ورود پساب تصفیه خانه آب یزد به زاینده رود در مراجع قضایی تحت پیگیری است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حمید ظهرابی افزود: در تاریخ 10 خرداد سالجاری به مدت دو ساعت پساب تصفیه خانه آب شرب یزد که حاوی گل و لای و مواد منعقد کننده مورد استفاده جهت تصفیه خانه آب شرب کلروفریک بوده به رودخانه زاینده رود تخلیه شده بود.
وی اظهار کرد: این موضوع به مدت چند ساعت، باعث تغییر رنگ آب رودخانه شد.
ظهرابی خاطرنشان کرد: محل ورود پساب تصفیه خانه آب شرب یزد، پایین تر از محل برداشت آب شرب اصفهان قرار دارد و نمی تواند باعث آلودگی آب شرب شده باشد.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چند روز قبل احتمال داد که تغییر رنگ آب زاینده رود در حادثه یاد شده به دلیل وارد شدن مقدار زیادی سولفات آهن به آب این رودخانه بوجود آمده است و این ماده می تواند بر روی محصولات کشاورزی اثر گذار باشد و این تاثیر در درازمدت خود را نشان خواهد داد.
مهدی رفیعی اظهار کرد: باقی مانده مواد شیمیایی و از جمله نیترات در میوه و سبزی جات اثرات دراز مدتی دارد.
همچنین مدیر انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان درخصوص علت قرمز شدن رنگ زاینده رود و مخلوط شدن آب زاینده رود با سولفات آهن و آبیاری محصولات کشاورزی با این آب گفت: دوز بالای سولفات آهن در آب و وارد شدن آن به محصولات کشاورزی منطقه، سبب آفت زدگی این محصولات شده و بر روی زمین های کشاورزی اثر سوء داشته است.
اسفندیار امینی با اینکه اینکه باید شرکت آب منطقه ای پاسخگوی این بی انضباطی در سطح زاینده رود باشد، گفت: نظارت ضعیف آنها، سلامتی محصولات کشاورزی را به خطر انداخته است.
رودخانه زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا