مهدی غیب‌الهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: بارش تگرگ در مجموع برای کشاورزان شهرستان ابرکوه که بیشتر در دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی هستند، 300 میلیارد ریال به بارآورده است که در مجموع، امسال محصول ۳۰۰ هکتار از باغات زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در اثر بارش تگرگ از بین رفت.

مهدی غیب‌الهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: بارش تگرگ در مجموع برای کشاورزان   شهرستان ابرکوه که بیشتر در دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی هستند، 300 میلیارد ریال به بارآورده است که در مجموع، امسال محصول ۳۰۰ هکتار از باغات زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در اثر بارش تگرگ از بین رفت.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه دهستان‌های فراغه و تیرجرداز توابع بخش مرکزی ابرکوه به عنوان بزرگترین تولید کننده زردآلو استان یزد محسوب می‌شوند، ادامه داد: سطح زیر کاشت باغات زردآلو شهرستان ابرکوه یک هزار و 200 هکتار است که امسال 300 هکتار بر اثر بارش تگرگ از بین رفت.
غیب‌الهی با بیان اینکه محصول زردآلو ابرکوه از نظر طعم و کیفیت و پیش‌رسی مقام اول را در کشور دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کیفیت و مرغوبیت این محصول، 15 تن در هرهکتار و در بعضی از باغات تا 20 تن زردآلو برداشت شود.
غیب‌الهی با بیان اینکه 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه به محصولات زراعی و‌ باغی اختصاص دارد، افزود: 4 هزار و 500 هکتار از این اراضی به باغات میوه اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه انواع تخم‌گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی ارقام زرآلو این شهرستان هستند خاطرنشان کرد: محصول زردآلو ابرکوه با توجه به کیفیت و پیس‌رسی روانه بازار مصرف در استان‌های مختلف کشور از جمله یزد، اصفهان ، تهران و فارس می‌شود.
وی گفت: پره زردآو و همچنین لواشک از محصولات فرآوری زردآلو است که بخش کمی از زردآلوی تولیدی این شهرستان از سوی زنان در منازل بصورت سنتی فرآوری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با تاکید بر اینکه تاسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات زردآلو در این شهرستان از ضرورت بالایی برخوردار است، گفت: بیش از 60 درصد زردآلو استان در این شهرستان تولید می‌شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا