یزد فردا : استاندار اصفهان در دیدار منتخبین شورای شهر یزد با ایشان تاکید کرد: اصفهان و یزد از شهرهای بین المللی هستند و شهرداران این شهرها نیز باید همتراز جهانی بودن و مرجع بودن انتخاب شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزد فردا،دکتر رسول زرگرپور اظهارداشت: با توجه به اینکه اصفهان و یزد از شهرهای بین المللی و مرجع هستند، شهرداری این شهرها هم باید در مراجع بین المللی جایگاه ویژه داشته باشد و شهرداران نیز باید همتراز جهانی بودن و مرجع بودن آن انتخاب شوند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در دیدار منتخبین شورای شهریزد با ایشان، اظهارداشت: اصفهان سابقه ی تمدن ۳ هزار ساله دارد و در چهاردوره پایتخت ایران بزرگ بوده است و امروز نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و شهر جهانی صنایع دستی است.
زرگرپور با بیان اینکه میراث اصفهان عمدتاً ۵۰۰ ساله است، تصریح کرد: با این وجود مسجد جامع اصفهان با سابقه ی هزار ساله دایره المعارف ایران است و آثار مربوط به هر دوره ای در آن وجود دارد.
استانداراصفهان در ادامه به بیان وظایف و جایگاه شوراهای شهر پرداخت و افزود: در زمانی که معاونت عمرانی وزارت کشور بودم و طبق قانون قائم مقامی شوراهای هزار شهر کشور را بر عهده داشتم ، توسعه و مدیریت شهری در اوج خود بود و رئیس جمهور وقت نیز در عین حال بر ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا اصرار داشتند.
وی با بیان اینکه در آن دوران ۳۲ فعالیت جدید برای مدیریت شهری احصا شده بود، افزود: این فعالیت ها به وظایف شوراها اضافه شد ولی متاسفانه عملکرد شوراها در چند دوره بعد بگونه ای شد که دولت ها نه تنها برای واگذاری مسئولیت ها به شوراها تشویق نشدند بلکه به سمت محدود کردن وظایف شوراها رفتند.
رسول زرگرپور با انتقاد از عملکرد شوراها در ادوار گذشته، گفت: شوراها و دولت اغلب در حفظ منابع و توسعه ی شهر همراستا عمل نمی کنند و اگر شوراها در یک بستر هماهنگ تر و همراستا با دولت حرکت کنند موفق تر خواهند بود.
وی خاطر نشان کرد: لازم نیست حتماً افراد متخصص شهری در شوراها حضور یابند بلکه اعضای شورا باید کارها را حتماً تخصصی پیگیری کنند.
رسول زرگرپور انتخاب شهردار را مهمترین کار شورای شهر خواند و اظهارداشت: شهرداری یک حوزه ی تخصصی است و شهردار باید حداقل یک تخصص شهری داشته باشدو شرایط برای تحقق اهداف مدیریت شهری وجود داشته باشد زیرا در غیر اینصورت باعث کندی امور خواهد شد.
استانداراصفهان افزود: در دوره ی پنجم شورا با گذشت ۴ دوره به اندازه ی کافی تجربه وجود دارد و باید شوراها موفق تر عمل نمایند.
زرگرپور در ادامه به بیان چالش های استان پرداخت و اظهارداشت: مسائل زیست محیطی مهمترین و معضل اساسی کلان شهرها ، از جمله اصفهان است.
رسول زرگرپور افزود: اصفهان تا سال ۹۲؛ آلوده ترین شهر کشور بود و تنها ۷۵ روز هوای سالم داشت و در سال گذشته با اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای منطقه اصفهان تعداد روزهای هوای سالم به ۳۰۰ روز رسید و این طرح به عنوان موفق ترین طرح کشور در این زمینه انتخاب شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در خصوص درآمد پایدار شهرداری ها هنوز اقدامی صورت نگرفته است، گفت: این کار یک اقدام ملی است ولی شوراها هم در این خصوص نقش آفرین هستند.
استانداراصفهان تحقق طرح های جامع در کشور را ۳۰ درصد خواند و گفت: نبود منابع و عدم وجود انضباط و مقررات در شهرها باعث عدم اجرای طرح های جامع شهری شده است که زمینه ی برهم خوردن انسجام برنامه ی شهری را فراهم می کند.
وی افزود: شهر موجود زنده است ولی متاسفانه اغلب کلان شهرها انسجام شهری ندارند و اگر برنامه ی شهری و برنامه جامع شهری وجود نداشته باشد کارها به خوبی پیش نخواهد رفت.
رسول زرگرپور تراکم نیروی انسانی در شهرداری ها را از دیگر مشکلات شهرداریها خواند.
زرگرپور با بیان اینکه شهرهایی مانند اصفهان و یزد مردمانی با فرهنگ و با بلوغ سیاسی بالا دارند، افزود: بر همین اساس انتظار و سطح مطالبات مردم از مدیریت شهرها بالاست.
وی تاکید کرد: شهرداری ها باید در مسائل اجتماعی شهر مشارکت جدی تر و بیشتری داشته باشند.
استانداراصفهان به انتخاب شهردار اشاره کرد و افزود: در انتخاب شهردار اصفهان تاکید شده است که با توجه به اینکه اصفهان یک شهر بین المللی و مرجع است، شهرداری این شهر هم باید در مراجع بین المللی جایگاه ویژه داشته باشد وشهردار نیز در تراز یک شهر بین المللی انتخاب شود.
مدیر ارشد استان با بیان اینکه مدنیت شهر یزد قابل مقایسه با دیگر شهرها نیست، افزود: باتوجه به جهانی شدن شهر یزد، شهرداری این شهر هم باید همتراز جهانی بودن و مرجع بودن قرار گیرد و شهرداری باید شأن و جایگاه و اطلاعات بالایی داشته باشد.
استاندار اصفهان در پایان ایجاد مثلث طلایی یزد، اصفهان و شیراز را در توسعه ی گردشگری این استان ها موثر خواند.
اعضای منتخب شورای شهر نیز در این دیدار ضمن اظهار خوشوقتی از دیدار با استاندار اصفهان خطاب به ایشان اظهار نمودند: تجربیات ارزنده حضرتعالی در حوزه های مختلف بویژه مدیریت شهری بسیار راهگشا و برای منتخبین شورای شهر نیز مؤثر و مفید خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا