جلالی "سردبیر یزدفردا "با انتخاب اعضا جدید شورا ی اسلامی شهر یزد مهم ترین و اصلی ترین وظیفه ی شورای جدید انتخاب شهردار می باشد .

با توجه به ترکیب اعضا شورا شهر یزد و نداشتن بدنه کارشناسی قوی در شورا انتخاب شهرداری کارآمد امری ضروری به نظر می رسد.

شهردار به عنوان کلید دار شهر , اولین شخص در مدیریت شهری محسوب می گردد. در تعدادی از کشورها انتخابات شوراها همزمان با انتخاب شهردار صورت میگیرد و شهردار نیز به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب میگردد. اما در کشور ما شهردار توسط شورا ی شهر انتخاب میگردد وپس از ان تمامی امور داخلی و عزل و نصب های سایر مدیران شهرداری به عهده ی شهردار می باشد و شورا در آن نقش و دخالتی نخواهد داشت.

واقعیت این است که شورا ی شهر تنها سیاستگذار ونظارت کننده می باشد  از این رو انتخاب شهردار باید به صورت کاملا آگاهانه  وبا شناخت کامل صورت گیرد.

در صورت انتخاب گزینه ای که هماهنگی لازم را با شورا و شهرداری نداشته  ویا با رای اکثریت اعضا انتخاب نگردد،  می تواند باعث تنش در روابط شهردار و شورا گردد ،که در این میان بیشترین ضرر متوجه شهروندان خواهد شد لزوم ثبات در مدیریت شهری  از نکات کلیدی در اداره شهر محسوب می گردد .

به نظر می رسد باید  با توجه به چشم انداز در نظر گرفته شده برای شهر یزد و در نظر گرفتن این نکات که :

1)      شهر یزد در حال تبدیل شده به یک کلان شهر می باشد و باید از هم اینک به فکر مسائل و چالش های کلان شهر شدن یزد بود که این مهم تنها از پس افرادی باتجربه وکارامد واشنا به مسایل علمی  واکادمیک شهر سازی بر می اید ( توسعه پایدار ,ترافیک ، حاشیه نشینی ، مسائل زیست محیطی ، عدالت شهروندی و....)

2)     اداره جهان شهر یزد که  با ثبت آن در یونسکو به عنوان شهرتاریخی و  اولین شهر خشت خام جهان ، انتخاب شهرداری آشنا و علاقه مند به مسائل میراث فرهنگی باید یکی دیگر از ملاک های اصلی انتخاب شهردار یزد باشد.

3)      شهر یزد دارالعباده است. باید ضمن حفظ ارزش ها و هنجارهای جامعه یزد به فکر نشاط اجتماعی شهر یزد نیز بود.

4)      .....

شهردار انتخاب شود.

اگر با دقت به گزینه های منتخب شورای پنجم  توجه شود خواهیم دید اکثر قریب به اتفاق شورای شهر از افرادی رزومه دریافت می کنند که شاید خودشان هم نمی دانند   که در شهرداری باید چه کرد  تا کنون آنگونه که شنیده شده  رزومه کاری و برنامه های شهرداران  قبلی یزد به جز شرافت که خود تمایلی برای انتخاب شهردار شدن ندارد و پرسنل توانمند شهرداری   و بانوان شهر  که می توانند در این سمت کارکنند ،گرفته نشده است و اگر شده اصلاع رسانی نشده است .


و اکثرا به دنبال گزینه های جدید برای انتخاب شهردار می گردند وشاید همین امر باعث شده تا از ده گزینه منتخب شورا یکی یکی عذر خواهی کرده و خود را با پست شهردار شدن نمی خواهند بیازمایند چون فرجام شهردار شدن را به وضوح می بینند .

اگر بدقت به سرنوشت شهردارهای بعد از انقلاب یزد بنگریم  به نکاتی برمی خوریم که قابل تامل است .

اولین شهردار بعد از انقلاب یزدمرحوم اسکندر اصلانی بود که 11 سال شهردار  یزد بود و پس از انحلال انجمن شهر خود رفتنش را اینگونه تشزیح کرد: شورا که منحل شد، شهرداری برنامه دیگری به خود گرفت و شهردار هم به خودی خود رفت پی کارش، و بعبارتی من را نه برکنار کردن و نه برداشتن، نه استعفاء دادم.

و قائم مقام شورا که استاندار وقت بود بدون توجه و حتی ابلاغ برکناری  شهردار قبلی ،شهردار جدید را منصوب کرد !!!

وی پس شهرداری به عنوان قائم مقام دانشگاه آزاد یزد مشغول کارشد  و با انتخابات اولین و دومین دوره  شورای اسلامی شهر یزد از مردم رای اعتماد گرفت ودور دوم شورا نیز تا ثبت نام برای شورای سوم در شورا حضور داشت و آخرین سمتش هم رییس شورا بود که دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت .

دومین شهردار پس از انقلاب مهندس محمدعلی وحدتی بود که به مدت 7سال در شهرداری خدمت کرد و با استعفای خودش شهرداری را ترک کرد و با توجه به پشتوانه علمی خود به وزارت نیرو رفت و به عنوان رییس توانیر کشور انتخاب و همجنان از مدیران ارشد وازرت نیرو مشغول خدمت است .

سومین شهردار یزد مهندس علی اکبر فرشی بودکه توسط مهندس سفید استاندار وقت وقائم مقام شورای شهر  انتخاب شد و با عنایت به حمایت همه جانبه مردمی به یکباره با ابلاغ سرپرستی برای عباس امیری و بدون هیج رونوشتی برای او برکنار شد  وبه قول خودش او را اخراج کردند که  الیته مرددم قدرشناس یزد سالها بعد در انتخابات اولین دوره شورای شهر یزد با 75000رای پاسخ آن بی درایتی را دادند و رکورد بالاترین رای منتخبین شورای اسلامی شهر را برای او باقی گذاشتند وپست قبلی خود شرکت احرار بازگشت .


سومین شهردار پس از انقلاب مهندس محمد حسن خورشید نام بود که توسط قائم مقام شورا استاندار وقت  به عنوان شهردار انتخاب شد  که پس از شهرداری درسمت معاون امور عمرانی استانداری و سپس معاون سیاسی استاندار ادامه داد تا با سمت مدیرکل آب منطقه ای بازنشسته شد .

چهارمین شهردار مهندس سید حسین اعلائی بود که پس از خورشید نام توسط قائم مقام شورای شهر  استاندار وقت به عنوان شهردار انتخاب شد و با برگزاری اولین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یزد به خدمتش خاتمه داده شد و البته جزو کاندیداهای انتخاب شهردار هم بود و برنامه خود را به شورای اول شهر ارائه کرد و پس از پست شهرداری در سمت مدیرکل  نوسازی مدارس مشغول کارشد ودر دوره پنجم شورای شهر هم جزو نامزدین انتخابات شورای شهر یزد  بود که نتوانست رای اعتماد مردم یزدرا بگیرد .

پنجمین شهرداریزد و به روایتی اولین شهردار شوراهای اسلامی شهر یزد مهندس شرافت بود که از بدنه شهرداری یزد انتخاب و چهارسال توانست رای اعتماد شورای اسلامی شهر را نگه دارد و با شروع به کار دوره دوم شهر و با  ارائه برنامه به شورای شهر جرو منتخبین قرار نگرفت و شورای دوم ترجیح داد  با تغییر شهردار به کار خود ادامه دهد و پس از آن در سمت مدیرعاملی سازمان مسکن سازان ومدیرعاملی شرکت انبوه سازان ومدیرکلی میراث فرهنگی استان خدمت کرد.

ششمین شهردارو دومین شهردار شوراها مهندس سید علی اکبر آرامون بود که با توجه اتفاقات عجیب و قریب در شورای دوم  به عنوان شهرداریزد معرفی شد وبا حواشی شورای شهر و بازداشت یکی از اعضای شورای شهر وعدم هماهنگی لازم با شورا مجبور به استعفا شد و پس از آن در دودوره نامزد انتخابات شورا شد وبه  دانشگاه بازگشت.

هفتمین شهردار پس از انقلاب  و سومین شهردار شورا  مهندس مرتضی شایق عضو همان دوره شورا بود که تا پایان دوره  شورا به کار خود ادامه داد وبرای دور سوم شورا برنامه خود را برای دور سوم ارائه داد ولی به عنوان شهردار  انتخاب نشد  و بعد از شهرداری  به عنوان  مدیرعاملی آب و فاضلاب روستایی منصوب  شد و به محل کارسابق خود بازگشت و پس از بازنستکی به عنوان مدیرعامل سازمان دهیاری های شهرستان یزد منصوب و ادامه کار داد و در دوره جهارم و پنجم شورای شهر  به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شد .

هشتمین شهرداریزد و چهارمین شهردار شورا ها مهندس سید علی اکبر میروکیلی بود که به عنوان یک شهردار غیربومی که اصالتا  یزدی است  از کرج به یزد آمد و چهارسال از دوره 5 ساله شورای سوم شهر شهردار یزد بود که نهایتا با استعفا از سمت خود کناره گیری کرد و پس از مدتی به شهرداری کرج بازگشت ودر سمت های مختلف معاونت فرهنگی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج به خدمت خود ادامه داد.

نهمین شهردار پس از انقلاب مهندس محمد رضا عظیمی زاده توسط شورای سوم انتخاب شد که از بدنه شهرداری یزد بود و در دوره چهارم شورای اسلامی شهر یزد نیز برنامه کاری خود را به شورای شهر ارائه نمود و شورا پس از انتخاب مدیح که خود حواشی زیادی برای شورا داشت به عنوان شهردار دوره جهارم انتخاب کرد و توانست  رای اعتماد شورای چهارم یزد را تا پایان شورا ی چهارم حفظ کند .

و با نیم نگاهی به انتخاب های قبلی شهرداران یزد  و همچنین  سمت های پس از دوران شهردارها قطعا می توان تکلیف کسانی که قرار است به عنوان شهردار انتخاب شوند  و نافرجام بودن این پست مشخص تر می شود  .وجالب تر اینکه اکثر شهرداران یزد ،اگر چه نتوانستند رای اعتماد کسانی که قرار است شهرداران را انتخاب کنند بدست بیاورند  ولی اکثر آنها توانستند رای اعتماد مردم شهر را به خود اختصاص دهند .

انتخاب  افرادی همچو مرحوم اصلانی ،مرتضی شایق (قبل از انتخاب به عنوان عضو  شورا مدتی در زمان مهندس فرشی شهردار منطقه یک یزد بود) و مهندس فرشی که بیشترین رای منتخبین شورا را به خود اختصاص داده و در 5 دوره انتخابات شوراهای شهر نیز رکورد دار بیشترین آراء اعضا راه یافته به شوراست ، خود بهترین گواه این برداشت است .

و مهمترین نکته انتخاب بهترین فرد را برای برای سمت شهرداری این است  که هرچه عملکرد شهردار منتخب مثبت باشد انتخاب کنندگان  شهردار هم روسفید تر خواهند بود.

قطعا انتخاب کنندگان شهردار به این تکته واقفند   که عملکرد شهردار را نمی توان با هیچ  ترازویی ارزیابی کرد چون عملکرد شهردار به مدیرانی که همزمان با شهردار در سمتهای همانند استاندار وقت ، معاونین استاندار ،فرماندار ،شورای شهر  و کارکنان زیر مجموعه وی در شهرداری مرتبط است .

جادارد نظر مرحوم اصلانی اولین شهردار بعد از انقلاب در مورد مقایسه عملکرد شهردارها را با هم مرور کنیم :

"اصلا اینکه ما بگوییم شهردار خوب بوده یا بد بوده یا خوب کار کرده و یا بد کار کرده درست نیست!!!


چرا که کار در شهرداری یک کار جمعی است. بعبارتی در موفقیت شهردار، استانداری شریک است. معاونین استانداری شریکند. فرمانداری شریک است. شورای شهر شریک است، کارکنان شهرداری نقش اساسی و سازنده دارند، و تعامل اینها باعث می شود که یک شهردار بتواند کار انجام دهد! حالا اینجا این یک بحث است که این شهردار است که کارکنان را به کار وا می دارد، و ایجاد تعامل بین مادون و مافوق می کند، یا مادونها و مافوق ها و کارکنان هستند که شهردار را به حرکت در می آورند؟"

پس می توان شهرداری  را موفق دانست که بتواند با مافوقان خود و مدیران هم تراز خود وهمکارانش در  شهرداری به راحتی ارتباط برقرار کند وتعامل داشته باشدو بتواند برنامه های ارائه شده عملی سازد .

نکته ای که ما را واداشت تا این مطلب را بنویسیم شنیده هایی که از جلسات منتخبین شورا برای انتخاب شهردار به گوش می رسد منتخبین مردم شریف یزد در شورای اسلامی از شهرداران قبلی یزد  و همچنین پرسنل با تجربه شهرداری  که گاها تجارب مدیریتی بیشتری نسبت به بعضی از نامزدهای ارائه دهنده برنامه به شورا دارند و همچنین  بانوان متخصص برای ارائه برنامه دعوت نکرده اند و اگر هم صورت گرفته در اطلاع رسانی آن کوتاهی شده است .

و اگر  شورای اسلامی شهر خود را از برنامه های کاری شهرداران قبلی  ، پرسنل توانمند شهرداری   و بانوان شهر  که می توانند در این سمت کارکنند محروم کند قبل از همه به خود و در نهایت به شهروندان یزدی جفا کرده اند.

چون با حذف هرفردی از نامزدان شهرداری ، خود را از یک انتخاب خوب دورمی نمایند و قطعا برنامه های ارائه شده می تواند به عنوان یک گنجینه از راهکارهای اداره شهر در اختیار شورا باشد  و چه بسا برنامه هایی که می تواند با دعوت از ارائه دهنده آن و  نظارت دقیق و علمی منتخبین شورا   به  بهترین خدمت برای انتخاب کنندگان اعضا شورا تبدیل شود و فردا ی یزد را امروز به بهترین وجه ساخت !

امیدواریم شورای پنجم شهریزد از تجربه چهاردوره شورا ی اسلامی شهریزد به بهترین وجه استفاده نموده و پایان چهارسال خدمتشان "یزد  فردا را در امروز "ببینیم و جشن فردا را امروز برگزار کنیم .

به امید موفقیت و بهروزی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا