینه دستور موقت صادره توسط شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری:

جناب آقای صدرالدین دهقان که خود را وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه معرفی نموده اند در تحلیل خود نطریه صادره توسط شورای محترم نگهبان را که توسط دبیر محترم ابلاغ گردیده است نظر شخصی و فردی ایشان قلمداد نموده و در جای جای این تحلیل کاملا علمی؟!!به استناد همین شخصی بودن نظریه صادره نتایجی را استنتاج نموده اند که در جای خود سئوالات متعددی را به ذهن متبادر میکند.

در این مقال تنها یک توضیح و نهایتا یک سئوال:

قاعده ی کلی و اولیه و بدیهی در هر مجموعه ی شورایی اینگونه است که دبیر و یا رئیس شورا حسب مورد مصوبات آن را جهت ابلاغ به مراجع ذیربط طی نامه ای امضاء و ابلاغ می نماید. که در مانحن  فیه نیز دبیر محترم شورای نگهبان در سربرگ شورای نگهبان طی نامه شماره ۹۶/۱۰۰/۲۴۰ مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۶ نظر فقهای محترم شورا را جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ابلاغ نموده اند.

گذشته از اینکه در صدر ابلاغیه ی مذکور صراحتا قید گردیده است:

"نظریه ی فقهای محترم شورا را راجع به تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات...جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تقدیم می گردد" نگارنده ی محترم بر اساس کدام مستند و چه استدلالی چنین ابلاغیه ای را نظریه شخصی دبیر محترم شورا تلقی نموده اند سئوالی ست که شخص ایشان بایستی پاسخگو باشند.

اگر چنین است که ایشان می فرمایند کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز که توسط رئیس مجلس جهت اجرا به رئیس جمهور ابلاغ میگردد چون با امضای ایشان است همگی نظر شخص رئیس قوه است و ارتباطی به اعضای مجلس ندارد.

به نظر می رسد استاد محترم حتی زحمت مطالعه ابلاغیه ی مذکور را هم بخود نداده اند و تنها در جهت نوشتن مطلبی در مخالفت با رای مذکور دست به قلم شده اند.

از این باب در راستای کم کردن زحمت ایشان نامه ی مورد بحث در ذیل مطلب ارائه میگردد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا