میرمحمدی در بخشی از سخنان خود ضمن تاکید بر کارکردهای مختلف سمن ها به قسمتی از ارزشهایی که به واسطه نقش آفرینی انجمن های مردم نهاد در جامعه رواج می یابد اشاره کرد و گفت: " ایجاد فضای دوستی و صمیمیت"،" ایجاد جو اعتماد و ارتقاء سرمایه های اجتماعی"،"تکیه بر خرد جمعی و هم اندیشی به جای فرد محوری"،" ارتقاء ظرفیت جامعه در پذیرش نظرات گوناگون و افزایش روحیه تحمل و مدارا" از جمله کارکردهای ارزشمند و تحول آفرین انجمن های مردم نهاد در جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی یک شنبه شب ۲۲ مردادماه ۱۳۹۶ در مراسم جشن مشارکت که درسالن شهيد صدوقي برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز تشکل ها و انجمنهای مردم نهاد، به بیان ویژگیهای این انجمنها پرداخت.
استاندار یزد، داشتن هدف مشترک از سوی اعضای این انجمنها را ، از جمله ویژگیهای سمن ها دانست و خاطر نشان کرد: عده ای برای تحقق یک هدف مشترک در قالب یک انجمن مردم نهاد، گرد هم می آیند و همین عاملی برای هم افزا بودن سمنهاست.
وی کار داوطلبانه و توام با عشق و علاقه اعضاء را از دیگر ویژگیهای انجمن های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: آنچه افراد را به عضویت در این تشکلها وا میدارد، اجبار و بخشنامه و آیین نامه نیست، بلکه عشق و علاقه و همسویی اهداف یک سمن با دیدگاه و خواست آنهاست.
عالی ترین مقام اجرایی استان، فعالیت بدون چشمداشت مادی و توام با انگیزه اعضای سمن ها را از دیگر ویژگیهای این نهاد عنوان کرد و افزود: اعضای سمن ها، همه وجود و توانایی خود را بدون هیچ توقع و چشمداشت مالی، در جهت ایفاء نقش آن انجمن و تلاش در راه رسیدن به اهداف آن مصروف می دارند.
میرمحمدی عنوان کرد: ویژگی های بیان شده برای سمن ها، قطعا همخوانی و هماهنگی بیشتری با قشر جوان دارد چرا که آنها می توانند با انرژی، شادابی، تلاش و گفت و گوی سازنده، انجمن های مردم نهاد را به سمت بالندگی و اثربخشی بیشتر رهنمون شوند.
وی ابراز امیدواری نمود که با توجه به جهانی شدن یزد، فرصت مغتنمی برای جوانها در قالب عضویت در سمن ها، به منظور تلاش در جهت حفظ خوشنامی یزدیها در ایران و جهان حاصل شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه افزود: این مهم در گام اول با تامل پیرامون این موضوع که مردمان یزد به چه صفاتی مشهور هستند و این خوشنامی از کجا حاصل میشود تحقق می یابد.
وی خاطر نشان کرد: هر یک از جوانان یزد می توانند در قالب عضویت در انجمن های مردم نهاد و تشکلهای غیر دولتی، برای حفظ ویژگی های فرهنگی و اجتماعی و هویت تاریخی خویش و پاسداشت ارزشهایی چون صداقت، قناعت، سختکوشی، تدین، تعهد، پرهیز از تجملات، امانت داری، وفای به عهد و همه آنچه از گذشتگان ما به ارث رسیده و سرمایه واقعی مردمان یزد محسوب می شود، خود را مسوول بدانند و هم خود و هم جامعه پیرامون خویش را در راه پاسداشت این ارزشها مهیا کنند.
میرمحمدی از همه انجمن های مردم نهاد استان و اعضای آنها خواست تا پیرامون این موضوع مهم با هم به گفت و گو بنشینند و فرایند همفکری سازنده را ایجاد نمایند.
استاندار یزد با بیان این نکته که" دولت تدبیر و امید حامی سمن هاست و در این دولت انجمن های مردم نهاد متعددی تشکیل شده" گفت:در استان یزد هم اکنون ۶۰۰ انجمن مردم نهاد مشغول فعالیت هستند که ۲۰۰ انجمن از مسیر استانداری و مابقی به واسطه دیگر نهادها و دستگاه های استان حمایت شده اند.
وی یکی از ضعفهای موجود پیرامون انجمن های مردم نهاد استان را عدم ارتباط سازنده و موثر و هدفمند این انجمن ها با یکدیگر دانست و خطاب به اداره کل امور اجتماعی استانداری تاکید کرد: همت کنید تا شبکه ارتباطی موثر سازمانهای مردم نهاد استان، طراحی شده تا هم افزایی و همکاری موثری میان سمن های استان شکل گیرد و بتوان از این مسیر محتوی و پیامهای سازنده را در جامعه نشر داد و به شهروندان منتقل نمود.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه با اشاره به انتقاد صورت گرفته از سوی یکی از مسوولین انجمن های مردم نهاد حاضر در مراسم مبنی بر عدم شناخت مدیران استان از اعضاء و حوزه فعالیت انجمن های مردم نهاد استان یزد، از معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خواست تا در اولین فرصت نشست مشترکی با حضور روسای انجمن های مردم نهاد استان و مدیران استانداری تشکیل شود تا فرایند آشنایی، تبادل نظر، همفکری و گفت و گو میان این سمن ها و مدیران استان ایجاد شود.
میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر کارکردهای مختلف سمن ها به بخشی از ارزشهایی که به واسطه نقش آفرینی انجمن های مردم نهاد در جامعه رواج می یابد اشاره کرد و گفت: " ایجاد فضای دوستی و صمیمیت"،" ایجاد جو اعتماد و ارتقاء سرمایه های اجتماعی"،"تکیه بر خرد جمعی و هم اندیشی به جای فرد محوری"،" ارتقاء ظرفیت جامعه در پذیرش نظرات گوناگون و افزایش روحیه تحمل و مدارا" از جمله کارکردهای ارزشمند و تحول آفرین انجمن های مردم نهاد در جامعه است.
وی با بیان این نکته که" همکاری های اجتماعی اعضای سمن ها با توجه به فراگیری کار جمعی میان آنها به جامعه تسری می یابد و ادب و اخلاق را در عرصه های مختلف جاری و ساری می سازد و این مباحث در رفتار و گفتار شهروندان ترویج می یابد" خاطر نشان کرد: اعضای سمن ها سفرای فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند و امیدوارم که همه شما در انجام این رسالت مهم موفق باشید و موجب ساختن جامعه ای با ویژگی های بسیار ارزشمند و رفتارهای مدنی اخلاق محور باشید.
میرمحمدی در پایان با اشاره به تقاضای تشکیل خانه سمن های استان که از سوی حاضرین مطرح شده بود، خاطر نشان کرد که این امر در دست اقدام است و به زودی محقق خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا