یزد فردا : مسئول کمیته هنرهای رزمی سواره فدراسیون سوار کاری کشور از برگزاری مسابقات جهانی سوارکاری رزمی در روستای سریزد مهریز استان یزد خبر داد.

علی قورچیان، مسئول کمیته هنرهای رزمی سواره فدراسیون سوارکاری   در حاشیه بازدید از منطقه تاریخی سریزد و اسکله چوبی گفت: مسابقات بین المللی هنرهای رزمی سواره هر سال در کشورهای مختلف برگزار می شود و امسال قرار است برای اولین بار در ایران و در منطقه تاریخی سریزد که از لحاظ اقلیمی و جنس خاک شرایط ویژه ای دارد برگزار گردد.
وی افزود: قدمت این رشته ورزشی سوارکاری که یادآور فرهنگ و سنت اصیل و ماندگار ایران زمین است به صحنه های شکارگاه در سنگ نگاره ها و غارنگاره های 10 الی 12 هزار سال قبل در ایران بر می گردد؛ به زمانی که مردان ایرانی برای شکار حیوانات، بر روی اسب نیزه به دست داشته و کمانگیری می کردند که نمونه این غارنگاره ها در غار دوشه لرستان موجود است.
مسئول برگزاری مسابقات هنرهای رزمی سواره در فدراسیون جهانی نیز اشاره کرد: سال هاست که کشورهای شرکت کننده در این مسابقات از حضور کمرنگ ایران که تمدنی قدیمی و خاستگاه این رشته سوارکاری است متعجب بوده اند.
قورچیان انتخاب منطقه سریزد برای برگزاری این مسابقات همزمان با ثبت جهانی یزد را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: با برگزاری این مسابقات، نه تنها باعث توسعه گردشگری بیش از پیش این منطقه و استان یزد می شود بلکه از نظر فرهنگی و تبلیغاتی برای رونق این شهرستان نقش به سزایی میتواند ایفا کند؛ چرا که گردشگران خارجی از ایران تنها مناطق گردشگری مهم و مطرح را می شناسند و منطقه بکر و ارزشمند سریزد یکی از مناطق مهم به ویژه در زمینه برگزاری مسابقات سوارکاری در کشور است که پتانسیل بالایی در جذب گردشگر و توریست های خارجی دارد.
وی اظهار داشت: بیست نفر از 12 کشور لهستان، مجارستان، ترکیه، رومانی، کره جنوبی، بلغارستان و ایران در این مسابقات حضور دارند و به دلیل ریسک بالای جابه جایی اسب ها و هزینه های آن، سعی خواهیم کرد از اسب های موجود در منطقه که از نژاد عرب، عرب-کرد و بومی است استفاده شود و برای هر شرکت کننده و یا هر دو نفر شرکت کننده یک اسب اختصاص خواهیم داد؛ هم چنین از شرکت کنندگان ورودی گرفته نخواهد شد.
قورچیان در مورد ظرفیت استان یزد نیز ادامه داد: استان یزد یکی از فعال ترین استان ها در این رشته ورزشی است و از پتانسیل بالایی برخوردار است و در مسابقات کشوری این رشته، مقام های اول و دوم این مسابقات نصیب سوارکاران یزدی شد و آموزش و توسعه این ورزش در استان های دیگر با توجه به نوپا بودن این رشته، زمان بر است و در آینده امیدواریم در سطح کشور نیز شاهد توسعه این رشته ورزشی اصیل ایرانی باشیم.
این مربی بین المللی درمورد پتانسیل منطقه سریزد و علت انتخاب این منطقه برای برگزاری مسابقات جهانی رشته هنرهای رزمی سواره گفت: از لحاظ اقلیمی و خاک مناسب و نیز بافت تاریخی و سنتی یکی از کم نظیرترین مناطق ایران است که پتانسیل تبدیل به یکی از بهترین سایت های دنیا در برگزاری مسابقات سوارکاری را دارد.
علی قورچیان، اولین مربی درجه یک بین المللی رشته هنرهای رزمی سواره است و بعد از او دو مربی از آمریکا و لهستان نیز به آموزش ویژه این رشته می پردازند. وی چندین دوره قهرمانی جهان را در کارنامه خود داشته و مسئولیت برگزاری این مسابقات جهانی را نیز برعهده دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا