مدیرعامل تعاونی پیشگامان کویر یزد با اشاره به پیگیری برای استقرار و راه اندازی گمرک در محل بندرخشک یزد گفت: مدیران استان در استقرار گمرک برای بندرخشک یزد مساعدت کنند.

به گزارش روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان و به نقل از خبرگزاری مهر – استان یزد، محمدرضا رضایی ‌نژاد در نهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصادمقاومتی به تشریح فعالیت‌ های اقتصادی گروه تعاونی پیشگامان پرداخت و اظهار داشت: بندرخشک پیشگامان، نخستین بندرخشک تعاونی ایران است که با مجوز هیئت دولت در حال تکمیل و بهره‌برداری است.
وی با بیان اینکه مرحله اول فاز یک بندرخشک آماده است و به زودی بهره برداری خواهد شد، ادامه داد: راه‌آهن این بندر چندی قبل به ریل سراسری کشور متصل شد و هم ‌اکنون انبارهای ۱۰ هزار مترمربعی، اتصال ریلی، محوطه گمرکی، سردخانه دو مداره، خطوط ریلی اختصاصی، پایانه چندمنظوره و ... در بندرخشک طراحی و اجرایی شده است.
مدیرعامل تعاونی پیشگامان کویر یزد با اشاره به اینکه در این مجموعه چهار کیلومتر ریل داخلی داریم، افزود: همچنین ۱۷ کیلومتر ریل گذاری که باید از سوی دولت انجام می شده بجای دولت اجرا کردیم که امیدوار به بازگشت سرمایه در این زمینه هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین ترمینال ریلی با هفت خط موازی برای تخلیه و بارگیری داریم و محوطه گمرکی حدود ۸ هکتار با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن کالا و انباری طراحی شده است.
رضایی نژاد با ارائه گزارشی از روند کار در مجموعه بندرخشک پیشگامان گفت: بندری برای مبادلات داخل کشور با عنوان لجستیک پارک در دست احداث داریم که مجوز آن نیز در حال پیگیری است.
وی از دیگر اقدامات گروه تعاونی پیشگامان کویر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را پیگیری احداث نیروگاه های انرژی خورشیدی خانگی برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر از سوی این گروه تعاونی برای احداث نیروگاه در سطح هزار واحد مسکونی تعهد داده شده که تجهیز و راه اندازی کنیم.
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد با بیان اینکه در شروع کار مشکلاتی پیش آمد و نرم افزارها و برنامه هایی برای کاهش دشواری ها تهیه شد، افزود: برای پایلوت ۱۰ واحد نصب شده و با شناسایی و رفع مشکلات، در حال حاضر می توانیم کار را آغاز کنیم و نیروگاه های ۵ مگاواتی در سطح شهر و در محل مصرف داشته باشیم.
وی به تشریح مزیت های اجرای این طرح پرداخت و ادامه داد: سه رام قطار سریع السیر برای استان با ظرفیت هر واگن ۷۰ صندلی وی. آی. پی تهیه شده است که به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
رضایی نژاد میزان سرمایه گذاری گروه تعاونی پیشگامان در این طرح را ۴۰ میلیارد تومان برشمرد و عنوان کرد: این قطارها خودکششی است و می تواند از نیروی برق نیز با سرعتی بیش از ۱۷۰ کیلومتر برای حرکت استفاده کند اما ریل های موجود پذیرای سرعت بالاتر از ۱۷۰ کیلومتر نیست.
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد اظهار داشت: انتظار داریم دستگاه های استان در اجرای طرح ها و پروژه های این گروه تعاونی مساعدت کنند و مانع تراشی بر سر کار نداشته باشیم نه به پولی نیاز داریم و نه کمکی از دولت می خواهیم فقط تقاضا داریم موانع را از سر راه بردارند و ما را رقیب خود ندانند.
وی بیان داشت: در حال حاضر خواستار مساعدت و پیگیری برای استقرار گمرک به منظور راه اندازی بندرخشک همچنین صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی برای بخشی از اراضی در اختیار هستیم که امید است مسوولان نیز همراهی کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا