استاندار یزد گفت: اولین نکته، مشخص شدن چارچوب همکاری فی مابین است و آنگاه باید مسیر حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب، به صورت واضح و برنامه ریزی شده مشخص شود و همچنین تمام فعالیتهای موجود و اقداماتی که در آینده در اجرای طرح شهر هوشمند یزد باید صورت گیرد نیز، تعریف شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در نشست مشترک بحث و هم اندیشی شهر هوشمند یزد با تیمی از مدیران موسسه فناوری و نوآوری اتریش( AIT) که عصر شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۶ در سالن زنده یاد حمیدیا و با حضور نمایندگانی از دبیرخانه شورای عالی عتف کشور برگزار شد، خواستار ارائه پیشنهادات لازم از سوی این موسسه در زمینه اجرای طرح شهر هوشمند یزد شد.
 در ابتدای این نشست مدیران و نمایندگانی از دانشگاه یزد، شهرداری، شورای اسلامی شهر و اداره کل فناوری اطلاعات استان و دیگر مدیران و کارشناسان حاضر، نظرات و پیشنهادات خود در خصوص اجرای شهر هوشمند یزد را اعلام داشتند و آنگاه نماینده دبیرخانه شورای عتف کشور ضمن تشکر از حمایتها و اقدامات موثر استاندار یزد در خصوص برنامه های این شورا در استان، منطقه ویژه علم و فناوری یزد را پیشرو ترین منطقه در بین ۵ منطقه موجود در کشور دانست و گفت: ما در منطقه ویژه علم و فناوری یزد دو موضوع" توسعه اکوسیستم با همکاری سازمانها"و " شبکه سازی" را دنبال میکنیم که در این خصوص به همکاری استانداری و دیگر نهادها و دستگاه های استان، همچون گذشته امیدواریم.
وی شهر هوشمند را شهری دانست که مردمانی هوشمند دارد، مدیریت هوشمند بر آن حاکم است که تکنولوژی را به صورت هوشمند و متناسب با تاریخ، فرهنگ، گذشته و هویت و برنامه هایی که برای آینده دارند انتخاب می کنند.
در ادامه این نشست یکی از مدیران موسسه فناوری و نوآوری اتریش(AIT) با اشاره به فرهنگ و تاریخ کهن یزد و بهره گیری مردم این دیار از فناوریهای سنتی و سازگار با اقلیم همچون بادگیر، ساباط و قنات افزود: موسسه ما تجربه تسهیل و نظارت بر انجام پروژه ها را دارد و با بررسی شرایط موجود، طرح حرکت به سمت آنچه باید صورت گیرد را ارائه خواهد داد.
وی افزود: باید فصل جدیدی از شهر هوشمند یزد را با همکاری هم بنویسیم و اجرا کنیم و در این راه نحوه همکاری ما بسیار مهم است چرا که هدف کلی ما پیاده سازی شهر هوشمند با همکاری شما و پرکردن شکاف میان صنعت و   دانشگاه و تحقق پروژه شهر هوشمند و رونق کسب و کارهای محلی است.
مدیر موسسه اتریشی ادامه داد: یزد از زمانهای گذشته با بهره گیری از فناوریهای سنتی، بحث شهر هوشمند را آغاز کرده و ما معتقدیم شهر هوشمند باید به مفاهیم ملموسی بدل شود که کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء دهد و مردم یزد باید لمس کنند که شهر یزد در حال تبدیل به شهر هوشمند است و این مهم را باید در زندگی روزمره خود به عینه ببینند و درک کنند.
نماینده AIT خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح، مهم این است که یک چارچوب راهبردی بسیار مشخص و قوی داشته باشیم که فعالیتهای ما را در قالب شهر هوشمند یزد هدایت کند و پس از آن است که میتوانیم به سمت دستیابی به شهر هوشمند حرکت کنیم.
وی در پایان بر ارائه خدمات مشاوره ای توسط موسسه مزبور و همچنین لزوم مشارکت شهروندان در اجرای این طرح در یزد تاکید کرد.
استاندار یزد نیز در این نشست، ضمن خوشامدگویی به نمایندگان شورای عتف و مدیران موسسه فناوری و نوآوری اتریش گفت: مشخص است که این موسسه در زمینه مشاوره و انتقال دانش با ما همکاری خواهد داشت منتهی ۳ نکته در خصوص همکاری فی مابین باید روشن و پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت گیرد.
وی افزود: اولین نکته، مشخص شدن چارچوب همکاری فی مابین است و آنگاه باید مسیر حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب، به صورت واضح و برنامه ریزی شده مشخص شود و همچنین تمام فعالیتهای موجود و اقداماتی که در آینده در اجرای این طرح باید صورت گیرد نیز، تعریف شود.
میرمحمدی با اشاره به صحبتهای مدیر موسسه فناوری و نوآوری اتریش خاطر نشان کرد: شما در راستای اجرای شهر هوشمند، محورهای گردشگری، انرژی های تجدید پذیر، سلامت، آی سی تی، توسعه صنعتی با تاکید بر صنایع سرامیک و نساجی را مشخص کردید و اکنون ما انتظار داریم با توجه به شناختی که از وضع موجود چه از منظر کالبدی و چه از نظر فرهنگی و اجتماعی و تاریخ و هویت یزد پیدا کرده اید و با توجه به اقداماتی که تا کنون توسط مسوولین و دستگاه های ذیربط در استان در خصوص شهر هوشمند یزد صورت گرفته و زیرساختهایی که فراهم آمده، در زمینه اجرای پروژه هایی که میتوانید به ما مشاوره دهید و طراحی های لازم و ارائه نقشه راه جهت حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب و مشخص کردن سطح همکاری با استان، پیشنهادات و برنامه مشخص خود را ارائه نمایید تا در کانون تفکرشهر هوشمند یزد طرح و بررسی شده و تصمیمات را به شما منعکس نماییم.
وی در پایان افزود: آنچه نمیتوانیم در این راه نادیده بگیریم، تجارب بسیار ارزشمند موسسه فناوری و نواوری اتریش است چرا که این شرکت در اجرای شهر هوشمند از ما جلوتر است و به ابعاد مختلف این فرایند اشراف دارد،بنابراین شکی نداریم که میتوانید در این راه به ما کمک کنید‌.
گفتنی است موسسه فناوری و نوآوری اتریش با دارا بودن ۱۳۰۰ پرسنل، هم اکنون طرح شهرهوشمند وین و برنامه مدون پیرامون این شهر تا سال ۲۰۵۰ را در دست اقدام دارد.
در پایان این نشست مقرر شد، موسسه مزبور ظرف ۲ هفته آینده، پیشنهادات مشخص و نقشه راه در مسیر طراحی و اجرای فرایند شهر هوشمند یزد را به کانون تفکر شهر هوشمند یزد جهت بررسی و تبادل نظر ارائه نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا