با حضور رییس و دبیر ستاد دهه فجر استان یزد، مدیرکل کانون و مسوول کمیته‌ی کودک و نوجوان استان و نمایندگانی از سازمان‌های صدا و سیما و بهزیستی، اولین نشست کمیته‌‌ی کودک و نوجوان این ستاد، در محل دفتر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان تشکیل شد.

به گزارش روابط ‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این جلسه، رییس ستاد دهه‌ی فجر استان یزد با اشاره به این‌که آن‌چه در کودکی در ذهن نقش بست، ماندگار است، افزود: انقلاب ما با ماهیت فرهنگی، انقلاب تدبیر، اندیشه، دانش و در عین حال انقلاب عشق و عاطفه بود و همین در ماندگاری آن نقش داشته است.

حجه‌الاسلام فخر‌الدینی با بیان این‌که برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر ، باید در جهت عجین‌کردن کودکان با اصول انقلاب باشد، یادآور شد: بخشی از برنامه‌ریزی‌های این کمیته، بیان غیرمستقیم نقش حضرت امام خمینی (ره) و شهدا در انقلاب اسلامی ایران با زبان ظریف کودکانه است.
مدیرکل کانون و مسوول کمیته‌ی کودک و نوجوان استان نیز دراین نشست با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران بنا به فرمایش امام خمینی (ره) تاثیر عظیمی در سطح بین‌اللمل داشت، خاطرنشان کرد: فروپاشی جهان دو قطبی اواخر قرن 20 پیامد این حرکت انقلابی ملت ایران بود که اسلام را با همه قدرت و عظمتش در جهان بیش‌از پیش مطرح کرد.
عباسعلی دانافر با اشاره به این‌که وظیفه‌ی ما در کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر این است که این شان و عظمت را با اجرای فعالیت‌های کیفی برای کودکان، قدر بدانیم، تصریح کرد: همکاران کانون در برنامه‌ریزی هر سال، بهترین برنامه‌های اجرایی خود را در ایام‌الله دهه فجر لحاظ می‌کنند.
زارع دبیر ستاد بزرگ‌داشت دهه‌ی فجر استان یزد نیز در ادامه این نشست، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی حضرت امام خمینی (ره)، تئوریسین بزرگ انقلاب، بزرگ‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای انقلاب و دفاع مقدس و کودک‌محور بودن برنامه‌های دهه فجر برای مخاطبان را از ماموریت‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان مطرح کرد.
وی با استناد به گفته‌ی مقام معظم رهبری بر شیوه‌های ابتکاری و ناب اما کم خرج برای جذب کودکان و نوجوانان به رویدادها و وقایع انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: هر اندیشه‌ای در قالب هنر مطرح شود، ماندگار است. بنابراین باید محتوای واحد آرمان‌های انقلاب و امام را با ادبیات ظریف و کودکانه برای مخاطبان کودک و نوجوان، جذاب کنیم.
زارع با اشاره به هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن عید انقلاب و گرامی‌داشت 22 بهمن‌ماه، یادآور شد: گستره‌‌ی برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان دهه فجر، باید فراتر از مراکز فرهنگی هنری کانون و مراکز سازمان بهزیستی باشد.
معاون فرهنگی کانون و جانشین کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان، توجه به مخاطب کودک و فعالیت‌های فرایندی براساس ماموریت سازمانی کانون در قبال نسل کودک و نوجوان جامعه اشاره کرد و ادامه داد: نقش کودک و نوجوان در پیروزی انقلاب، زیبایی‌های انقلاب، نشان دادن ابعاد زیبایی‌شناسانه‌ی انقلاب، نمود بعد وحدت‌آفرین انقلاب و مهم‌تر از همه نمود عشق و عاطفه‌ی حرکت‌ انقلابی مردم ایران در بهمن 57، برای مخاطبان ویژه‌ی کودک و نوجوان از محورهای برنامه‌های امسال کمیته‌ی کودک و نوجوان دهه فجر استان یزد است.
در ادامه دوست فاطمی‌ها مشاور مدیرکل کانون و جانشین و دبیر این کمیته در سال‌های گذشته، در خصوص برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر استان در پنج سال‌ قبل گزارشی ارائه داد. وی بر تنوع و شاد بودن برنامه‌های این کمیته با هدف ماندگارکردن خاطره‌‌ای لذت‌بخش از انقلاب برای نسل کودک امروز، تاکید کرد.
کارشناس فرهنگی کانون و دبیر کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان یزد با اشاره به بعد معرفتی برنامه‌های این کمیته، ویژگی اجرای شاد آن را از محورهای ‌‌فعالیت‌های امسال عنوان و تشریح کرد: برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب با هدف آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوان با آرمان‌ها، اهداف و خدمات انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم مختلف فرهنگی و الگوسازی مناسب به منظور هدایت کودکان و نوجوانان در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان و ایجاد انگیزه جهت نقش‌آفرینی خودجوش در برگزاری مراسم ایام‌الله دهه فجر، بهره‌گیری از جذابیت‌های مورد پسند کودکان و نوجوانان در تولید برنامه‌هایی متناسب با فضای فکری و عاطفی آنان به منظور بانشاط‌سازی مراسم به ویژه مراسم 22 بهمن‌ماه از وظایف و ماموریت‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر است.
خادمی نماینده‌ی صدا و سیما نیز در این نشست بر جلوه‌های بصری برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر تاکید کرد و گفت: صدا و سیما با همکاری ارگان‌های مرتبط با کمیته‌ی کودک و نوجوان می‌تواند در این زمینه‌ برنامه‌های تولیدی جذابی با محوریت انقلاب تهیه و در روزهای دهه فجر پخش کند.
یگانگی نماینده‌ی سازمان بهزیستی نیز نواختن زنگ انقلاب، نقل وقایع و رویدادهای انقلاب و قصه‌های زندگی امام و نمایشگاه نقاشی در مهدهای کودک و مراکز کودکان بی‌سرپرست، گل‌افشانی مزار شهدا توسط این کودکان را از جمله برنامه‌های امسال سازمان بهزیستی در ایام‌الله دهه فجر ذکر کرد.
خادم آستانه مدیر کانون زبان ایران واحد یزد نیز بر همکاری کانون زبان ایران در برگزاری هرچه کیفی‌تر برنامه‌های این ایام مبارک اشاره کرد.
پیشنهاد تهیه پلاکاردهایی از شعارهای انقلابی با زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی و برگزاری همایش انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی و تمدن اسلامی با دعوت از استاد متخصص در این زمینه و با حضور اساتید کانون زبان ایران از مواردی بود که در زمینه‌ی همکاری‌های کانون زبان ایران با این کمیته مطرح شد.
در پایان این نشست، رییس و دبیر ستاد دهه فجر استان ومدیرکل کانون با اذعان به این‌که کمیته‌ی کودک و نوجوان به عنوان کمیته‌ی برتر ستاد دهه‌ی فجر استان به شمار می‌رود از تلاش‌های ویژه رقیه دوست‌فاطمی‌ها، جانشین و دبیر این کمیته در طول پنج سال گذشته، قدردانی و اظهار امیدواری کردند تا این کمیته باتوجه به تجربه‌های کسب‌ شده، ماموریت خود را پرقوت ادامه دهد.
گفتنی‌ است، کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر استان یزد، هرسال از کمیته‌های برتر این ستاد در استان بوده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا