یزد فردا : امروزه تصور خیلی از افراد بر یکسان مفهوم علامت تجاری و برند می باشد. زمانیکه می خواهند از علامت تجاری صحبت کنند به مفهوم برند اشاره میکنند و بالعکس. در حالی که این تصور نادرستی می باشد و هریک مفهوم متفاوتی دارند همان گونه که گفته شد علامت تجاری دارای خاصیت تمایز بخشی کالا و خدمات اشخاص از یکدیگر می باشد، اما برند دارای مفهومی وسیع تر از مفهوم علامت تجاری می باشد و منعکس کننده قدرت بازاریابی می باشد و به عناصر و ویژگی های مادی و معنوی محصول اشاره دارد.

 

بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری

از روزگاران قدیم تجار و صنعت گران برای نشان دار کردن تولیداتشان امضاء خود را روی آنها حک می نمودند تا در جریان رقابت، از سوءاستفاده در امان بماند.
با توسعه صنعت و ایجاد اقتصاد صنعتی و رفع محدودیت های روابط اجتماعی گذشته، روابط تجاری بین اشخاص نیز در تمام دنیا گسترش یافت. به همین دلیل و با گشوده شدن اصل آزادی اقتصاد، این خطر جدی همواره وجود داشت که کالاهای بی نشان و علامت با یکدیگر اشتباه شوند و تنها چیزی که در این بهبوحه می توانست ناجی کالاهای بی نشان باشد، علامت بود و به تدریج شیوه علامتگذاری به طور قاعده کلی و مطلق درآمد.
استفاده از علامت تجاری نه تنها به مصرف کننده درانتخاب و خرید کالای مطلوبش حتی از بین کالاهای مشابه کمک میکند، بلکه شرکت ها را قادر می سازد تا کالا یا خدمات خود را از کالا یا خدمات رقیب تمییز دهند.
علامت تجاری ابزار بازاریابی فعال و در عین حال ساکتی می باشد. تولید کنندگان با استفاده از آنها به راحتی می توانند محصولات و خدمات خود را به مردم بشناسانند و نیز باعث ایجاد انگیزه بیشتر تولیدکنندگان در جهت بهبود کیفیت کالا یا خدماتشان می گردد که در نهایت به سرمایه گذاری در راستای شهرت و درآمد بیشتر می انجامد.
از محتوای مطالب گفته شده، به معنی علامت تجاری پی می بریم بدین معنی که علامت، نشانه ای است که برای تمایز کالا یا خدمات یک شرکت یا تولید کننده از کالا و خدمات دیگر به کار می رود و صرفا به منظور معرفی کردن کالا و خدمات اشخاص می باشد.
به موجب بند "الف" ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی، و علائم تجاری مصوب 1386: علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
امروزه تصور خیلی از افراد بر یکسان مفهوم علامت تجاری و برند می باشد. زمانیکه می خواهند از علامت تجاری صحبت کنند به مفهوم برند اشاره میکنند و بالعکس. در حالی که این تصور نادرستی می باشد و هریک مفهوم متفاوتی دارند همان گونه که گفته شد علامت تجاری دارای خاصیت تمایز بخشی کالا و خدمات اشخاص از یکدیگر می باشد، اما برند دارای مفهومی وسیع تر از مفهوم علامت تجاری می باشد و منعکس کننده قدرت بازاریابی می باشد و به عناصر و ویژگی های مادی و معنوی محصول اشاره دارد.
برای درک بهتر مطلب، همه ما می دانیم گوشی ها، همگی تلفن همراه محسوب می شوند و این ویژگی های مادی و معنوی آنهاست که قیمت هر یک را معین می نماید. در تلفن همراه اپل، شکل سیب گاز خورده (یزد فردا : علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟  👈بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد مالکیت فکری ) علامت تجاری می باشد اما ویژگی هایی مانند تکنولوژی، ظرافت و زیبایی و انتساب آن به طبقه ثروتمند و افراد خاص مفهوم برند را تشکیل می دهد.

 

مقالات مرتبط:

 
 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا