به مشاوره تربیتی از دید درمانی نگریسته نشود و جنبه پیشگیرانه آن و رشد و تعالی که نسبت به فرد خواهد داشت مد نظر باشد تا مردم به محض ایجاد مشکل خود را ملزم به مراجعه به مشاور ندانند و این تفکر و پیش فرض غلط که امروزه در ذهن اغلب مردم شکل گرفته اصلاح گردد.

به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام ابرکوه با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه مشاوره تربیتی وابسته به بنیاد و توسعه و ترویج فعالیت های آن، شصت و چهارمین جلسه هیات مدیره بنیاد با حضور کلیه اعضاء تشکیل گردید.
استاد عبدالرحیم بصیری عضو هیات مدیره بنیاد با اعلام این مطلب که مشاوره تربیتی زمانی خوب جواب می دهد که با آموزه های دینی گره بخورد افزود: هر چند اعتقاد اعتقاد ما بر این است که امر مشاوره باید یک زیربنای منطقی و علمی در قالب نظریه یا تئوری اثبات شده داشته باشد، اما گاهی چنان افراطی در این زمینه عمل می شود که با مراجعه به این منابع عملا نتیجه مثبتی برای مخاطب در بر نخواهد داشت، اما باید بدانیم که مشاوره تربیتی زمانی خوب جواب می دهد که با آموزه های دینی گره بخورد و مشاور بتواند با دیدگاه مذهبی که دارد علم خود را در خدمت دین گرفته و بتواند از این طریق رشد و کمال شایسته انسان را رقم بزند.
ادامه داد: مهارت و فن یک مشاور خوب و موفق آشنا بودن به تعالیم اسلامی در این باب و ترکیب آن با تئوری های اثبات شده علمی است که تکنیک کار مشاور هستند و قطعا با این ترکیب می تواند اعتماد خانواده ها را جلب کرده و مشاوره تربیتی از انزوا خارج شود. ضمن اینکه باید توجه داشت اسلام یک دین اجتماعی است و برنامه آن به گونه ای تشریح شده است که اگر فردی خود را ملزم به رعایت آن بداند به لحاظ عاطفی و اجتماعی به خوبی تربیت می شود و برنامه هایی نظیر امر به معروف و نهی از منکر، رعایت اصل اخوت و مساوات، تعاون و همکاری و… همگی مصادیقی از برنامه تربیتی اسلام هستند.
رئیس کارگروه مشاوره بزرگترین مجتمع قرآنی کشور در ادامه اظهار داشت: اسلام در این زمینه هم توصیه های نظری دارد و هم توصیه های عملی و کاربردی به نظر بنده تنها راهکار حل مشکل مغفول ماندن امر مشاوره دینی و تربیتی، تربیت و پرورش مشاورانی است که با دید مذهبی و آگاهی کامل بر نظریه هی عملی و تکنیک های مشاوره به این امر بسیار مهم و حیاتی بپردازند و خدای ناکرده گرفتار خودشیفتگی نشوند و فکر نکنند که راه همین است که فلان نظریه غربی گفته و بدون تامل در عواقب آن، آنرا ترویج و اشاعه دهند.
استاد عبدالرحیم بصیری در خاتمه خلاصه راهکارهای اجرایی جهت حل مشکل را اینگونه عنوان نمود:
به مشاوره تربیتی از دید درمانی نگریسته نشود و جنبه پیشگیرانه آن و رشد و تعالی که نسبت به فرد خواهد داشت مد نظر باشد تا مردم به محض ایجاد مشکل خود را ملزم به مراجعه به مشاور ندانند و این تفکر و پیش فرض غلط که امروزه در ذهن اغلب مردم شکل گرفته اصلاح گردد.
مشکلات شایع خانواده ها به شکل عام و از طریق رسانه ها یا محافل و یا مجالس عمومی مطرح گردد، به گونه ای که حساسیت مردم نسبت به حل آنها ایجاد شده و خودبخود به دنبال راه حل باشند و معمولا مشکلات شایع حول محورهای زیر است.
الف: عدم آشنایی به وظایف و یا عدم آشنایی به نحوه اجرای آن
ب: مشکلات ارتباطی که در جریانهای ارتباطات اجتماعی بسیار دیده می شود
ج: رفتارهای غیرقابل کنترل از دید مردم که مشاور می تواندذ حل نماید مثل اضطراب، استرس، عصبانیت و…
د: آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد که قابل پیشگیری است به شرطی که این باور در مردم ایجاد شود
ن: مشکلات اخلاقی در فرزندان و رفتارهای ناسازگاری که به شدت اولیاء را نگران کرده پیشگیرانه بررسی شود
و: مسائل مربوط به ازدواج و مشاوره های قبل و بعد از ازدواج که نیاز آن به شدت احساس می شود پیشگیرانه بررسی شود
اینها و دهها مورد دیگر که در جامعه به شدت مطرح و مردم را نگران ساخته است باید به گونه ای طرح شود که مردم بدانند از دید مشاوره همگی راه حل اجرایی برای آنها وجود دارد به شرطی که اعتماد سازی شده و با اعتقادات دینی و مذهبی ما تضاد نداشته باشد و بتواند به کمک و یاری مردم بیاید.
گفتنی است مرکز مشاوره تربیتی یکی از مراکز وابسته به بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام ابرکوه است که با بهره مندی از کارشناسان و اساتید مجرب در حوزه مشاوره دینی، تربیتی، اعتقادی و… به فعالیت پرداخته و با استقبال بسیار خوب والدین روبرو گردیده است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا