رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

امام جمعه بخش مرکزی یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به‌مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز گفت: «...با پیشرفت جوامع، خبرنگاران از حالت درباری و تحت سلطه حاکمان بودن خارج شده و به صورت مستقل حرکت می‌کنند و در واقع امروز خبرنگاران خط دهنده و مدیریت کننده جامعه هستند... در آن نشست امام‌جمعه بخش مرکزی و مؤسس «مدینه‌العلم کاظمیه» یزد با ابراز گلایه از برخی بداخلاقی‌ها در خصوص ساخت این مجموعه اظهار داشت طی 150 سال گذشته تاکنون هیچ مدرسه علمیه‌ای برای برادران در یزد ساخته نشده و با توجه به پتانسیل موجود در استان و نیاز مبرم به یک مرکز علمی جامع علوم دینی تصمیم به احداث این مجموعه گرفتم. وی با تأکید براین نکته که تاکنون یک ریال از بودجه دولتی به این بنا تعلق نگرفته و تمام هزینه‌های ساخت این حوزه علمیه از سوی خیرین تأمین‌شده ابراز داشت: وجود این هجمه‌ها برای این مجموعه مایه برکت بوده چراکه در روزهایی که علیه آن مطالبی در برخی سایت‌ها و نشریات منتشر شد خیران زیادی به ما مراجعه کرده و می‌توان گفت آن روز برای این مرکز علوم دینی از حیث کمک‌های خیرین روز جشن بود...»(1)
آیینه یزد در سرمقاله شماره 410 مورخ 16/2/1394 با عنوان «شورای شهر، شهرداری و عدم پاسخگویی» به خاطر اختصاص پانصد سرویس شن و ماسه به موسسه مدینه‌العلم کاظمیه بدون مجوز اولیه شورای شهر یزد از جمله این سایت‌ها و نشریه‌های منتقد بوده است بنابراین مناسب می‌داند مصوبه‌هایی از چند صورتجلسه شورای شهر یزد عیناً درج تا نقش و سهم «آیینه یزد» در جشنی که نتیجه آن تشویق خیران جهت مساعدت بیشتر به موسسه علمی و دینی کاظمیه بوده است مشخص گردد. حق‌گویی و رعایت صداقت و امانتداری در گفتار و نوشتار و حفظ حرمت انسان‌ها و احترام به مخاطب طی یازده سال و با درج و نشر بیش‌از پانصد سرمقاله گاه در یک روز دو تذکر غلاظ و شداد کتباً علیه آیینه صادر و یا مدیرمسئول آیینه یزد را به دادگاه احضار کرده و وی را محکوم نموده اما بعد از گذشت چهارده، پانزده ماه از سوی دیوانعالی کشور حکم بر برائت صادر شده است، بارها عده‌ای با نام و بدون نام در بعضی از سایت‌ها و نشریه‌ها بدان علت که موارد مندرج در این نشریه به خط‌مشی و سلیقه سیاسی و به مذاقشان خوش نمی‌آید به او توهین می‌نمایند یا در کنار مصلای یزد با انتشار دست نوشته‌هایی با جملات رکیک و دور از ادب مورد خطاب قرار می‌گیرد، امّا شکر و سپاس خدای را که بخشی از نوشته‌های این نشریه، مشوق عده‌ای خیر و نیکوکار بوده و در نتیجه مساعدت بیشتری به احداث یک موسسه علمی نموده‌اند.
جهت استحضار بیشتر خوانندگان بازخوانی بندهایی از صورتجلسات شورای اسلامی شهر یزد پیرامون مساعدت شهرداری یزد به دارالعلم کاظمیه را ضروری می‌داند.
یکصدوسی وهفتمین جلسه شورای‌ اسلامی شهر یزد با تلاوت آیاتی ازکلام‌ا... مجید در ساعت18 روز شنبه مورخ 20/10/93 با حضور اکثریت اعضاء تشکیل گردید:... همکاری شهرداری در احداث مرکز علمی مدینه العلم الکاظمیه
5-لایحه شماره 930046046- 29/9/93 شهرداری ثبت دبیرخانه شورا به شماره 931003516- 29/9/93:
«احتراماً به‌استناد ماده71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ‌سال 1375 و اصلاحیه‌ بعدی‌آن، بدینوسیله به‌پیوست صورتجلسه توافق درخصوص همکاری شهرداری در احداث مرکز علمی در حال احداث مدینه‌العلم الکاظمیه جهت استحضار و طرح در شورای اسلامی شهر ارسال می‌گردد. خواهشمند است موضوع را در شورای اسلامی شهر مطرح تا در صورت موافقت با کلیات امر، نسبت به ‌پیش‌بینی اعتبار و تمهیدات لازم جهت اجرایی ‌شدن بند یک‌ صورتجلسه موصوف اقدام شود. لازم به ذکر است اعتبار مورد نیاز بالغ بر 1800000000 ریال (یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال)، (بدون احتساب هزینه حمل) می‌باشد. ضمناً آقای سیدعلی مشتاقیون به عنوان نماینده جهت ارائه توضیحات بیشتر معرفی می‌گردد. عظیمی‌زاده– شهردار یزد»
موضوع در صحن علنی شورا مطرح، با توجه به بررسی‌های بعمل آمده در کمیسیون برنامه و بودجه و توضیحات نائب‌رییس آن کمیسیون و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق پیشنهاد فوق با مبلغ پنجاه درصد تخفیف مورد تصویب قرار گرفت.
از صورتجلسات بعدی چنین استنباط می‌گردد مصوبه فوق مورد تایید فرمانداری یزد قرار نگرفته است.
یکصد و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر یزد با تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید درساعت 19روز شنبه مورخ 16/12/93 با حضور کلیه اعضاء تشکیل گردید:... پاسخ به ایراد فرمانداری
2-نامه شماره 10838-8/11/93 فرمانداری یزد ثبت دبیرخانه شورا بشماره 931004192- 13/11/93 در خصوص ایرادات آن فرمانداری نسبت به بندهای 5 و 7 صورتجلسه مورخ 20/10/93 این شورا موضوع مجدداً درصحن علنی مطرح، پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف، موافق مقرر گردید موارد زیر به عنوان پاسخ به فرمانداری ارسال گردد:
الف: (بند 5): مقررگردید شهرداری در اسرع وقت نسبت به تعیین ردیف اعتباری اقدام و نتیجه را جهت تصمیم‌گیری به شورا گزارش نماید.
حدود دو ماه بعد مجدداً موضوع مورد بحث در جلسه مطرح می‌گردد.
یکصد و هفتاد و هفتمین ‌جلسه شورای ‌اسلامی شهر یزد با تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید در ساعت 7 روز سه‌شنبه مورخ 1/2/94 با حضور اکثریت اعضاء تشکیل گردید:... پاسخ به ایراد فرمانداری
1-پیرو بند دو صورتجلسه مورخ 16/12/93 (ردیف الف) مجدداً نامه شماره 10838- 8/11/93 فرمانداری یزد ثبت دبیرخانه شورا بشماره 931004192 – 13/11/93: درخصوص ایراد آن فرمانداری نسبت به بند 5 صورتجلسه مورخ 20/10/93 بابت تعیین ردیف اعتباری مبنی بر همکاری شهرداری در احداث مرکز علمی مدینه‌العلم الکاظمیه موضوع در صحن علنی شورا مطرح پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مقرر گردید متن زیر به عنوان پاسخ به فرمانداری ارسال گردد... «با توجه به مکاتبه صورت گرفته توسط شهرداری ثبت دبیرخانه شورا بشماره 941000275- 30/1/94 مقرر گردید شهرداری از ردیف ماده 17 سهم خود در این زمینه اقدامات لازم بعمل آورد.»
اوایل سال 94 پیشنهاد دیگری در صحن علنی شورای اسلامی دوره چهارم مطرح و مورد موافقت قرار می‌گیرد.
یکصد و هفتاد و ششمین ‌جلسه شورای ‌اسلامی شهر یزد با تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید در ساعت 30/16 روز شنبه مورخ 29/1/94 با حضور تمامی اعضاء تشکیل گردید:... مساعدت به حوزه علمیه
5-نامه شماره 917109- 24/1/94 مدیریت حوزه علمیه استان یزد ثبت دبیرخانه شورا بشماره 941000277- 29/1/94 با موضوع مساعدت مالی جهت تشریف فرمایی مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت‌ا... العظمی نوری همدانی (دامت برکاته) به شهر دارالعباده یزد موضوع در صحن علنی شورا مطرح پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مقرر گردید شهرداری مبلغ یکصدوبیست میلیون ریال (120000000 ریال) از ردیف اعتبارات ماده 17 سهم خود را برای تشویق طلاب نخبه به آن حوزه پرداخت نماید.
راقم این سطور اجازه می‌خواهد با احترام به کلیه حاضران در آن نشست این پرسش را مطرح نماید اگر یک ریال بودجه دولتی به ساخت کاظمیه تعلق نگرفته و تمام وجه ساخت آن تاکنون از طرف خیرین تامین شده است بنابراین کمک شهرداری یزد چه عنوانی می‌تواند داشته باشد؟ آن‌گونه که گفته و شنیده می‌شود و تا کنون شفاف‌سازی نشده اگر تسهیلاتی در واگذاری چندین هزار مترمربع زمین در محلی مناسب و مرغوب که جهت ساخت کاظمیه در نظر گرفته شده در صورتی که مطابق با قوانین مدون و مصوب بوده و در آن صورت شهروندی هم نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد آیا در ردیف کمک و مساعدت دولت محسوب نمی‌گردد؟ به‌راستی چرا روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، یا هر سایت و روزنامه‌ای با ساخت مدرسه علمی مخالفت نمایند؟ مخالفت بدین علت است که چرا شهرداری بدون صدور مجوز اولیه شن‌وماسه‌ای که متعلق به شهرداری یعنی در واقع عموم مردم یزد می‌باشد به احداث موسسه‌ای اختصاص می‌دهد و بعد از چند ماه موضوع را در شورای شهر مطرح می‌کند؟
گرچه مدیرمسئول آیینه یزد مصوبه شورای شهر در این مورد را منطقی نمی‌داند چون در شهر مشکلاتی وجود دارد که تلاش برای حل آنها در اولویت می‌باشد. اگر تعدادی از ساکنان کوچه‌ای مثلاً به علت بن‌بست یا کم عرض بودن محل سکونت خویش با ساخت مسجد، حسینیه، مدرسه و یا حوزه علمیه در آن کوچه موافق نبودند آیا می‌توان از تریبون‌های رسمی و بر روی منابر آنها را مخالف مسجد و حسینیه و مدرسه به مردم معرفی کرد؟ عده‌ای می‌گویند: «سری را که درد نمی‌کند دستمال نباید بست... سر شکسته نیست این سر را مبند/ یک دو روزی صبر کن باقی بخند- مولوی»(2)
نکته آخر این‌که طرح پرسش و حتی استیضاح ولو بالاترین مقام اجرایی و یا مسئولان نهادها و سازمان‌های کشور که تعالیم عالیه و ارزنده اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عرف دموکراسی بر آن صحه گذاشته است مصداق هجمه و بداخلاقی سایت و نشریه نیست.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1-پایگاه اطلاع‌رسانی سید محمد کاظم مدرسی و سایت یزدرسا، 15/5/96
2-صفحه 972 امثال و حکم علامه علی اکبر دهخدا، چاپ 1361 چاپ پنجم، موسسه امیرکبیر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا