با انتشار برگه در کانال توفان یزد خبر تعلیق فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد در رسانه های استان یزد، کشوری و بین المللی فارسی زبان منتشر شد، خبر کوتاه بود :با شکایت علی اصغر باقری کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر یزد، دیوان عدالت اداری فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد را متوقف کرد.

محمد حسین تقوایی زحمتکش


با  سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد آشنا شویم
سپنتا نیکنام تنها عضو زرتشتی شورای شهرو  روستا ایران است،سپنتا نیکنام در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر در شهر یزد یک شهروند زرتشتی داوطلب عضویت در شورا شد و برای نخستین بار این نام نویسی را انجام داد.بعد از اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان، نام این شهروند زرتشتی نیز در بین آنها بود و برای اولین بار یک شهروند زرتشتی پوستر کاندیداتوری اش را در سطح شهر منتشر کرد و البته در تبلیغاتش نوشته بود که او یک " زرتشتی " است.
وی در دوره چهارم با  20189 رای به در بین منتخبین شورای اسلامی شهر یزد در رده چهارم ایستاد، گرچه در ابتدای انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا کاندیداتوری زرتشتیان در شورای اسلامی و شهر روستا در ابهام قرار گرفت اما پس از کش و قوس، سپنتا نیک نام برای دومین بار در انتخابات شورای اسلامی شهر یزد شرکت کرد و اینبار با 21717 رای به عنوان هفتمین نفر راهی صحن شورای اسلامی شهر یزد شد، از سپنتا نیکنام به عنوان نامزد مستقل یاد شده است گرچه به نظر می رسد وی  در هر دو جناح دارای موافقین و مخالفین است، گفته شده سپنتا نیکنام که دارای مدرک کارشناسی اقتصاد است، پیش از این به عنوان بازرس انجمن زرتشتیان یزد انتخاب شده است.
شورای اسلامی شهر یزد دارای 11 عضو اصلی و هفت عضو علی البدل است و سپنتا نیکنام عضو شورای چهارم و عضو فعلی شورای شهر یزد است که با 21 هزار و 717 رای به عنوان نفر هفتم منتخب مردم یزد به شورای پنجم راه یافت.
تاریخ 13 شهریورماه جاری از سوی شعبه 45 دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر توقف و جلوگیری از فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر شد که در این حکم آمده: دستور موقت صادره قطعی است .این خبر بازتاب های متعددی در فضای رسانه ای و مجازی استان یزد داشت به گونه ای که واکنش مدیران ارشد استان و نماینده مجلس را در بر داشت.

معاون سیاسی استانداری یزد:حکم تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد قطعی نیست
رئیس ستاد انتخابات استان یزد و معاون سیاسی استانداری این استان روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استانداری یزد برحسب وظیفه قانونی در راستای صیانت از رأی مردم، پیگیری‌های متعددی در خصوص پرونده این عضو شورای شهر یزد داشته است.
محمدعلی طالبی اظهار کرد: متعاقب طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، پاسخ حقوقی مستدلی تهیه و به آن دیوان ارسال شده که منتظر بررسی این پاسخ و نظر دیوان در این خصوص هستیم.
وی با بیان اینکه حکم صادره، دستور موقت است و به معنای حکم قطعی در خصوص این پرونده نیست؛ تصریح کرد: نظر به اینکه مرجع نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و نیز مرجع قانون‌گذاری در کشور، مجلس شورای اسلامی است، لذا پیگیری‌هایی از طریق آن مرجع نیز در دست انجام است.

 نماینده زرتشتیان: حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد یک بدعت است
نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت فعالیت سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد را یک بدعت دانست و گفت که برای لغو این حکم در حال پیگیری است.
به گزارش ایسنا، اسفندیار اختیاری با اشاره به تماس و گفت‌وگوی خود با هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها به عنوان مرجع قانونی تصمیم گیرنده در مورد انتخابات شورای شهر گفت: حضور سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد بر اساس قانون صورت گرفته و انتخاب ایشان نیز با رای مردم شریف یزد انجام شده و کاملا قانونی است.
وی با بیان اینکه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به عنوان بالاترین مرجع اظهار نظر و تایید انتخابات باید حامی قانون باشد تصریح کرد: این بدعت دیوان عدالت اداری در صورتی که دایمی شود می تواند تمام انتخابات هایی که در آینده برگزار می شود را تحت تاثیر قرار دهد.
نماینده زرتشتیان در مجلس در پایان گفت که هیات نظارت بر انتخابات ضمن تایید گفته های ایشان، جهت رفع این مشکل قول مساعد داده اند.
به گزارش ایسنا، به دنبال شکایت علی اصغر باقری یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر یزد، دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را صادر کرده است.

فرماندار یزد : عضو زردشتی شورای شهریزد در دوره‌ی چهارم تأیید صلاحیت شده بود
فرماندار یزد با بیان اینکه «سپنتا نیکنام» عضو زردشتی شورای شهریزد در دوره‌ی چهارم تأیید صلاحیت شده بود و از اعضای شورای شهر بوده است، می‌گوید: امسال نیز مساله‌ی خاصی پیش نیامد و ایشان تأیید صلاحیت شد تا اینکه دیوان عدالت اداری حکم موقت توقف فعالیت ایشان را صادر کردند.
«مصطفی سالاری» در گفت وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: در راستای انتخابات یک آیین‌نامه‌ی اجرایی وجود دارد که بر اساس آن اعتقاد به اسلام و قانون اساسی از شروط آن است اما تبصره‌ای نیز وجود دارد که اقلیت‌های دینی می‌توانند به آن آیین و کتاب خود التزام داشته باشند و به استناد همین تبصره ایشان تأیید صلاحت شده‌اند.
او ادامه داد: حکم ممنوعیت فعالیت سپنتا نیکنام باید توسط مراجع حکومت بررسی شود، از خود دیوان عدالت اداری خواسته‌ایم که مکاتبات لازم را انجام دهد و مساله را به مراجع مرتبط با شوراها نیز برای کسب نظر ارجاع داده‌ایم.
مصطفی سالاری می‌گوید: البته نظر فقهای محترم شورای نگهبان بعد از تاریخ بررسی تأیید صلاحت هیات‌های اجرایی مطرح شد و از آن مهلت قانونی هیات اجرایی گذشته بود و حکم را باید مراجع حقوقی بررسی کنند و اگر اجرا شد باید بررسی‌های لازم نیز دوباره انجام شود.
او تاکید کرد: همیشه در استان یزد رابطه‌ی مسالمت آمیزی بین اقلیت‌های مختلف دینی بوده است، این مساله فقط یک موضوع شهری یا استانی نیست، بلکه کلان کشوری است، مراجع قضایی و حقوقی باید در این رابطه تصمیم گیری کند.

صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد مجددا تایید شد
دبیر هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد از تایید صلاحیت مجدد عضو زرتشتی شورای شهر یزد در کمیته حقوقی این هیات خبر داد.
علی افخمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یز کمیته سه نفره حقوقی هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد  تشکیل جلسه داد و ضمن تایید صلاحیت مجدد آقای نیکنام اعلام کرد که روند کاندیداتوری، تایید صلاحیت و انتخاب ایشان قانونی بوده و با توجه به تایید هیات اجرایی و نظارت مشکل قانونی نداشته است.
وی با بیان اینکه اصل ورود دیوان عدالت اداری به موضوع توقف فعالیت یک عضو شورای شهر مورد مناقشه است، افزود: هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا در استان یزد بعد از تشکیل جلسه طی نامه ای نظر کمیته حقوقی و نتیجه بررسی خود را به دیوان عدالت اداری اعلام خواهد کرد.

سابقه مخالفت با حضور زرتشتیان در شورای اسلامی شهر و روستاها توسط احمد جنتی
در ایام برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، همزمان با تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها احمد جنتی در ابلاغیه‌ای غیر متعارف خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها شد.
در این ابلاغیه‌ای که در سربرگ شورای نگهبان و با امضای جنتی منتشر شد آمده بود: با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد."
ابلاغیه احمد جنتی در آن زمان با واکنش های متعددی رو به رو شد  از جمله واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و قاسم میرزایی و اسفندیار اختیاری، دو نماینده مجلس، خبر دادند که علی لاریجانی، رئیس مجلس، به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که قانون در این انتخابات اجرا شود و به این ترتیب عملاً ابلاغیه دبیر شورای نگهبان را رد کرده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا