یزدفردا : دادستان عمومی و انقلاب یزد بر حضور به موقع و نظارت بیشتر از بافت تاریخی این شهر و اقدام سریع در راستای جلوگیری از تخریب و هرگونه سوء استفاده احتمالی از این بافت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری یزد ، علی اکبر شمس با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد و ضرورت بیشتر صیانت از این میراث ماندگار افزود: به یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابط خاص اختیارات بیشتر در برخورد سریع با جرائم مشهود و هر گونه ساخت و ساز های غیرمجاز و خلاف ضوابط داده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یگان حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی قادر به این امر نیست و این مسئله نافی صلاحیت و مسئولیت عام سایر ضابطین نیست باید با همکاری فرماندهی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برخورد با جرائم ارتکابی در حوزه میراث فرهنگی با اهتمام و جدیت دنبال شود.
این مسئول بر ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر یزد از هرگونه تجاوز، تخریب، ساخت و ساز و حفاری غیر مجاز تأکید کرد و گفت: طبق ماده 44 قانون آیین دادرسی کیفری در آنچه که به عنوان جرم مشهود ارتکاب می یابد لازم است یگان حفاظت ، حسب وظیفه قانونی خود عمل نموده و آلات و ادوات ارتکاب جرائم در حوزه میراث فرهنگی را جمع آوری به مکان مناسبی منتقل نماید.
شمس خاطرنشان کرد: در صورت حضور متهم نیز باید با هماهنگی قاضی کشیک اقدام قانونی معمول و گزارش لازم به دادسرا اعلام شود.
دادستان عمومی و انقلاب یزد گفت: چنانچه جرائم مورد اشاره غیر مشهود بود و وسایل ارتکاب جرم در محل مشاهده شد وسایل، توقیف و مستند سازی و تهیه گزارش جهت سایر مراتب قانونی به دادسرا ارسال می شود.
شمس یادآور شد: ورود به محل در این گونه جرائم مستلزم دستور قضایی موردی و خاص است که باید طی هماهنگی با مقامات قضایی اخذ شود.
وی حضور به موقع و انجام اقدامات قانونی در اسرع وقت در برخورد با متخلفان عرصه میراث فرهنگی را موثر در پیشگیری از وقوع جرم دانست و افزود: با توجه به اینکه حضور به موقع در همان ابتدای اقدامات خلاف قانون و جلوگیری از آن در پیشگیری از وقوع جرم نقش به سزایی دارد باید تلاش شود با هرگونه تجاوز و تعدی از همان ابتدا برخورد قانونی صورت پذیرد.
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که درکراکوف لهستان برگزار شد شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا