نمايندگان با استراتژي استعفا مي خواهند امتياز بگيرند

بهروز نعمتی ،عضو هیات رییسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا گفت:استعفای نمایندگان برای اعتراض به بودجه آخرین راه است.وی افزود:دوستان دولت هم خواهان حل مشکلات مردم هستند البته بنده هم گلایه هایی دارم که از طریق دیگری پیگیری می کنم .اما قرار نیست ما زود از کوره در برویم و بحث تعاملات و گفتگو را کنار بگذاریم .
نماینده مردم اسدآباد همدان اظهار داشت:انسان حساس ،ناطق و صاحب اراده است ما دارای نطق هستیم لذا می توانیم با صحبت کردن مسائل را پیگیری کنیم و کارمان را با گفتگو پیش ببریم.البته آقای نوبخت هم گفته اند جایی که به اصلاح نیاز داشته باشد حتما اینکار را خواهند کرد.
وی گفت:اگر بنده بگویم استعفا می دهم حتما اینکار را خواهم کرد.در واقع من معتقدم دوستان نماینده با استعفا خواسته اند یک گاردی بگیرند و با استفاده از این استراتژی استعفا می خواهند امتیازی بگیرند که کار قشنگی نیست.
 
استعفای نمایندگان، قانون گریزی است
استعفای دست جمعی نمایندگان نه تنها اهانت به حوزه انتخابیه افراد است بلکه قانون گریزی است. ابراهیم نکو،،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا گفت:متاسفانه در مجلس بدعتی شروع می شود که اگر جلوی آن گرفته نشود و نمایندگان برای مطالبات منطقه ای خود اقدام به چنین کاری کنند یک بداخلاقی در جامعه آموزش داده می شود تا نسل آینده این شیوه را در مواقع خاص پیش بگیرد. وی افزود:استعفای دست جمعی نمایندگان نه تنها اهانت به حوزه انتخابیه افراد است بلکه قانون گریزی است وقتی در قانون مشخص نشده است برای تخصیص اعتبارات استعفا بدهید به این معناست که قانون این اقدام را نهی کرده و دست نماینده را باز گذاشته تا پیشنهاد ات خود را به کمیسیون ها و کمیسیون تلفیق مجلس ارائه دهند. وی تاکید کرد:ما هم معتقدیم اعتبارات در نظر گرفته شده برای حوزه های انتخابیه واقعا ناکافی است اما باید شرایط را درک کرد و از دولت حمایت کرد که با شفافیت لایحه را تقدیم مجلس کرده است و گفته با شرایط موجود فقط درباره پروژه های نیمه تمام و اولویت دار اقدام خواهد کرد.نکو تاکید کرد:باید به دولت کمک کنیم تا با موفقیت در مذاکرات هسته ای بتواند در بهبود شرایط اقتصادی به همه مناطق کشور توجه کند.البته ما حق اعتراض را به نمایندگان می دهیم اما معتقدیم استعفا مشکلات کشور را افزایش می دهد.
 
باید واقعیات را درک کنیم،استعفاء آخرین مرحله کار است.
محمدرضا تابش،نماینده اصلاح طلب مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا درباره موج استعفای نمایندگان در مجلس گفت:تردیدی نیست که نمایندگان تحت فشار شدیدی هستند در واقع با توجه به کارهایی که که نمایندگان در دولت قبل پیگیری می کردند و می توانستند اقداماتی انجام دهند اما دولت قبل خودش مکلف کار شد و در سفرهای استانی به کوچکترین مسائل مثل احداث سرویس های عمومی بین راه هم می پرداخت لذا دیگر کاری برای نمایندگان نمی ماند که پیگیری کنند اگر چه کار نمایندگان تدوین و تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای قانون است اما درحال حاضر عرف شده است که اگر نماینده ای این کارها را پیگیری نکند مردم او را به عنوان نماینده خوب نمی شناسند.
وی افزود:مقداری از مشکلات مربوط به گذشته است و بخشی دیگر از آن نشات گرفته از تحریم ،کسری بودجه و تقلیل بودجه های عمرانی است لذا تلقی مردم این است است که نمایندگان پیگیر این مشکلات و مطالباتشان نیستند تا آنها را به منصه ظهور برساند.
نماینده مردم اردکان اظهار داشت:این واقعیت وجود دارد که ما با تحریم های سخت و شکننده مواجه ایم بنابراین حجم بودجه را از سال گذشته که 240 هزار میلیارد بوده به 190هزار میلیارد رسانده ایم طبعا 30الی40درصد بودجه کاهش پیدا کرده لذا باید این کاهش متوجه همه بخش ها شود و ما هم به عنوان نماینده بپذیریم و دولت را همراهی کنیم تا بودجه از انسجام و جامعیتی که دارد، نیفتد.
 وی ضمن مخالفت با استعای نمایندگان گفت:ما نمایندگان نماد مردمی هستیم که در مقابل دشمن خارجی و عناصر داخلی آنها ایستاده اند و شهید داده اند لذا فشار عمده بار تحریم ها نیز بر دوش مردم است بنابراین نمایندگان باید راهکار نشان دهند و توجه داشته باشند آیا دولت منابعی دارد که تخصیص نمی دهد و بودجه جاری عمرانی را تقویت نمی کند .دولت با چنگ و دهان تلاش می کند همین چراغی که نیمه افروخته است در رابطه با پروژه های عمرانی و کارکرد ادارات را فروزان نگاه دارد.
تابش تاکید کرد:ما باید واقعیات را درک کنیم .استعفاء آخرین مرحله کار است وقتی نمایندگان از همه راهکارهای قانونی که دارند ناامید شدند آن وقت باید به استعفا رو آورند ما با ابزارهای بسیار مهمی که در اختیار داریم می توانیم در بودجه اصلاحاتی را از طریق کمیسیون ها ،کمیسیون تلفیق و در صحن علنی مجلس اعمال کنیم لذا اگر نتیجه نگرفتیم  باید به استعفاء رو آوریم.
وی گفت:متاسفانه در داخل و خارج از کشور از استعفای نمایندگان مقداری برداشت سیاسی می کنند که در این موقعیت خوب نیست و به تنش میان دولت و مجلس منجر می شود.
 
روحانی در مقابل حرف علمی و کارشناسی قطعا مقاوم ایستاده است.
محمدرضا خباز ،معاون تقنینی معاونت امور مجلس رییس جمهوری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا با اشاره به موج استعفای نمایندگان تاکید کرد:بنده معتقدم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد زیرا بودجه در اختیار مجلس است و هر طور که بخواهند می توانند آن را تصویب کنند.
وی افزود:لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس فرستاده شده یک پیشنهاد است اجباری در کار نیست لذا هر آنچه مجلس تصویب کند دولت اجرا خواهد کرد.
این نماینده مجلس هشتم گفت:بنده نمی دانم نمایندگان به چه دلیل استعفا داده اند زیرا بودجه در اختیار مجلس است و هر طور بخواهند می توانند آن را تصویب کنند. وی اظهار داشت:اگر من نماینده بودم و این اتفاق برای حوزه انتخابیه بنده می افتاد قطعا تلاش می کردم کمیسیون را قانع کنم تا به برخی از پروژه های بنده نیز اعتبار دهند در واقع راهش این است نه استعفاء. خباز با تاکید بر مطلب که استعفای نمایندگان به هیچ وجه پذیرفته نمی شود، درباره واکنش رییس جمهور به این استعفاء ها گفت:آقای روحانی خودش 20سال نماینده بوده است و همه این مسائل را دیده است ایشان در مقابل حرف علمی و کارشناسی قطعا مقاوم ایستاده اند.
وی افزود:یکی از مقاومت های دولت این است که هرچه مجلس تصویب کند به آن عمل می کند در واقع بودجه را هرطور مجلس تصویب کند دولت آن را روی چشمش می گذارد

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا