یزد فردا: مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تصور اینکه یزد، افسرده ترین استان کشور است تصوری بی پایه است اما شایعترین اختلال در استان، افسردگی است.

دکتر محمدهادی فرح زادی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیماری های عصبی و روانی دومین علت بیماری زایی و ایجاد بار بیماری در جهان است.
وی اظهار داشت: همچنین پیش بینی میشود تا سال 2030، افسردگی به رتبه اول بیماری های جهان برسد و این بدین معنا است که بروز بیماری های روانی در جهان رو به افزایش است.
مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد خاطر نشان کرد: طبق بررسی های انجام شده شایع ترین بیماری روانی در دنیا بیماری افسردگی است و در کنار این بیماری، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و خانوادگی، خشونت و خودکشی نیز مزید بر علت شده اند تا جوامع بشری احساس خطر بالاتری در حوزه سلامت روان داشته باشند.
*مصرف مواد مخدر در یزد، بالاتر از میانگین کشوری
این مسوول تصریح کرد: یزد از استان های پرخطر در سوءمصرف مواد است و مصرف انواع مواد در این استان از متوسط مصرف کشوری بالاتر است.
مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: در حال حاضر شایع ترین ماده مصرفی در این خطه به ترتیب مواد مخدر سنتی، مواد صنعتی، حشیش و الکل است.
**راه حل اساسی جهت کاهش بیماری های روانی
مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی با اشاره به راهکارهای اساسی برای کاهش بیمارهای روانی افزود: ارائه خدمات درمانی مناسب در نظام مراقبت های اولیه، ایجاد دسترسی مناسب به دارو های اعصاب و روان ، برنامه ریزی آموزشی و ارائه پزشکی جامع نگر، برنامه ریزی و ارائه آموزش های عمومی و بهره گیری از رسانه ها و جلب مشارکت بیماران از جمله این راهکارهاست.
دکتر فرحزادی نقش خانواده ها و گروه های اجتماعی در امور پیشگیری و درمان، تدوین سیاست ها و برنامه های کلان ملی و ضوابط قانونی مرتبط، توسعه منابع انسانی آموزش دیده و متخصص، تدوین و اجرای برنامه های بین بخشی، پایش مستمر سلامت روانی جامعه و حمایت از مطالعات و پژوهش های گسترده تر در زمینه سلامت روان از دیگر راهکارها ذکر کرد.
مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد اضافه کرد: نکته بسیار امیدبخش و حیاتی این است که در تحول سلامت تمام راهکارهای اساسی فوق به بهترین شکل طراحی شده و در حال اجرا می باشد.
وی گفت: روانشناسان مجرب و دوره دیده در مراکز خدمات جامعه سلامت(درمانگاههای شهری) جذب شده اند و هم در مرحله آموزش عموم جامعه هم در غربالگری و شناسایی ببماری های روانی و هم در مرحله درمان و پیشگیری مشغول فعالیت هستندو خدمات برای مردم استان رایگان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه تنها نسخه واحد برای پیشگیری سطح اول بیماری های روانی، آسیب های اجتماعی و اعتیاد و آموزش مهارت های زندگی است گفت: این مهارت ها شامل خودآگاهی، تفکر نقاد و خلاق، جرات، حل مسئله، هیجانات و خشم و مهارت برقراری ارتباط است.
مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: مردم استان می توانند مهارت های زندگی به همراه مهارت فرزندپروری و مهارت پیشگیری از اعتیاد را توسط روانشناسان مجرب و دوره دیده در مراکز خدمات جامعه سلامت(درمانگاههای شهری) آموزش ببینند.
دکتر فرحزادی اضافه کرد: مطالعات نشان داده کسانی که به این مهارت ها مسلح باشند کمتر دچار بیماری های روانی، آسیب های اجتماعی و اعتیاد خواهند شد.
طبق آخرین آمار اعلام شده از وزارت بهداشت حدود 24 درصد ایرانی های بین سنین 15 الی 64 سال یکی از اختلالات اعصاب و روان را در سابقه خود دارند، همچنین یک سوم آنها بیماری شدید روانی و دوسوم آنها اختلال خفیف روانی دارند.
مشکل اصلی جامعه با بیماران خفیف روانی است که یا شناسایی نشده اند و یا درمان مناسب نگرفته اند.
شایعترین بیماری شناخته شده روانی در ایران بیماری افسردگی است. حدود 12 درصد ایرانی های بین سنین 15 الی 64 سال از بیماری افسردگی شدید رنج می برند.
خشونت خانگی علیه کودکان و زنان و خودکشی و افزایش بروز آن در جامعه نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید جهت پیشگیری این معضلات تدابیری اندیشیده شود.
استان یزد یک میلیون و 100 هزار جمعیت دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا