همزمان با روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در نشستی با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد و نمایندگان صنایع بزرگ استان، از صنایع همکار در پیک‌بار تابستان 95 تجلیل شد.

 

محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در این نشست با بیان این‌که استان یزد دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است؛ یزد را قطب تولید انرژی الکتریکی  توصیف کرد و افزود: باوجود این پتانسیل تولید برق و همچنین ارتباط با 5 نیروگاه کشور از طریق 5 خط 400 کیلوولت، پایداری مناسبی در شبکه پدید آمده که شرایط را برای صنعت مطلوب نموده است.

وی استان یزد را جزو استان‌هایی با کمترین میزان خاموشی در کشور دانست و گفت: عبور از پیک‌بار تابستان ۹5 بدون خاموشی، با تعامل و همکاری صاحبان صنایع، مردم و همکاران ما در صنعت برق استان به‌دست‌آمده است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان افزود: در استان 2460 مگاوات برق با استفاده از سوخت فسیلی تولید می‌شود و اقدامات خوبی در سال گذشته برای اخذ مجوز و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی صورت گرفت.

مهندس صباغزادگان با اشاره به این‌که در کشور 370 مگاوات قرارداد خرید تضمینی 20 ساله برق منعقدشده است، بیان کرد: از این میزان، در استان یزد 70 مگاوات قرارداد خرید تضمینی منعقد شد که 20 تا 30 مگاوات آن تا پایان سال 96 وارد مدار می‌شود و کمک بسیار خوبی در ساعات پیک‌بار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که پیک نیاز مصرف سال گذشته استان 1232 مگاوات بوده؛ افزود: میزان ساعت بحرانی شبکه برق کشور  2۰۰ تا 30۰ ساعت در سال است که احداث نیروگاه برای این مقدار ساعت مقرون‌به‌صرفه نیست و با مدیریت مصرف می‌توان بدون خاموشی از پیک‌بار عبور نمود و از هدر رفت سرمایه ملی نیز جلوگیری کرد.

وی تعداد مشترکان صنعت برق یزد را 621753 مشترک در بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و تجاری و مشترکان برق منطقه‌ای یزد را 26 مشترک با دیماند مصرفی بالای ۷ مگاوات ذکر و تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد برق مصرفی استان در بخش صنعت استفاده می‌گردد که از این میزان، بیش از 30 درصد انرژی الکتریکی توسط 26 مشترک بزرگ صنعتی مصرف می‌شود و این نشان‌دهنده تأثیر مشارکت صنایع بزرگ با صنعت برق استان در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در پیک‌بار تابستان سال96  است.

صباغزادگان همچنین اظهار کرد: سال گذشته همکاری صنایع در اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات و طرح ذخیره عملیاتی بسیار موثر بوده است که امیدواریم پیک‌بار سال 96 را نیز با تعامل و همکاری خوب صنایع، بدون هیچ‌گونه مشکلی سپری کنیم.

در ادامه این جلسه، فاطمه زارع رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد با مقایسه پیک‌بار استان یزد در سال‌های 90 تا 95 افزود: در سال 94 پیک‌بار 1158مگاوات و در سال95  با6  درصد رشد نسبت به سال گذشته به 1232 مگاوات رسید.

وی با بیان این‌که پیک نیاز مصرف  استان در سال 95 در تاریخ 16 شهریور در ساعت20:04 اتفاق افتاده است، گفت: سهم بار صنایع بزرگ در پیک بار استان حدود40  درصد و ماکزیمم پیک بار نیاز مصرف روز استان، به میزان 1230 مگاوات در روز7  مرداد بوده است.

زارع همچنین با ارائه وضعیت رشد نیاز مصرف کشور طی ده سال گذشته افزود: پیک نیاز مصرف کشور سال گذشته 52679 مگاوات ثبت شده است که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال 96 با رشد متوسط رشد 5 درصد به بیش از 55 هزار مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه برآورد میزان توان قابل تامین نیروگاه‌های کشور حدود 53 هزارمگاوات است و با در نظر گرفتن سخت‌ترین شرایط، میزان کمبود شبکه برق کشور 2 تا 3 هزار مگاوات خواهد بود‏؛ گفت: این میزان کمبود فقط در روزهای محدودی از سال اتفاق خواهد افتادکه اهمیت اجرای برنامه‌های مدیریت بار و مصرف را بیشتر نشان می‌دهد و می‌توان از طریق برنامه‌های مدیریت مصرف آن را جبران نمود.

زارع پیک‌بار استان در سال 96  را 1430 مگاوات پیش‌بینی و ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح‌های tou با جابجایی ساعات پیک بار و افزایش ساعات پیک برای صنایع در ماه‌های تیر و مرداد، اجرای طرح ذخیره عملیاتی صنایع با صنایع بزرگ، اجرای برنامه کاهش یا قطع برنامه‌ریزی‌شده صنایع و استفاده از ظرفیت نیروگاه چادرملو؛ پیک‌بار سال96  را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

در ادامه از صنایع استان یزد؛ شرکت‌ چادرملو در اجرای طرح‌های تعطیلات و تعمیرات و ذخیره عملیاتی و شرکت‌های فولاد ارفع، فولاد یزد و فولاد آلیاژی در طرح ذخیره عملیاتی و شرکت‌های ذوب و نورد زرفام، ذوب و روی بافق، سيمان تجارت مهريز و پارس بوتیل برای اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات در پیک‌بار تابستان سال 95 قدردانی شد.

در پایان این نشست ضوابط برنامه‌های پاسخگویی بار، نحوه شرکت در برنامه‌ها، نحوه محاسبه پاداش صنایع همکار و تغییرات نسبت به دستورالعمل‌های سابق تشریح و به سوالات شرکت‌کنندگان در مورد دستور العمل‌های مدیریت مصرف پاسخ داده شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا