در استان یزد چند مورد مشکوک بیماری تب کریمه مورد بررسی قرارگرفته که تنها یک مورد مربوط به بیمار اعزامی یکی از استان‌های جنوبی کشور به یزد مثبت گزارش‌شده است.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد گفت: در استان یزد چند مورد مشکوک بیماری تب کریمه مورد بررسی قرارگرفته که تنها یک مورد مربوط به بیمار اعزامی یکی از استان‌های جنوبی کشور به یزد مثبت گزارش‌شده است.
سید علیرضا پورمازار ، بابیان این‌که بیماری تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، اظهار داشت: اصل این بیماری در حیواناتی نظیر گوسفند، گاو و شتر شکل می‌گیرد که امکان سرایت آن به انسان نیز وجود داد.
وی افزود: البته این بیماری در پرندگان وجود ندارد و تنها شترمرغ است که می‌تواند به آن دچار شود.
پورمازار با ذکر این مطلب که عامل ایجادکننده تب کریمه کنگو، ویروسی است که وارد بدن می‌شود، اظهار داشت: بیماری یادشده در حیوانات علائم خاصی ندارد و پس از چند روز بهبودی حاصل می‌شود، اما در انسان‌ها با تب شدید همراه است که در 30 درصد موارد ممکن است با مرگ انسان‌همراه باشد.
کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد افزود: بیماری تب کریمه به‌صورت اپیدمی است و قابلیت همه‌گیر شدن دارد که اگر رعایت نشود ممکن است افراد زیادی به آن دچار شود.
وی تصریح کرد: در استان یزد چند مورد مشکوک بیماری تب کریمه مورد بررسی قرارگرفته که تنها یک مورد مربوط به بیمار اعزامی یکی از استان‌های جنوبی کشور به یزد مثبت گزارش‌شده است.
پورمازار در ادامه با ذکر چند توصیه  بهداشتی به شهروندان، تأکید کرد: مردم از خرید گوشت قاچاق و تهیه گوشت از کشتارگاه‌های غیرمجاز و غیر صنعتی خودداری نموده و حتماً در موقع خرید گوشت به برچسب دامپزشکی آن توجه کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: گوشت خریداری‌شده را 24 ساعت در یخچال نگهداری نموده و سپس از آن استفاده کنند و در موارد مشکوک نیز گوشت را به‌صورت پخته مصرف نمایند و از طبخ به‌صورت کبابی خودداری کنند.
پورمازار به بانوان توصیه کرد: در موقع قطعه‌قطعه کردن گوشت دقت کافی داشته باشند و از دستکش استفاده نمایند.
وی همچنین از قصابان خواست موارد بهداشتی را رعایت نموده  و در هنگام کار از لباس مناسب، دستکش و روپوش عینک دار استفاده کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا