نگارش: منوچهر آراسته/حسین مسرّت:       ابن‌ سینا که در اروپا به اویسنا Avicenna مشهور است در سال 370ه/ 982م متولّد شد و در 428ق/1037م رخت از این جهان بربست.وی فیلسوف، طبیب، ریاضی‌دان، و از برجسته‌ترین‌ چهره‌های‌ تاریخ‌ پزشکی‌ در همه دوران هاست‌. در میان دانشمندان بزرگ ایران و تمدّن اسلامی، ابن‌سینا  جایگاه ویژه و ممتازی دارد و این امتیاز برخاسته از ابعاد گوناگون شخصیّت علمی اوست.در طول حیات خود کتاب های علمی مفید تالیف نمود،  وی همچنین شاگردان زیادی تربیت نموده، شاگردانی همچون: بهمنیار بن مرزبان، ابوعبید جوزجانی، ابوعبدالله معصومی، ابوالحسن علی نسائی، ابن زیله و...افکار و اندیشه های استاد را گسترش داده اند.

       کتاب قانون در علم پزشکی از مهمترین آثار ابن سینا و بزرگترین هدیۀ او به علم و تمدّن بشری به شمار می آید؛ این کتاب از نظر اشتمال بر بیماری های گوناگون و کیفیّت درمان آن ها یک دایرة المعارف بزرگ علم پزشکی محسوب می شود و بیش از هر کتاب دیگر مورد توجّه اهل علم به ویژه پزشکان قرار گرفته  و شروح و تعلیقات متعدّد بر آن نوشته شده و ترجمه های گوناگون از آن صورت گرفته است. اهمیّت و ارزش قانون بدان پایه بوده که دانشمندان بسیاری بر آن شرح و تفسیر نوشته اند و مدّرسان آن کتاب به شروح و تفسیر آن مراجعه می کردند.

      اگر چه قانون به لحاظ جامعیّت، نظم و انسجام موضوع، همۀ آثار طبّی ابن‌سینا را تحت‌الشعاع قرار داده است، امّا نباید از نظر دور داشت كه آثار طبّی متعدّد دیگر او نیز هر كدام در جایگاه خود گوهرهای ارزشمندی باارزش و استثنایی هستند كه هنوز جای كار و تحقیق فراوانی روی آن ها وجود دارد.

       كتابخانۀ وزیری یزد به عنوان يكي از كتابخانه هاي بزرگ ايران، مجموعۀ ارزشمند نسخه های تصنیف ابن سینا،شروح و تعلیقات نوشته شده بر آن،را در خود جای داده است.  کتب تصنیف ابن سینا دركتابخانۀ وزیری یزد دارای ارزش های فراوان علمی، تاریخی و... هستند. اين کتاب ها همواره به دلیل ويژگي و شرايط خاص نظير: قدمت، نفاست علمي، هنري و... از اهميّت و ارزش والايي در مجموعة کتابخانة وزیری یزد برخوردار است. هدف بررسي مختصر این نسخه ها از لحاظ  محتوایی و اطّلاعات کتابشناسی و نسخه شناسی مانند عنوان، مؤلّف، شارح، تاریخ ،کتابت و... است.با بررسی صورت گرفته 24 نسخه شناسایی گردید، که در ذیل به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

 

 

اب‍ن‌‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ‏‫۳۷۰ - ‏۴۲۸ق.

ارجوزة فی الطب/ ابن سینا؛ کاتب محمّد علی بن محمّد

تاریخ کتابت 1382ق

عربی

       این ارجوزه در علم طبّ است که به آموزش یک دورۀ کامل طب و فنون وابسته به آن در قالب شعر پرداخته است. ارجوزه سینائیه از یک مقدّمه و دو قسمت نظری و عملی تشکیل شده است. در مقدّمۀ کوتاه این اثر،به فایدۀ بیان مسائل علمی در قالب شعر پرداخته شده است. سعی نویسنده، سهولت در مضمون، وزن خفیف، حفظ آسان است. سپس در قسمت نظری، در سه فصل به امور طبیعیه و ستّۀ ضروریه، اسباب بیماری و علامت‌های بیماری و در قسمت عملی در دو فصل، به داروها و رژیم غذایی و اعمال یداوی می‌پردازد.‏الارجوزه فی‌ الطب‌، ۱۳۲۶ بیت‌ را در برمی‌گیرد. ابن‌ سینا در این‌ اثر، خلاصۀ مطالب‌ کتاب قانون‌ خود را آورده‌ است‌.

        در بخش‌ نخست‌ و کلّی‌ آن‌، این‌ مطالب‌ عرضه‌ می‌شوند: ۱.فیزیولوژی‌ و بیماریهای‌ اعضاء متشابهه الاجزاء بدن‌ (بیت های‌ ۲۱۳ به‌ بعد)، ۲.علّت های‌ بیماری ها (بیت های‌ ۲۳۸ به‌ بعد)، ۳.نشانه‌های‌ بیماری ها (بیت های‌ ۳۰۶ به‌ بعد).در بخش‌ دوم‌ آن‌، که‌ ویژۀ پزشکی‌ عملی‌ است‌، به‌ این‌ مطالب‌ پرداخته‌ می‌شود: ۱.بهداشت‌ و رژیم‌ غذایی‌ سالم‌ و حرکات‌ ورزشی‌ (بیت های‌ ۷۸۰ به‌ بعد)، ۲.اعاده‌ یا بازگرداندن‌ تندرستی‌ (بیت های‌ ۹۸۹ به‌ بعد)، ۳.جراحی‌ (بیت های‌ ۱۲۵۲ به‌ بعد). این ارجوزه به سال 1829م در کلکته،در سال 1261ق در لکهنو،ترجمۀ لاتین آن به سال 1485م در ونیز ایتالیا،ترجمۀ لاتین به سال1156 م در شهر بال سوئیس، 1630 در شهر نیم فرانسه، 1956م بوسیلۀ هانری‌ ژائیه‌به چاپ رسیده است.

‏آغاز: بسم الله و الحمدلله و الصّلاة و السّلام علی رسول الله الحمد لله الملک الواحد رب السّموات العلی...

انجام: و قد فرغت من جمیع العمل و الان اقطع یقول...

‏59برگ؛13سطر؛ ان‍دازه‌ س‍طور 17×13؛ ق‍طع5/20×15س.م، رقعی.

خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش کاغذ طرح دار با عطف تیماج؛ کاغذ ایرانی.

1. پزشکی سنّتی – متون قدیمی تا قرن 14. 2. پزشکی سنتی – شعر. 3. پزشکی اسلامی.

4398: شمارۀ ثبت

 

اب‍ن‌‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ‏‫۳۷۰ - ۴۲۸ق

الادویّة القلبیّه/ابن سینا

تاريخ تأليف : حدود 405ق، محلّ تأليف : همدان

عربی

        در این رساله مباحث راجع به قلب انسانی از لحاظ تشریح و امراض قلبی و این که قلب به چه مرض هایی ممکن است گرفتار آید و سرانجام داروهای لازم و اعمالی که پزشک باید در این موارد انجام دهد آمده است. این کتاب بر اثر نامه ای که ابوعلی سینا به ابوالحسن علی بن حسین حسینی نوشته فراهم گردیده است  و شامل‌ دو بخش‌ است‌. در بخش‌ نخست‌ و کلّی‌ آن‌ مسائل‌ نظری‌ مربوط به‌ فیزیولوژی‌، وظایف‌ و بیماری های‌ قلب‌ و نیز تأثیر هیجان های‌ عاطفی‌ (مانند: شادی‌ و اندوه‌ ، تنهایی‌ و ترس‌ ، خشم‌ و نفرت‌ ) بر فعّالیّت‌ قلب‌ انسان‌ ، عرضه‌ می‌شود؛ در بخش‌ ویژه‌ای‌ از آن‌، ابن‌ سینا، به‌ وصف‌ داروهای‌ ساده‌ که‌ برای‌ تنظیم‌ فعالیت‌ قلب‌ سودمندند، می‌پردازد و نام های‌ داروها را به‌ ترتیب‌ حروف‌ الفبا برمی‌شمارد.

        این رساله در شانزده فصل است. موضوعات فصول شانزده‌گانه رساله به شرح زیر است: فصل اوّل، حفرۀ سمت چپ قلب خزانۀ روح حیوانی و محلّ تولد آن است. قوای نفسانی که در سراسر بدن جاری می‌شود، از همین روح پدید می‌آید؛ فصل دوم، دربارۀ روح انسانی؛ فصل سوم، نظر حکما و پزشکان پیرو آنان بر اینکه شادی، غم، ترس، و خشم از انفعالات ویژۀ روح موجود در قلب است؛ فصل چهارم تا ششم، بحث دربارۀ شادی و غم و توجیه چگونگی عملکرد داروها و غذاهای مفرّح؛ فصل هفتم، ضعف قلب، وحشت، تنگی نفس و بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های میان آن ها و نیز مقایسۀ قوّت قلب و نشاط؛ فصل هشتم، رابطۀ میان ویژگی‌های ظاهری خون با عواطف، مانند: رابطۀ خون تمیز و فراوان و دارای قوام  و مزاج معتدل با روح پالوده در قلب، رابطۀ گرمی و شدّت و سرعت حرکت خون با غضب، رابطۀ رقیق و صاف و سرد بودن خون با ضعف قلب و ترس، رابطۀ طول کشیدن حالت خشم با غلیظ بودن خون (که موجب دیرتر سرد شدن آن می‌شود) و مسائلی از این قبیل.

        فصل نهم، بررسی حالاتی چون: خشم زودگذر و شوق به انتقام با توجّه به سن  یا وضعیّت  دارندۀ این حالات؛ فصل دهم، دربارۀ داروهای مفرّح و تقسیم‌بندی آن ها و ارائۀ مثالی از هریک از گروه‌ها. فصل یازدهم، تعریف یا حدّ طبیعت، اشاره به آرای دو طایفه از دانشمندان در این‌باره، ذکر مثالی دربارۀ علّت جذب آهن به قوّۀ حجر المغناطیس (آهن ربا)؛ فصل دوازدهم، درباره ادویّۀ قلبیّه، در این فصل مؤلّف به هدف اصلی خود از نگارش این رساله می‌پردازد و پیش از پرداختن به اصل موضوع، ویژگی‌های کلّی داروها مانند: سردی و گرمی و تری و خشکی،  لطافت و کثافت (انبوهی و فشردگی) روان بودن یا نبودن، بو و رنگ و جز آن را بر می‌شمارد و هریک از این صفات را تعریف می‌کند. وی سپس داروها را بر اساس کارکرد آن هادر بدن انسان، در سه طبقه (مانند سم‌ها و پادزرهرها که عملکردشان در بدن خلاف یکدیگر است) ذکر می‌کند؛ فصل سیزدهمف ادویّۀ مسهلۀ مفید برای درمان بیماری‌های قلبی؛ فصل چهاردهم، بیان ویژگی‌های برخی داروهای مفرد به ترتیب حروف الفبا(ابجدی) دراین بخش داروهایی با نام‌های فارسی یا معرّب از فارسی بسیاری چون: بادرنجبوبه، آذریون، بهمن، هلیلج، کهربا و  جز آن آمده است؛ فصل پانزدهم، داروهای قلب که اطبّای سلف ترکیب کرده‌اند؛  فصل شانزدهم، داروهای مرکّب ساخت ابن سینا.

‏آغاز : بسملّه قال الشيخ الرئيس رحمه الله انّ الله سبحانه خلق التجويف الا يسر من تجويفي القلب خزانة للروح معدناً لتوليده و خلق الروح مطية للقوي النفسانية مختصا بالروح تسري...

 انجام : كذلك و هذا ما اختصرنا من الكلام في الادويّة القلبيّة علي اقصر ما يمكن من الاختصار و قد حان لنا ان نتمم هذه المقاله حامدین واهب القوه علی تتمیمها و مصلین علی سیدنا و مولانا محمّد المختار و اله الاکرمین الاطهرین الابرار.

31برگ؛17 س‍طر ، ان‍دازۀ س‍طور 13×9؛ ق‍طع5/19×5/11س.م، جیبی.

خطّ نستعلیق تحریری؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج ضربی با نقش ترنج و دوسرترنج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ دارای حواشی تصحیحی با نشان ص؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

عنوان دیگر: احكام الادويّه القلبيّه 

1.قلب - بیماری‌ها - درمان- قرن ۵ق. 2.داروهای قلبی– قرن5ق. پزشکی اسلامی- قرن ۵ق1
داروه‍ای‌ گ‍ی‍اه‍ی‌- قرن ۵ق

2700 شمارۀ ثبت: آقسرایی، محمد بن محمد ، -۷۷۱ق.؟

حلّ الموجز = حلّ موجز القانون/ جمال الدّين محمّد بن محمد آقسرايي؛ کاتب عبدالکافی بن محمّد باقر جنابدی

تاریخ کتابت: 1091ق

عربی

         حلّ الموجز از کتاب های معروف جمال الدّين محمّد بن محمّد آقسرايي در شرح موجز به شمار می آید. این کتاب بارها در هند به چاپ رسیده است. ابن سینا قوانین کلّی و جزئی علم طب را در پنج بخش کتاب قانون تدوین کرده است . ابن نفیس قرشی ،کتاب قانون را یک بار شرح کرده و بار دیگر به اختصار چهار بخش اوّل آن درچهار فن پرداخته و  موجز نامیده است . این فنون عبارتند از : ۱- قواعد کلیّۀ طب ۲- انواع ادویّه ۳- بیماری های اختصاصی هر عضو ۴- بیماری های عمومی بدن .جمال الدّین آقسرایی در نسخۀ حاضر« موجز » قرشی را در سه جزء باعناوین ( قال المؤلّف - اقول ) گزارش کرده است . وي در اين كتاب از ابوريحان، ابن سينا، ابن ماسويه، ابن هبل، القلانسي در قرابادين، سمرقندي در اصول التركيب، تقويم الابدان، التنقيح، صاحب الصيدنه، الجامع، الكامل، المنهاج، تذكرة الكحّالين اربلي و غيره ياد مي كند .

آغاز : بسملّه و به نستعين. الحمدلله ربّ العالمين و الصّلوة علي افضل انبیائه محمّد و آله اجمعين. و مؤلّفات الحکیم الفاضل نجیب الدّین السمرقندی و نحوها و سمیته بحلّ الموجز لانّه. . . فلذلك صرفت بعض زمن تحصيلي اليه و قرأت المختصرات المشهورة فيه علي والدي و طالعت اكثر ما بلغني من المطوّلات و ما اكتفيت بما اكتفي به المعاصرون من الاطبّاء و هو القدر الذي به يتيعشون و بواسطته الي الملوك يتقربون بل حققت قواعده علي وجه يوافق الاصول الحكميّة و كان من جملة ما قرأت عليه موجز القانون للحكيم المحقّق ابي الحسن القرشي المعروف بابن النفيس فاردت بن اشرحه لما فيه من المشكلات افادة للطالب.

انجام : و في العسل السكر اربع مثقال و الله اعلم .

198ب‍رگ‌، 18س‍طر ، ان‍دازۀ س‍طور 5/16×13؛ ق‍طع5/25×19س.م، وزیری.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی  با روکش چرم ضربی؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف؛ مهمور به مهر تملّک عبدالله و محمّد علی ؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

عنوان ديگر: شرح موجز. موجز القانون. شرح موجز القانون. آقصرایی. آقسرایی

1.اب‍ن‌ ن‍فیس‌، ع‍لی‌ ب‍ن‌ ابی‌ ال‍ح‍زم‌‏‫۶۰۷ -‏۶۸۷ق.- الموجز-نقد و تفسیر.2.اب‍ن‌‌سین‍ا، ح‍سین‌‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ‏‫۳۷۰ - ‏۴۲۸ق.- قانون - نقد و تفسیر. ‏3.پزشکی اسلامی.4.پزشکی اسلامی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.  5.پزشکی سنّتی. 6.پزشکی سنتّی - ‏‫متون قدیمی تا قرن ۱۴. 7.داروشناسی. 8.داروشناسی - ‏‫متون قدیمی تا قرن ۱۴‏

‏1.اب‍ن‌ ن‍فیس‌، ع‍لی‌ ب‍ن‌ ابی‌ ال‍ح‍زم‌‏‫۶۰۷ -‏۶۸۷ق.- الموجز.شرح. 2. اب‍ن‌‌سین‍ا، ح‍سین‌‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ‏‫۳۷۰ - ‏۴۲۸ق.- قانون.شرح

‎شمارۀ ثبت: 655

 

 

ابن سينا، حسين بن عبدالله، 370؟ - 428 ق

دفع المضار الكلّيّه عن الابدان الانسانيّه = تدارك الخطاء الواقع في تدبير الطبّي = دفع المضار/  ابوعلی‌سینا

به درخواست : احمد بن محمّد سهيلي (وزير علي بن مأمون خوارزمشاهي)

تاريخ تأليف : ميان سال هاي 392 -403 ق

عربی

       کتاب در هفت مقاله در باب شیوۀ حفظ صحّت و دفع ضررها و زیان های اشیاء و اموری که بطور روزمرّه اغلب مردم با آن سروکار دارند به زبان عربی در هفت مقاله(در انواع خطاها، در باب هوا، در حمّام، در خوراک، در آب و مشروبات، در حرکات، در باب استفراغ) نگاشته شده است .این اثر ارزشمند در مطبعۀ بولاق مصر در سال 1305ق چاپ گردیده است.

آغاز : بسملّه. الحمدلله حقّ حمده...و بعد فان الشيخ احمد بن محمّد السهلي رحمه الله و هو من عرف بعلبو الهمّة و شرف الامامة و محبّة العلوم و الحقيقة و الاخذ منها بالخظ الاوفر  . . . امرني فيما امر من الاوامر الحكميّة ان اعمل كتاباً في دفع المضار الكلية للابدان الانسانيّة...

انجام : و ان خرج غیر منهضم و سحج عالج السحج بما قلناه.

27برگ‌، 17سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 13×6؛ ق‍طع20×5/11س.م، جیبی.

‏خطّ نستعلیق ؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج ضربی با نقش ترنج و دوسرترنج؛ کاغذ اصفهانی؛عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ مهمور به مهر(لا اله الا الله الملک الحق المبین عبده عبدالوّهاب) در پشت برگ آغاز؛دارای حواشی توضیحی و تصحیحی؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

1.پزشکی سنّتی. 2.‏ پزشکی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.   3. ‏ گیاهان دارویی - متون قدیمی تا قرن ۱۴. 4.‏ پزشکی اسلامی - متون قدیمی تا قرن ۱۴

شمارۀ ثبت: 3/2700

 

 

قطب الدّين شيرازي، محمود بن مسعود، 634-710 ق.

شرح القانون = التحفة السعديّة/ قطب الدّين شيرازي

اهداء به : سعدالدّين محمّد بن تاج الدّين علي الساوي وزير غازان خان

تاريخ تأليف : 682 ق تا 710ق.

عربی

        شرح مفصّلی است با عناوین "قال رحمه‌الله" بر کتاب قانون ابن سینا. قطب الدّین ابوالثناء محمود بن مسعود بن مصلح شافعی شیرازی در شیراز متولّد شد و از حکیمان و متکلّمان معروف ایران به شمار می آید. شرح کلیّات قانون او بر مقام طبّی او گواه است و در بین شرح های قانون آن را بسیار با اهمیّت تلقی کرده اند. در تالیف آن از دوازده شارح پیشین و بسیاری از نویسندگان پزشکی کمک گرفته شده است. این کتاب را سعدالدّوله محمّد بن تاج الدّوله احمد الساوی معنون کرده است و به همین جهت نام آن تحفۀ سعدیّه گذاشته شده است. شرح هایی که در شرح کلیّات مدّ نظر بوده اند عبارتند از : شرح فخرالدّین رازی، شرح قطب الدّین مصری، شرح افضل الدّین محمّد بن نام آور خونجی، شرح رفیع الدّین بن عبدالواحد جیلی، شرح نجم الدّین نخجوانی، شرح علاء الدّین قرشی، شرح یعقوب سامری، شرح سعدالدّین فارسی و شرح اکمل الدّین نخجوانی. نسخۀ حاضر جلد اوّل کتاب است.

‌‍آغاز : بسملّه و به نستعين. ان أوّل ما افتتح به خطاب و احوي ما ابتدء به كتاب حمدالله المنعم لحيوة النفوس  و صحة الاجسام المنقد امّا بعد، فان احوج خلق الله اليه، محمود بن مسعود الشيرازي . . . يقول . .  .

انجام موجود: لانی الربع یشفی لا من الاستفراغی.

337برگ‌، 29سطر، ان‍دازۀ‌ س‍طور 20×6؛ ق‍طع29×16س.م، وزیری بزرگ.

‏ خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج لولادار ضربی با نقش ترنج و سرترنج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ اهدایی حجّت الاسلام سید علی محمّد وزیری.

1.ابن‌سینا، حسین‌بن عبد‌الله، ۳۷۰ - ۴۲۸ ق‏ . القانون فی‌الطب- نقد و تفسیر.2.‏ پزشکی اسلامی

‏1. ‏‫ابن‌سینا، حسین‌بن عبد‌الله، ۳۷۰ - ۴۲۸ ق‏ . القانون فی‌الطب. شرح.

شمارۀ ثبت: 2921

 

قطب الدّين شيرازي، محمود بن مسعود، 634-710 ق.

شرح القانون = التحفة السعديّة/ قطب الدّين شيرازي؛ کاتب زین العابدین بن شاه محمّد استرآبادی

تاریخ کتابت 1014ق

آغاز: بسملّه. ربّ یسر و تمّ بالخیر و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم و الصلوه و السّلام علی خیر الخلقه ... المجلّد الثالث من شرح کلیّات القانون...

انجام: لعلّه یجد مخرجاً صالحاً لودقق النظر و منهجاً واضحاً لولا حظ المقصد المعتبر فلنختم الکتاب هیهنا ... انه ولی کل خیر و فاعله و حسبنا و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر.

534برگ‌، 23سطر، ان‍دازۀ‌ س‍طور 17×9؛ ق‍طع25×16س.م، وزیری .

‏ خطّ نستعلیق؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج؛ کاغذ دولت آبادی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ جدول دور سطور به لاجورد و زر و مشکی.

نسخۀ حاضر جلد سوم کتاب است.

شمارۀ ثبت: 381

 نفيس بن عوض،- 842؟ ق

شرح موجز القانون = شرح نفيسي = شرح الموجز / نفيس بن عوض؛

 کاتب: محمّد صالح ابن ملاّ عبدالرّشید

اهدا‌ء به : شاهرخ بهادرخان

تاريخ تأليف : 841 ق؛ محلّ تأليف : سمرقند

تاریخ کتابت 1102ق

عربی

       برهان الدّین نفیس ابن عوض  بن جمال الدّین حکیم المتطبب الکرمانی از قرن نهم قمر ی است. او موجز القانون قرشی و کتاب الاسباب و العلامات از نجیب الدّین سمرقندی را شرح کرده است و از جمله مؤلّفانی است که کتاب هایشان مورد قبول عام واقع شده اند. هر دو کتاب او شرح موجر نفیسی و شرح اسباب و علامات از کتاب های مهم و معتبر در موضوع خود پر ارزش تلقی می شوند. شرح نفیسی در میان شرح های موجز، کتابی مستقل شمرده شده است و بویژه بخش مربوط به کلیّات در کتاب های نظریات و فلسفۀ طب مهم تلقّی شده است. القانون في الطب كه بر آن شرح زیادی نوشته شده است، از جمله، ابن نفيس آن را به نام الموجز يا موجز القانون موسوم داشته است و نفيس بن عوض بن حكيم كرماني آن را در سمرقند شرح نموده است این شرح در کرمان آغاز شده بود و در سمرقند به تمکیل رسید..در چهار فن تنظيم شده : 1. قواعد جزيي طب ؛ 2. ادويّة و اغذيّۀ مفرده و مركّبه؛ 3. امراض مختصّه به عضوي از اعضا؛ 4. امراضي كه اختصاص به عضوي ندارد . مشتمل است بر تنقيح مباني متن و كشف معاني و رفع مشكلات آن.

آغاز :بسمله. توجهنا الي جنابك الاقدس. . . اما بعد فیقول العبد الضعیف ...نفیس بن عوض ابن ... آغاز شرح : قال الشيخ الامام الحبر الكامل علاء الدّين علي بن ابي الحزم القرشي المتطبب صيغة تفعل ههنا للمبالغة مثل تقدس و تمجد قدر تبت هذا الكتاب علي اربعه فنون . .

انجام : قال و قد  بلغني ان قوما اقتصروا عليها و حدها فماتوا في آخر الامر، ثمّ التأليف.

312برگ‌، 26سطر، ان‍دازۀ‌ س‍طور 21×12؛ ق‍طع28×19س.م، وزیری بزرگ.

‏ خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش کاغذ با عطف و گوشه تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

1.اب‍ن‌ن‍ف‍ی‍س‌، ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ اب‍ی‌ال‍ح‍زم‌، ۶۰۷ - ۶۸۷ق‌. م‍وج‍ز ال‍ق‍ان‍ون‌ - ن‍ق‍د و ت‍ف‍س‍ی‍ر.2. اب‍ن‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ۳۷۰ - ۴۲۸ق‌. ق‍ان‍ون‌ - ن‍ق‍د و ت‍ف‍س‍ی‍ر.3.پ‍زش‍ک‍ی‌ اس‍لام‍ی‌.

‏1.اب‍ن‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ۳۷۰ - ۴۲۸ق‌. ق‍ان‍ون‌. ش‍رح‌.2.‏اب‍ن‌ن‍ف‍ی‍س‌، ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ اب‍ی‌ال‍ح‍زم‌، ۶۰۷ - ۶۸۷ق‌. م‍وج‍ز ال‍ق‍ان‍ون‌. ش‍رح‌.

‏شمارۀ ثبت: 324

 نفيس بن عوض،- 842؟ ق

شرح موجز القانون = شرح نفيسي = شرح الموجز / نفيس بن عوض

عربی

آغاز موجود: فایدته  و عموم عایدته و غموض مدرکه ورقه مسلکه ...

انجام موجود: حقنه للقولنج خصوصاً الریحی یزاد فی الحقنه اللینه الاولی.

371برگ‌، 16سطر، ان‍دازۀ‌ س‍طور 13×6؛ ق‍طع5/20×13س.م، رقعی.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش کاغذ با عطف چرم؛ کاغذ سمرقندی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

شمارۀ ثبت: 1990

 

نفيس بن عوض،- 842؟ ق

شرح موجز القانون = شرح نفيسي = شرح الموجز / نفيس بن عوض

آغاز موجود: فیقوی علی تحریک الاعضاء .

انجام موجود: بسبب تکثیف الامعاء و تغلیظ المواد.

75برگ‌، 25سطر، ان‍دازۀ‌ س‍طور 15×8؛ ق‍طع5/18×5/11س.م، جیبی.

‏خطّ نستعلیق؛ جلد مقوّایی با روکش کاغذ با عطف تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها به شنگرف؛ اهدایی محمّد حسین جعفری معمار.

شمارۀ ثبت: 1990

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

عربی

        ابن سینا کتاب های متعدّدی در پزشکی تألیف نموده است. در میان تألیفات ابن سینا قانون حکم گل سر سبد را دارد. كتاب گرانقدر قانون كه تدریس آن از زمان حیات او به عنوان كتاب مرجع آغاز شده بود، علاوه بر یك هزار سال سابقۀ تدریس در شرق اسلامی، بیش از 550 سال نیز به طور پیوسته به عنوان كتاب درسی رسمی در دانشگاه های اروپا تدریس شده است. و شروح و تعلیقات متعدّد بر آن نوشته شده و ترجمه های گوناگون صورت گرفته است.کتاب قانون در قرن دوازدهم میلادی به زبان لاتین ترجمه شده و در سال 1486در ونیز ایتالیا چاپ شده و ترجمۀ روسی در سال 1954- 1960م در تاشکند چاپ شده است.در سال 1296ق در تهران چاپ سنگی شد، در سال 1324ق در لکهنو هند چاپ شد و در کشورهای مختلف چاپ های متعدّد گردیده است.

        شرح و حواشی و تعلیقات متعدّد بر کتاب قانون آمده، از مهمترین شرح ها بر قانون اثر قطب الدّین شیرازی، ابن نفیس و ... است. بخش اوّل قانون در سال 403ق و بخش دیگر در سال 405ق و بقيه را بین سال های 405 تا 414 ق تصنيف كرده است.

قانون در پنج جلد است:

جلد اوّل: شامل کلیّات امور طبیعیّه(منافع الاعضاء)، تشریح، بهداشت، علم الاحوال و الاسباب و الاعراض(ماهیّت اعراض)، نبض و ادرار (علم التشخیص) و اصول معالجه است.

جلد دوم: مشتمل است بر کلیّات ادویّه و مفردات که در آن هفتصد داروی گیاهی و حیوانی و معدنی توضیح داده شده است.

جلد سوم: دربارۀ معالجات است و دربرگیرندۀ امراض رأس(سر)، امراض اعصاب، عین(چشم)، امراض اذن(گوش)، امراض انف(بینی)، حلق، اسنان(دندان)، امراض صدرویّه(سینه)، قلب، مری، معده، امعاء(روده ها)، کبد، طحال، کلیه و مثانه و امراض مخصوص مردان و امراض زنان و امراض ظاهری بدن.

جلد چهارم: دربیان حمیّات(تب ها)، اورام و بثور(ورم ها و زخم ها)، امراض جرّاحی، سموم و تریاق، امور زینت، امراض شعر(موی) و امراض جلد(پوست).

جلد پنجم(قرابادین): در بیان 750 ادویه مرکبه.

آغاز : بسملّه. الحمدلله حمدا يستحقه بعلّو شأنه و سبوغ احسانه. . . و بعد ، فقد التمس مني، بعض خلص اخواني و من يلزمني اسعافه فيما يسمع به و سعي ان اصنف في الطّب، كتابا . . .

انجام : فليكن هذا القدر من كلامنا المختصر، في الاصول الكلّيه لصناعة الطّب، كافيا و لناخذ في تصنيف كتابنا في الادوة المفردة، ان شاء الله تعالي وحده.

211برگ‌، 15سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 5/16×11؛ ق‍طع22×17س.م، رقعی.

‏ خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج؛ کاغذ فرنگی.

1.پزشکی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.  2.پزشکی اسلامی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.  3.پزشکی سنّتی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.  4.پزشکی –  قرن 5ق.

شمارۀ ثبت: 1755

 

ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

تاریخ کتابت:1002ق

عربی

آغاز : بسملّه. الحمدلله حمدا يستحقه بعلّو شأنه و سبوغ احسانه. . . و بعد ، فقد التمس مني، بعض خلص اخواني و من يلزمني اسعافه فيما يسمع به و سعي ان اصنف في الطّب، كتابا . . .

انجام : فليكن هذا القدر من كلامنا المختصر، في الاصول الكلّيه لصناعة الطّب، كافيا و لناخذ في تصنيف كتابنا في الادوة المفردة، ان شاء الله تعالي وحده.

199برگ‌، 17سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 11×5/5؛ ق‍طع5/18×5/11س.م، جیبی.

‏ خطّ شکسته نستعلیق؛ جلد مقوّایی با روکش کاغذ با عطف چرم؛ کاغذ فرنگی؛ عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ مهمور به مهر  تملّک محمّد هاشم الحسینی؛ اهدایی :حجّت الاسلام وزیری.

شمارۀ ثبت: 1285

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

عربی

آغاز : بسملّه. الحمدلله حمدا يستحقه بعلّو شأنه و سبوغ احسانه. . . و بعد ، فقد التمس مني، بعض خلص اخواني و من يلزمني اسعافه فيما يسمع به و سعي ان اصنف في الطّب، كتابا . . .

انجام : فليكن هذا القدر من كلامنا المختصر، في الاصول الكلّيه لصناعة الطّب، كافيا و لناخذ في تصنيف كتابنا في الادوة المفردة، ان شاء الله تعالي وحده.

309برگ‌، 19سطر ، ان‍دازۀ س‍طور 12×9؛ ق‍طع20×5/13س.م، رقعی.

‏خط نسخ؛ جلد مقوایی با روکش تیماج؛ کاغذ سمرقندی؛ عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ اهدایی ورثه مرحوم دکتر میرزا غلامحسین حافظ الصحّی.

شمارۀ ثبت: 3142

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا؛

کاتب :خسرو بن عبدالله

تاریخ کتابت: 1017ق

عربی

210برگ‌، 17سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 15×6؛ ق‍طع24×14س.م، رقعی.

‏خطّ نستعلیق؛ جلد مقوّایی با روکش چرم؛ کاغذ فرنگی؛عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ اهدایی: محمّد علی زاهدی.

شمارۀ ثبت: 4352

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

عربی

انجام موجود: لیس ذلک مما یزید فی الحاجه و لا ایضا.

168برگ‌، 19سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 15×5/9؛ ق‍طع5/20×5/14س.م، رقعی.

‏خطّ نسخ؛ جلد تیماج یک لا؛ کاغذ اصفهانی؛عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ اهدایی :حجّت الاسلام وزیری.

شمارۀ ثبت: 2993

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

تاریخ کتابت: سدۀ هفتم

عربی

آغاز موجود: فی اوقات الامراض و تمام القول فی الامراض التعلیم الثانی و هو جملتان ...فجمیع فصول هذا الکتاب ماته و اثان و ستون فصلا.

آغاز متن: بسمله. الفصل الاول من التعلیم الاول من الفن الاول من الکتاب الاول فی حد الطب اقول ان الطب علم یعرف منه احوال بدن الانسان....

انجام موجود: و خصوصاً اذا کان بشرحی.

438برگ‌، 25سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 25×17؛ ق‍طع35×26س.م، رحلی.

‏ خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش چرم؛ کاغذ سمرقندی؛ تمام صفحات دارای جدول کشی به سرخی و لاجوردی؛ عناوین و نشانه ها به شنگرف.

شمارۀ ثبت: 247

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

تاریخ کتابت :  سدۀ هفتم

عربی

آغاز موجود: بسملّه. الفصل الاوّل من التعلیم الاوّل من الفنّ الاوّل من الکتاب الاوّل فی حد الطب اقول ان الطب علم یعرف منه احوال بدن الانسان....

انجام موجود: احدهما اشدها کما ادا اجتمع سوناخس.

195برگ‌، 19سطر ، ان‍دازه‌ س‍طور 17×5/11؛ ق‍طع5/22×5/11س.م، رقعی

‏ خطّ نسخ؛ جلد مقوایی با روکش پارچه با عطف و گوشه تیماج؛ کاغذ سمرقندی؛ عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ اهدایی: غلامعلی قدیری.

شمارۀ ثبت: 1756

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، - 370؟-428 ق

القانون في الطّب/ ح‍سین‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دالله اب‍ن‌سین‍ا

تاریخ کتابت:  سدۀ ششم

عربی

آغاز موجود: بسملّه. المقاله الاولی فی کلیّات امراض الرأس ...

انجام موجود: الاتساع الفایه القصوی او بلغ.

138برگ‌، 23سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 20×12؛ ق‍طع5/24×5/16س.م، وزیری.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج؛ کاغذ دولت آبادی؛ عناوین و نشانه ها به شنگرف؛اهدایی ورثه مرحوم دکتر میرزا غلامحسین حافظ الصحّی.

نسخۀ حاضر جزء اوّل از کتاب ثالث القانون فی الطب است.

شمارۀ ثبت: 3569

 كازروني، محمّد بن مسعود، -758 ق

المغني في شرح الموجز = شرح موجز القانون = شرح سديدي/ سديدالدّين محمّد بن مسعود الکازروني؛

کاتب: اسمعیل مشهور به ابن الحکیم البغدادی

تاريخ تأليف : 745ق

تاریخ کتابت:  806ق

عربی

       سدیدالدّین کازرونی مؤلّف معروف پزشکی است. کتاب المغنی، کتاب رایج درسی بود. کازرونی در این کار علاوه بر شرح های قطب الدّین شیرازی و قرشی از اطّلاعات استاد خود برهان الدّین الابری استفاده کرده است. کامل الصناعه، کتاب المائه، نخبه العلاج (ابن ابی صادق)، مختارات ابن هبل، جامع ابن بیطار، کتاب التیسیر ابن زهر از منابع خاصّ او بودند. این اثر در هند چندین بار به طبع رسیده است. علاء الدّين علي بن ابي الحزم قرشي معروف به ابن نفيس، قانون ابن سینا را گزين كرده و به نام «الموجز» يا «موجز القانون» نام نهاده است و سديد الدّين كازوروني، موجز را گزارش نموده و بنام «المغني في شرح . . . » ناميده است و مشتمل بر چهار «فن» است : 1. في قواعد جزئي الطب اعني علميّة و عمليّة بقول كلّي؛ 2. في الادويّة و الاغذيّة المفردة و المركّبة ؛ 3. في الامراض المخصوصة بعضو دون اخر واسبابها و علاماتها و معالجاتها؛ 4. في امرض لا تختص بعضو دون آخر و اسبابها و علاماتها و معالجاتها. در تأليف آن علاوه بر قانون، از آثار بقراط و جالينوس و همچنين ديگر شروح قانون خاصّه شرح كلّيّات از قطب شيرازی و شرح قرشي بهره برده است.

آغاز : بسملّه و به نستعين ، و عليه نتوكل، رب تمم بالخير، الحمد لله الذي ابدع بقدرته جواهر عقلية مجرّدة و اخترع منها اجراماً فلكيه منضدة  . . . امّا بعد فلّما كان احتياج عموم الاناس الي الاحكام الطبية و القواعد العلاجية.

انجام : و لذلك قد اعتمد عليه في اكثر المواضع كل الاعتماد.

288ب‍رگ‌، 25س‍طر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 20×13؛ ق‍طع25×18س.م، وزیری.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی  با روکش تیماج ضربی با نقش ترنج و دوسرترنج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف ؛ اهدایی : حجّت الاسلام وزیری.

‎۱.پزشکي ‎۲.ابن سينا، حسين بن عبدالله، ۳۷۰- ‎۴۲۸ق. القانون- نقد و تفسير ‎۳.پزشکي اسلامي- قرن‎۵ق. ‎۴.پزشکي سنّتي- قرن‎۵ق. ‎۵.گياهان دارويي- قرن‎۵ق. ‎۶.گياهان دارويي- مصارف درماني. 7 ابن نفیس، علی بن ابی الحزم، ۶۰۷ - ۶۸۷ ق. الموجز - نقد و تفسیر. 8. پزشکی ایران. 9. دارو شناسی.

1. ابن نفیس، علی بن ابی الحزم، ۶۰۷ - ۶۸۷ ق. الموجز. شرح.

شمارۀ ثبت: 2768

 كازروني، محمّد بن مسعود، -758 ق

المغني في شرح الموجز = شرح موجز القانون = شرح سديدي/ سديدالدّين محمّد بن مسعود الکازروني

عربی

آغاز : بسملّه و به نستعين ، و عليه نتوكل، ربّ تمّ بالخير، الحمد لله الذي ابدع بقدرته جواهر عقلية مجرّدة و اخترع منها اجراماً فلكيه منضدة  . . . امّا بعد فلّما كان احتياج عموم الاناس الي الاحكام الطبية و القواعد العلاجية.

انجام : هذا ما التقطت من القرابادینات المعتمد علیها لیکون مغنیا عن مطالعه الکتب.

169ب‍رگ‌، 29س‍طر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 18×7؛ ق‍طع5/20×5/11س.م، رقعی.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی  با روکش تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف ؛ اهدایی دکتر سید احمد آقا معتمد ریاضی.

شمارۀ ثبت:2011

 كازروني، محمّد بن مسعود، -758 ق

المغني في شرح الموجز = شرح موجز القانون = شرح سديدي/ سديدالدّين محمّد بن مسعود الکازروني

عربی

آغاز موجود: المعتاده و الشرب علی الریق و اکثر من...

انجام موجود: ... و یعرف بالثقل و الحمی اللینه و تفرق الاتّصال.

47ب‍رگ‌، 14س‍طر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 14×5/8؛ ق‍طع5/23×5/15س.م، رقعی.

‏خطّ نسخ؛ جلد مقوّایی  با روکش  کاغذ با عطف تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف ؛ اهدایی : حجّت الاسلام وزیری.

نسخۀ حاضر مشتمل بر 6باب شامل: الباب الاوّل ، في الحميّات . الباب الثاني ، في البحران وايّامه . الباب الثالث ، في اورام والبثور والجذام والوباء وتحرزعنه . الباب الرابع ، في الكسروالوثي والخلع والصدمه والسقطه والضربه والشجاج والسحج الباب الخامس ، في الزينه .الباب السادس ، في السموم والاحترازعنها است.

شمارۀ ثبت:2831

 اب‍ن‌ن‍ف‍ی‍س‌، ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ اب‍ی‌ال‍ح‍زم‌، ۶۰۷ - ‌۶۸۷ ق

م‍وج‍ز ال‍ق‍ان‍ون‌/ علاءالدّین ابن‌ابی‌الجزم قرشی ملقّب به ابن‌النفیس

 کاتب: سید غلام ابوتراب بن محمّد عاشق

تاریخ کتابت: 1030ق

عربی

        علاءالدّین ابن‌ابی‌الجزم قرشی معروف به ابن‌النفیس که او را جالینوس ثانی نامیده اند. نامی است عظیم المرتبه بین مؤلّفان پزشکی و شارحان قانون. ابن نفیس علاوه بر شرح قانون، کتاب معروف موجز القانون را به یادگار گذاشته است. این نسخه چندین بار در هند به چاپ رسیده است.ای‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ ک‍ه‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر "ق‍ان‍ون‌" ب‍وع‍ل‍ی‌ س‍ی‍ن‍ا و در طب‌ پ‍رداخ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ اس‍ت‌ در چ‍ه‍ار ف‍ن‌ ب‍ه ش‍رح‌ زی‍ر م‍ی‌آی‍د: ف‍نّ‌ اوّل‌: در ق‍واع‍د ج‍زئ‍ی‌ پ‍زش‍ک‍ی(نظری و عملی)، ف‍نّ‌ دوم‌: در ادوی‍ّه‌ و اغ‍ذیّۀ م‍ف‍رده‌ و م‍رک‍ّب‍ه‌، ف‍نّ‌ س‍وم‌: در م‍ورد ب‍ی‍م‍اری ‍ه‍ای‌ خ‍اص‌ ه‍ر ی‍ک‌ از اع‍ض‍اء ب‍دن‌‌؛ ف‍نّ‌ چ‍ه‍ارم‌: در ام‍راض‌ ک‍ه‌ م‍خ‍ت‍ص‌ ب‍ه ی‍ک‌ ع‍ض‍و ن‍ی‍س‍ت‌ و در س‍ای‍ر اع‍ض‍اء ام‍ک‍ان‌ پ‍ی‍دا ش‍دن‌ آن اس‍ت‌.

‏‏آغ‍از ن‍س‍خ‍ه‌: بسملّه. الحمد لله الغني الکريم و صلواته علي افضل انبيائه محمد و آله الطاهرين قال الشيخ... ابوالحسن علاءالدين ابی الحزم القرشی...

ان‍ج‍ام‌ ن‍س‍خ‍ه‌: جالینوس و غیره من العلاج المذکور و صلی الله علی خیر خلقه محمد و آله.

150ب‍رگ‌، 18س‍طر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 18×9؛ ق‍طع24×5/15س.م، وزیری.

‏خطّ نستعلیق؛ جلد مقوّایی  با روکش کاغذ طرح دار با عطف تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف ؛ اهدایی: اخوان مصلاّیی.

1.اب‍ن‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ۳۷۰ - ۴۲۸ق‌. ق‍ان‍ون‌ - ن‍ق‍د و ت‍ف‍س‍ی‍ر. 2. پ‍زش‍ک‍ی‌ اس‍لام‍ی‌. 3. پزشکی سنتی - ‏‫متون قدیمی تا قرن ۱۴.    ‏4.گیاهان دارویی - متون قدیمی تا قرن ۱۴

‏1.اب‍ن‌س‍ی‍ن‍ا، ح‍س‍ی‍ن‌ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌، ۳۷۰ - ۴۲۸ق‌. ق‍ان‍ون‌. ب‍رگ‍زی‍ده‌.

شماره ثبت:397

 اب‍ن‌ن‍ف‍ی‍س‌، ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ اب‍ی‌ال‍ح‍زم‌، ۶۰۷ - ‌۶۸۷ ق

م‍وج‍ز ال‍ق‍ان‍ون‌/ علاءالدّین ابن‌ابی‌الجزم قرشی ملقّب به ابن‌النفیس

عربی

آغ‍از موجود: و النظری اجزائه اربعه العلم بالامور الطبیعیه...

ان‍ج‍ام‌ موجود: و تنفیذه فی العروق و یفعل ذلک.

121ب‍رگ‌، 17س‍طر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 14×7؛ ق‍طع26×5/13س.م، رقعی.

‏خطّ نسخ - نستعلیق؛ جلد مقوّایی  با روکش کاغذ طرح دار با عطف  و گوشه تیماج؛ کاغذ اصفهانی؛ عناوین و نشان ها شنگرف.

شماره ثبت:3805

 ابن سينا، حسين بن عبدالله، 370؟ - 428 ق

هند باء/ شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا

عربی

       رساله اي است كوتاه در پاسخ پرسشي در علّت امر پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله در  حديث نبوي شريف به استعمال هندباء (كاسني) و آب آن به صورت غير مغسول: او جواب نوشت و در ضمن اين قول، مسائلي از علم طبيعي آمده است و كلمه اي چند در امتزاج بيان شده و بعد اين قول اطبّاء كه مي گويند كه  ورد و آس و طرخون و عدس، مركّب از قواي متّضاده اند  شرح مي گردد .

آغاز:سئل الشیخ الرئیس ابوعلی سینا ان علی کلّ ما فی...

انجام:من الاطبّاء المذکورین بان معنی الکلام النبوی الخارج کثیر منه یخرج الامثال المضروبه و الرموز الواقعه ...

4برگ‌، 17سطر ، ان‍دازۀ‌ س‍طور 13×6؛ ق‍طع20×5/11س.م، جیبی.

‏خطّ نستعلیق؛ جلد مقوّایی با روکش تیماج ضربی با نقش ترنج و دوسرترنج؛ کاغذ اصفهانی؛عناوین و نشانه ها به شنگرف؛ مهمور به مهر(لا اله الا الله الملک الحق المبین عبده عبدالوهاب) در پشت برگ آغاز؛دارای حواشی؛ اهدایی دکتر جواد فیلسوفی.

1.پزشکی سنّتی- متون قدیمی تا قرن ۱۴.  2. ‏‏پزشکی اسلامی - متون قدیمی تا قرن ۱۴.

شماره ثبت: 2/2700

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا