ن.توکلیان

تحلیلی برانچه گذشت
آرایش سیاسی در تشکیل دولت دوازدهم به تنهایی نمیتوانست موثر باشد.
رسانه ها ودنیای مجازی یک نقش دولبه داشتند: مخرب یا سازنده.
برخلاف دولت نهم ودهم روزنامه های همسو یا منتقد دولت در پویایی انتخابات نقش داشتند.
رادیو وتلویزیون که برگزار کننده مناظرات وگفتگو اختصاصی با نامزدها بود از نظر تحلیلگران وبدنه جامعه کاملا بیطرف نماند ودرراستای همسویی باجناح خاص فعالیت داشت و هیچ زمان واقعیت ها را در اختیار مردم قرارنداد. چند مثال برای همسویی با جریان خاص:زیر نویس کردن کنار گیری اقای قالیباف به نفع اقای رییسی که هنوز به صورت رسمی به وزارت کشور اعلام نشده بود.اعلام‌پایان زمان رای گیری بصورت زیرنویس واعلام ساعت ۲۳ که حتی واکنش وزارت کشور را در پی داشت.
هنگام‌پخش فیلم سفر کاندیداها نیز دقت زیادی به خرج میداد که طرفداران جناح مقابل دولت را با عظمت تر ومشتاقتر نشان بدهد.
مصاحبه ها جهت دار به نظر می رسیدوبرحسب اتفاق که باور کردنی نبود خواسته های مردم اقتصادی وکنایه دار به دولت وهمسو بانظرجناح مقابل.
در طول تبلیغات نامزدها بزرگان مملکت در این راستا سخنرانیهای زیادی داشتند که در اینمورد هم صداوسیماامانتدار نبودومغرضانه فقط صحبتهایی که به ضرر دولت بود یا این‌معناراداشت پخش میکرد که میتوانست باعث تفرقه شود.
گزارشات برون مرزی را هم سلیقه ای تحلیل میکرد وسعی در تلقین اینکه دشمنان برای تضعیف ایران خواستار ابقای دولت کنونی هستند.
مهمترین مسئله که مربوط به صدا وسیما میشد پخش مناظرهها بود.
اواخر فروردین کمیسیون نظارت بر انتخابات باحضور وزیر کشور،نماینده ناظر برانتخابات،رییس صدا وسیما،نماینده شورا نگهبان،دادستان کل کشورونمایندگان ستادهای انتخاباتی برگزار شد ونتیجه آن توسط وزیر کشور اعلام شد: که مناظرات بصورت ضبط شده پخش خواهد شد که باز رقیبان دولت میخواستند این تصمیم را بنفع خویش تمام کنند وجو طوری نمایان شود که دولت با پخش مناظره بصورت زنده مخالف است‌.
حسام‌الدین اشنا از طرف رییس جمهور خواستار تجدید نظر در مصوبه شد ومعاون سیاسی رییس جمهور نیز در واکنشی گفت کسانی که قرار است رییس جمهور بشوند صلاحیت پخش زنده برنامه ندارند؟
رییس جمهور در بین‌مردم فارس بیان کرد که من برای هر گونه مناظره که بتواند درانتخاب به مردم کمک کند اماده ام.
کاندیدهای دیگر نیز به این قضیه واکنش نشان دادن وباتجدید نظر مناظره به صورت زنده برگزار شد واز هرگونه مهندسی شدن در امان‌ماند وبا گذشت هر جلسه از آن مشخص شد که چرا وچه کسانی با ان مخالف بوده اند.
از دیگر موارد که نشان‌میداد صدا وسیما جناحی عمل میکند حذف سلیقه ای مستند کاندیداها بخصوص جناب روحانی.امتناع از گرفتن فیلم‌مستند اقای جهانگیری با اینکه وقت برای بازبینی بود.
بدین ترتیب بازهم قضیه با خواست اکثریت به نفع دولت تمام شد.
انتخابات تمام شد ولی توصیه ای به صدا وسیما:صدا وسیما در ایران ملی است ولی مدیریت ان بصورت خصوصی وجناحی هیچ‌پیامدی نخواهد داشت مگر عدم اطمینان مردم به این رسانا و روی اوردن به کانالهای ماهواره ای.
تجربه ثابت کرده در نظر نگرفتن همه سلایق وعلایق در چهار چوب قانون ومهندسی در یک راستا نتیجه معکوس خواهد داشت.
ادامه دارد...‌
ن.توکلیان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا