سید علی فراز، مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد: اعضای پنجمین دوره شورای شهر یزد پس از کش و قوس های فراوان ، سر انجام در نشست علنی مهدی جمالی نژاد را به عنوان شهردار شهر جهانی یزد انتخاب و معرفی نمودند.


پس از انتخاب مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار ، نقدهایی در فضای مجازی و برخی رسانه های استان مبنی بر غیربومی بودن شهردار جدید صورت گرفت، برخی رسانه ها نیز از جمالی نژاد به عنوان چهره « اصولگرا » یاد کردند و این در حالی بود که جمالی نژاد در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد و پس از رای گیری اعضا گفت: هرگز وارد سیاست نشده و نخواهم شد و شعار من فقط 'کار، کار و کار' است.
قبل از انتخاب شهردار شاهد تکاپو،  برگزاری جلسات و مسافرت برون استانی جمعی از اصلاح طلبان شورای شهر یزد به ویژه رئیس شورا به منظور جمع بندی و انتخاب شهردار آینده بودیم که بخشی از آن در رسانه ها منعکس و نهایتا این بحث ها و جلسات که وظیفه ذاتی و قانونی شورای شهر است به انتخاب آقای مهدی جمالی نژاد ختم گردید . ولی در این انتخاب یک نقطه قابل بحث  و تامل وجود دارد که در بعضی رسانه ها و محافل بر روی آن خیلی مانور داده می شود و آن  موضوع « اصولگرایی » و نقش پر رنگ  و مسئولیت  نام برده در دولت نهم و دهم می باشد . هر چند رئیس شورای شهر غلامعلی سفید از شهردار جدید بعنوان فردی عالم، توانمند، دنیا دیده، اهل تعامل، مردم دار و بدور از مسائل سیاسی و به دنبال کار و خدمت یاد کرد ولی باید گفت چرا عده ای تمایل دارند شورای شهر را منتصب به قشر اصلاح طلبان بدانند ولی شهردار را  فردی « اصولگرا » معرفی     کنند ؟!  برای پاسخ این سئوال دو گزینه قابل بررسی است:

1 - هدف دو قطبی کردن فعالیت های شهرداری و مسئولیت گریزی است ؟! در اینجا باید به فرموده مقام معظم رهبری به« پرهیز از دو قطبی کردن جامعه» یکی از توصیه های ۱۵ گانه به دولتمردان در دیدار ۵ شهریورماه 1393 اشاره نمود  : "جناح بندیهای سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می شود "  
متاسفانه بعضی گروه های سیاسی اصرار بر کوبیدن  طبل تو خالی دو قطبی و اختلاف دربین افراد جامعه دارند ، برخی بازیگران سیاسی که حیات، دوام و قوام خود را در قطبی‌سازی جامعه می‌بینند و فکر می کنند رمز فعال‌ شدن پایگاه اجتماعی شان در همین دوگانه‌ سازی است و امید دارند تا به جای داشتن برنامه‌ای مشخص، با تخریب رقیب به کسب رای و فتح کرسی های قدرت دست یابند باید توجه داشته باشند دو قطبی سازی یا به عبارتی ایجاد فضای تقابل صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه اتحاد جامعه می کند و جرقه‌ای برای تفرقه و چنددستگی اجتماعی می شود که علی‌رغم تحمیل خسارت‌های سیاسی به جامعه، بستر نقش‌آفرینی سیاسی را برای تمام گروه‌ها از بین می‌برد و به زیان شهر و شهروندان‌ خواهد بود.

2- می توان به انتخاب مهدی جمالی نژاد توسط شورای شهر یزد از جنبه دیگری یعنی استفاده از  همه نیروها و طیف های توانمند در عرصه خدمت به شهر و شهروندان بدور از هر گرایش سیاسی و فکری ،« ژن برتر» ،« سیاست بازان» و « پاچه خواران »  اشاره کرد  ؟ هر چند این تدبیر و تفکر در آینده نچندان دور در چیدمان دیگر مسئولین واحد ها ، مدیران مناطق  و سازمانهای تابعه شهرداری نمود بیشتری خواهد یافت  .

شهردار، مجری تام‌الاختیار تصمیمات شوراست که البته قرار است با همکاری خود اعضای شورا  با روش مدیریتی صحیح این تصمیمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به فرصت‌هایی بی‌بدیل و استثنائی برای جذب سرمایه‌های سرگردان انسانی، اقتصادی، فنی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تحت مسئولیتش تبدیل کند.

اعضاي شوراها به عنوان نمايندگان حقيقي شهروندان از هر طيف و گروه كه باشند نمايندگان همه شهروندان هستند كه قرار است براساس وظايف قانوني ، شهر را در مسير توسعه و پيشرفت و آباداني قرار دهند تا شهروندان ، بتوانند در شهر احساس نشاط معنوی ، آرامش و آسايش كرده و زندگي شهرنشيني خوبي کنار هم تجربه كنند. به هر حال شهر یزد چه به لحاظ جمعيت و چه از بعد مسافت و گردشگری داراي اهميت و ويژگي‌هاي متمايزي است كه انتخاب شهردار توانمند و آگاه به مشکلات شهر یکی از دغدغه های اصلی  براي اعضاي شوراي شهر بوده  است. به واقع اجراي بخش زيادي از تصميمات و اقدامات اعضا در شوراها بر عهده شهردار است كه شهردار هم به دليل ماهيت ذاتي كارش با بسياري از مسائل زندگي شهري شهروندان به صورت مستقيم در ارتباط است تا آنجايي كه از كوچك‌ترين مسائل شهري تا حتي اقتصاد شهري شهروندان به نحوي به عملكرد اين مدير و مجموعه آن بستگي دارد.

به هر حال بايد پذيرفت شهر، دارای نواقص و کمبود های بسیاری است كه باعث مسائل و مشكلات  زیادی براي شهروندان گردیده است؛ ترافيك، آلودگي زيست شهري ، كمبود برخي امكانات تفریحی ورزشی ، نبود منابع درآمد پايدار و ... را  می توان از مسائل و مشکلات شهری برشمرد. شهر موجود زنده‌اي است كه نيازمند مراقبت و رسيدگي ويژه‌اي است ، اگر به معضلات آن كه سال‌ها ميان دولت‌ها دست به دست شده است و يا مي‌توان گفت ميان شورا و شهرداري هم دست به دست شده است به صورت تخصصي و ساختاري پرداخته نشود، شهر بيمارتر خواهد شد!! و در نهایت روزی فلج می گردد ! بايد مطالبات شهروندان كه حالا فراتر از مسائل خدمات شهري و نظافت است بيش از گذشته مدنظر مديريت شهري قرار بگيرد. افزايش جمعيت و به تبع آن افزايش نيازهاي شهر مي‌طلبد تا براي شهر برنامه زمانبندي منظم و منسجمي تدوين شود و وقت‌كشي صورت نگيرد.  هر وقت‌كشي و اتلاف زمان در رسيدگي به شهر و شهروندان و پرداختن به مسائل حاشیه ای و حزبی  به نوعي بازگشت به عقب و خیانت به اعتماد مردم  است. به هر حال شهروندان یزدی منتظر اقدامات شهردار و شوراي شهرشان به صورت بنیادی و بدور از هیاهو سیاست بازان هستند! تا زندگي بهتري را تجربه كنند و بايد همه براي اين شهر كاري بكنند تا از معضلات و مشكلات شهري كاسته شود. شهر نيازمند آرامش و آسايش است تا نشاط و شادابي در آن موج بزند و شهر از نظر امكانات و خدمات به شهر شمال و جنوب تقسيم نشود. بايد براي درآمد پايدار شهري ظرفيت‌سازي صورت بگيرد و با توجه به مؤلفه‌هاي توسعه گردشگري و توريسم، شهر پويايي بيشتر بيابد.

 

سید علی فراز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا