یزد فردا :رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد با اشاره به تجهیز پارک شادی یزد با اعتباری معادل 51 میلیارد ریال، از نصب تدریجی 13 دستگاه بازی جدید در این شهربازی تا پایان سال‌جاری خبر داد.

 یکی از گلایه‌های معمول شهروندان یزدی کمبود مراکز تفریحی و پارک‌ها برای سپری کردن اوقات فراغتشان است ولی این در حالی است که علاوه بر وجود شهربازی‌های متعدد، سرانه کنونی فضای سبز هر یزدی حدود 13 مترمربع است.

شهر یزد در حال حاضر سه شهربازی تحت پوشش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شامل پارک شادی، پارک کوهستان و پارک بزرگ شهر و تعداد زیادی فضاهای بازی دارای مدیریت بخش خصوصی است.

البته یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهربازی‌های یزد که سال‌ها از تاسیس آن گذشته و به دنبال قدیمی شدن تجهیزات بازی آن تا چند ماه پیش به شدت از رونق افتاده بود، پارک‌ شادی یزد است.

  شهر شادی یزد در زمینی وقفی به وسعت پنج هکتار و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فعالیت خود را از 22 بهمن سال 1366 آغاز کرد و پس از 14 سال بهره‌برداری در سال 1380 تحویل شهرداری شد ولی به دلیل به‌روز رسانی نشدن تجهیزات آن، سالها بی‌رونق ماند و گاهاً نیز ماه‌ها در تعطیلی به سر ‌برد.

البته همزمان با سال جدید تجهیز این پارک در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد قرار گرفته که همین عامل منجر به رونق مجدد این پارک شده است.

«محمد صفدرپور» مدیر عامل این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه می‌گوید: امسال با اعتباری بالغ بر 51 میلیارد ریال تعداد 13 دستگاه جدید برای تجهیز این شهربازی خریداری شده که تاکنون چهار دستگاه شامل مری‌گوران، تاب فرار کودک، قطار کودک و چرخ و فلک نصب و راه‌اندازی شده و مابقی نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد.

وی در همین رابطه می‌افزاید: علاوه بر تجهیز پارک شادی به دستگاه‌های جدید، سیستم مرکزی صوت در این شهربازی نیز در حال نصب است.

وی در مورد درخواست شهروندان مبنی بر لزوم ایجاد شهربازی‌های جدید، اظهار می‌کند: گسترش شهربازی‌ها علاوه بر نیازمندی به شرایط جغرافیایی مناسب، به عوامل متعددی مانند مسائل اقتصادی و فرهنگی جامعه هدف نیز بستگی دارد لذا نمی‌توان انتظار داشت که هر از گاهی شاهد افتتاح یک شهربازی جدید در شهر باشیم.

وی با اشاره به وجود شهربازی در برخی پارک‌های بزرگ شهر یزد، عنوان می‌کند: معمولاً به جای ایجاد شهربازی‌های جدید، سعی می‌شود این شهربازی‌ها با راه‌اندازی دستگاه‌های جدید گسترش یابند و به روز شوند.

صفدرپور در این باره متذکر می‌شود: البته همانطور که نمی‌توان یزد را از نظر جمعیتی یا سرانه فضای سبز با برخی شهرهای بزرگی مانند مشهد و اصفهان مقایسه کرد، شهربازی‌های آن را نیز نمی‌توان با شهربازی این شهرها قیاس کرد.

وی به برخی محدودیت‌های موجود برای توسعه شهربازی‌ها در یزد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شهربازی‌های یزد معمولاً همزمان با ماه‌های عزاداری مانند محرم و صفر به شدت بی‌رونق می‌شوند و استقبال بسیار کمی از آنها صورت می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: به عنوان نمونه‌ای دیگر، یکی از اقداماتی که در راستای تسهیل دسترسی بازدیدکنندگان وسایل بازی در پارک شادی صورت گرفت، کارتی شدن بلیط دستگاه‌های بازی بود ولی این طرح مورد استقبال مخاطبان قرا نگرفت لذا مجدداً سیستم فروش بلیط راه‌اندازی شد .

صفدرپور در مورد رعایت ایمنی و استانداردها در وسایل بازی این شهربازی، می‌گوید: خوشبختانه از سال 1392 تاکنون تمام دستگاه‌هایی که برای شهربازی‌های یزد خریداری شده، استاندارد و دارای پوشش بیمه‌ای هستند و تجهیزات جایگزین در دستگاه‌ها نیز در صورت داشتن ایمنی و سلامت فنی و تایید کارشناسان اداره استاندارد، امکان نصب پیدا می‌ کنند.

وی در ادامه نیز با اشاره به سرانه کنونی 13 مترمربعی فضای سبز هر شهروند یزدی از تلاش برای توسعه این فضاها در شهر خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: امسال ایجاد فضای سبز در محل نگهداری از خودروهای اسقاطی در مجاورت پل شهید تقوی به مساحت 11 هکتار طراحی شده که در حال اجراست.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد به تلاش این سازمان برای ایجاد فضای سبزی به مساحت 150 هکتار در بلوار قصر واقع در منطقه دروازه قران نیز اشاره و اجرای این طرح را منوط به رفع مشکلات سند این زمین ذکر می‌کند.

وی با اشاره به مجموعه فضای سبز زیتون به مساحت 50 هکتار در انتهای بلوار نواب‌صفوی واقع در محدوده  کشتارگاه قدیم، اظهار می‌کند: امسال این مجموعه به ست بازی و وسایل ورزشی تجهیز خواهد شد.

صفدرپور در پایان نیز یاداور شد: در برنامه‌های اعتباری سالجاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد برای تامین روشنایی یک میلیارد و 930 میلیون تومان، ایجاد مبلمان 675 میلیون تومان، تامین ست بازی 400 میلیون تومان، تهیه کف‌پوش 350 میلیون تومان، آلاچیق 60 میلیون تومان، لوله کشی 150 میلیون تومان و هزینه گل‌کاری با اعتبار 40 میلیون تومان، در نظر گرفته شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا