معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد گفت: ضوابط خارجی بر شهر یزد حاکم نمی‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد نشست مشترک اعضای شورای شهر یزد با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با موضوع ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در صحن علنی شورا برگزار شد.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» در این جلسه با تبریک ثبت جهانی شهر یزد و تقدیر از دست‌اندرکاران این اقدام عظیم اظهار داشت: نتیجه‌بخش بودن این رویداد و به ثمر رسیدن تلاش‌ها حاصل کار جمعی و همدلی همه است و جای تشکر دارد.
وی بابیان اینکه ثبت جهانی شهر یزد مهم است؛ ادامه داد: تازه به ابتدای یک‌راه بزرگ رسیده‌ایم و ادامه کار از ثبت شدن نیز مهم‌تر است. لازم است مسئولان وقت، کارهایی که لازم است را با کمک و همکاری یکدیگر انجام دهند.
معاون عمرانی استاندار یزد، ثبت جهانی را مدیون مردم ساکن در بافت و ایستادگی رسانه‌ها در برابر تخریب‌ها دانست و گفت: با ثبت جهانی قرار نیست بودجه خاصی به استان تعلق بگیرد اما این نکته حائز اهمیت است که ثبت بافت تاریخی به همراه ثبت آیین‌ها و سنت‌های این بافت صورت گرفته است و اولین شهر شیعه دنیا به ثبت جهانی رسیده است.
وی بابیان اینکه ثبت شهر کاری بسیار دشوار است؛ افزود: معمولاً بنا و ساختمان را ثبت می‌کنند که هم راحت‌تر است و هم نگهداری و حفظ آن دشوار نیست اما ثبت شهر با تمامی آیین‌ها و سنت‌ها و فرهنگ و آداب‌ورسوم وزندگی مردم بسیار دشوار است.
سیدحسینی بابیان اینکه ضوابط خارجی بر شهر حاکم نمی‌شود؛ اضافه کرد: قرار نیست در این رابطه کسی چیزی را به ما دیکته کند اما خود ما در استان ضوابطی را آماده کردیم و ارائه داده‌ایم که از ما پذیرفته شد و اگر به آن پایبند نباشیم باید پاسخگو باشم.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد تبدیل بافت تاریخی به منطقه آزاد گردشگری نیز گفت: باید بررسی شود که این موضوع چه معایب و یا چه محاسنی برای مردم دارد که البته در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد همچنین با اشاره به مزایای ثبت بافت تاریخی یزد اظهار داشت: یکی از مزایای ثبت، حضور بیشتر گردشگران است و مزایای دیگری نیز دارد ازجمله ارتباطات علمی و دانشگاهی و ... که به‌زودی فهرستی از این مزایا در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به ارزشمندی بیش‌ازپیش بافت تاریخی یزد گفت: در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری زمینه آماده‌شده است و وقتی سرمایه‌گذاری وارد شود، طبیعتاً زندگی و امنیت نیز بیشتر خواهد شد و جای نگرانی برای مردم ندارد.
سیدحسینی به تشریح روند ثبت جهانی شهر یزد پرداخت و عنوان کرد: پیش‌نیاز این ثبت، ثبت ملی بود که در سال 83 شروع شد و در سال 84 با تکمیل پرونده با تغییر دولت مواجه شدیم که متأسفانه به‌مرور پایگاه شهر یزد هم متوقف شد و حتی مدارک ثبت ملی نیز مفقودشده بود و مجبور به طی روند برای دومین بار شدیم.
وی بابیان اینکه پس از شروع دوباره‌ کار در دولت یازدهم تلاش‌های زیادی برای ثبت جهانی شد؛ ادامه داد: نگران لابی‌هایی بودیم که ثبت جهانی به ثمر نرسد و کشورهای عربی لابی قوی در این زمینه‌دارند اما خوشبختانه این ثبت جهانی به ثمر رسید که بر اساس استدلال‌های ارائه‌شده توانستیم این کار را انجام دهیم.
معاون استاندار یزد در بخشی از سخنان خود بابیان اینکه یزد مشکل کم‌آبی دارد؛ گفت: آب را برای اشتغال و صنعت و شرب مردم نیاز داریم که خوشبختانه با ثبت جهانی می‌توانیم درزمینهٔ آب در استان نیز به‌خوبی کارکنیم و اگر ایده و تفکر خوبی به دنبال آن باشد می‌توانیم از همین ثبت جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.
گفتنی است در پایان این جلسه اعضای شورای شهر از معاون عمرانی استاندار یزد به‌پاس تلاش برای ثبت جهانی یزد تقدیر کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا