روستای تاریخی توران پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان نفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع است. پشت روستا متصل به کوه و مقابل روستا باز و منتهی به دشت وسیع است؛ تاریخ، بنای این روستا را به توران دخت ساسانی نسبت داده است. روستای توران پشت تفت از روستاهای تاریخی، دیدنی و از مناطق آکوتوریسم استان یزد محسوب می‌شود. شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی بن موسی‌الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزرگ از جمله آثار و اماکن تاریخی این روستاست.
قبرستان چند هزار ساله، با سنگ نبشته‌های قدیمی، چشمه‌ آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب 120ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود. با این وجود این روستا هنوز بر هیچ نقشه‌ای ترسیم نگشته و مورد سوء‌استفاده و غارت دزدان و سارقان اشیای باستانی قرار گرفته است.

در عصر هخامنشیان و ساسانیان، برای جلوگیری از هجوم اقوام چادرنشین به یزد، ناگزیر اقدام به ساخت دژها، راهدارخانه‌ها و چاپارخانه‌های متعدد کردند که علاوه بر عملکرد نظامی و تجاری از آن‌ها به عنوان رباط و بارانداز کاروان‌ها نیز استفاده می‌شد. از معروف‌ترین دژهای این دوره یزد می‌توان به توران پشت، اشکذر، بهاباد، انارک و اردان اشاره کرد.

 

قلعه توران پشت

 

شهرستان تفت، روستای تواران پشت
قلعه توران پشت بر روى صفه اى در دامنه كوه رو به سوى دشت با وسعت زياد كفه طاقستان را تحت تسلط خود دارد و كيفيتى اساطيرى را به ذهن متبادر مى سازد. اين ويژگى باعث شده كه بتواند خطر هجوم غارتگران و متجاوزان را كه بيشتر از سمت كفه و منطقه فارس، روستا را تهديد مى كرده خنثى و بدين وسيله دورى فاصله از مركز و شهرهاى بزرگ را جبران كند.
اين قلعه از نظر كاربرد سنگ در بناى آن منحصر به فرد است. در اين قلعه تعداد زيادى حجره وجود دارد و هر خانواده روستا حجره اى در اختيار داشته اند و مواد غذايى مانند حبوبات، خشكبار، آرد و… را به گونه اى طبقه بندى شده، در محلهاى مخصوصى كه به اين منظور در حجره ها در نظر گرفته شده اند انبار مى كردند و از اين رو يك قلعه حفاظتى ـ زيستى بشمار مى آمده است. ويژگى ديگر اين قلعه در سنگى قلعه كه در اندازه ۱‎/۷ *۱ متر از نوع سنگهاى رسوبى همان تپه است مى باشد. اين در تا چندى پيش به زيبايى بر لولاى يك تكه سنگى خود مى چرخيد و باعث حفاظت قلعه از ورود بيگانگان میشد.
در کنار این کلک قلعه ای سنگی با شکوهی خاموش خودنمایی می‌کند و به نام قلعه توران‌دخت معروف است و گفته می شود توران دخت ساسانی در این مکان قلعه ای محکم و استوار را بنا کرده است، اما متاسفانه اکنون باد و باران توان سنگ ها را گرفته و این قلعه رو به ویرانی کامل می‌رود.
در ورودی که از سنگ یکپارچه می باشد، شکسته شده و بر روی زمین افتاده است و دیگر هیچ وقت باز و بسته نخواهد شدو تنها اتاق هایی از قلعه که محل نگهداری آذوقه بوده است، سالم باقی مانده است.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا