دبیر مرجع ملی کنوانسيون حقوق کودک در نشست كارگروه زنان و خانواده استان یزد گفت:براي راه اندازی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اقدامات خوبی در خصوص ترویج حقوق کودک در کشور انجام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست کارگروه زنان و خانواده استان یزد با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و جمعی از مدیران استان در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
مظفر الوندی در اين جلسه گفت: کودکان زیر 18 سال 30 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهندو این آمار اهمیت پرداختن به حقوق کودکان را نشان می دهد.
وی افزود:  کودکان امروز مدیران فردا و تاثیر گذار بر برنامه های آینده هستند بنابراین نگاه ما به حقوق کودک علاوه بر نگاه عاطفی و حمایتی باید نگاه حق مدارانه باشد.
الوندی با بیان اینکه کودکان توان دفاع از خود را ندارند بنابراین حمایت از حقوق کودکان یک اجماع جهانی است و در اسناد مختلف حکومت ها باید حمایت از حق کودکان را تضمین شود که این حقوق شامل آموزش یا حقوق شهروندی است.
وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق کودک فقط منشا خارجی ندارد، افزود: مبانی دینی اسلام، فصل سوم قانون اساسی و سند چشم انداز به حمایت از حقوق کودکان اشاره دارد و فقط قرارداد خارجی نیست.
وی با بیان اینکه کودک فردی مستقل و دارای حقوق است، تاكيد كرد: حمایت از حق کودکان نیاز به گفتمان سازی دارد چرا که هنوز نسبت به حقوق کودک بیگانه هستیم.
الوندی ضمن تاکید بر اینکه نگاه تک بعدی به آموزش کودک تا کنون طبق تحلیل ها مصلحتی را برای کودکان به دنبال نداشته است، گفت: در هر موضوع باید مصلحت عالی کودک را در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه نباید از کودکان روستایی در حمایت از حقوق کودکان غفلت شود، گفت:  در برخی استان ها شاهد تبعیض کودکان در توزیع امکانات، عدالت آموزشی و تبعیض جنسیتی هستیم و این مسائلی است که در برخی استان ها حقوق کودکان را تضییع می کند.
الوندی اظهار داشت: در برخی موارد شاهد غفلت والدین هم هستیم که بر اثر همین غفلت کودک جان خود ار از دست داده است و یا مورد کودک آزاری قرار گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا