فرمول های این شیمیدان، ترکیبی را در دانشگاه و حوزه آموزش عالی تولید کرده که صدای غلغل آن هنوز به گوش می رسد. خلفش هم به دفاع از این ترکیب پرداخته هرچند که برای او دردسرهایی داشته است.

نامش «جعفر توفیقی داریان» است، 58 ساله ، متولد تهران ، دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه پلی تکنیک بخارست در سال 1365 ، دارای 6 اختراع ، استاد نمونه کشور در سال 1376 ، استاد دانشگاه تربیت مدرس، مرد جنجالی آموزش عالی.

سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این روزها اغلب اوقاتش را در اتاق کوچکی در دانشگاه تربیت مدرس می گذراند.

توفیقی که رییس ستاد انتخاباتی محمد رضا عارف در انتخابات 92 بود، با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوری منتخب، مسوول کارگروه انتخاب وزیر علوم شد.

او در یکی از روزهای بارانی پاییز میزبان ما در اتاق کوچکش در دانشگاه بود. هنگامی که وارد اتاق شدیم، با دو دانشجو درحال صحبت بود. به سوال های درسی آنها با حوصله پاسخ می داد. چند دقیقه ایستادیم تا کار استاد و دانشجویان تمام شود که دانشجوی دیگری از در آمد. پاسخ او را که داد روی کاغذی نوشت

« لطفا وارد نشوید» . به یکی از دانشجوها که جلوی در اتاق ایستاده بود و خواست در را ببندد و آن را بر پشت در بچسباند.

اتاقش مملو از کاغذ و جزوه هایی آویزان به چهار دیوار اتاق بود. هیچ جای خالی بر دیوارها نمانده بود . در یک گوشه کتابخانه ای بود در کنار آن یک فلاسک چای . حدود 30 کتاب هم روی میزش بود. گفت کتابخانه دانشگاه مدتی است تعطیل شده و اینها پایان نامه های تعدادی از دانشجویان است که به اتاق وی آورده اند تا کتابخانه دوباره راه اندازی شود.

تعجب کردیم که چگونه می توان با این همه کاغذ و جزوه آویزان از در و دیوار در یک اتاق به این کوچکی می تواند روی کارش تمرکز داشته باشد ولی مشخص بود او مشکلی در این زمینه ندارد.

او با ما از دیدگاه هایش در مورد دانشجو گفت ، اینکه از نظر او دانشجو محترم است، نباید به حریمش تجاوز کرد، آزادی اش را باید به رسمیت شناخت، مدیریت اش نباید سیاسی باشد.

گفت که درهر لباس و جایگاهی باشد از این اخلاق دفاع می کند و مخالف برخورد حذفی و امنیتی است.

درباره تغییر جنجالی رییسان دو دانشگاه هم گفت اگر این کار او منتقدانی داشت، صدها برابر مدافع هم داشت و حاصل انباشته شدن نارضایتی ها در دانشگاه ها بود.


مشروح گفت و گوی خبرنگاران سیاسی ایرنا با این مرد جنجالی آموزش عالی را می خوانیم:


** ایرنا: با توجه به اینکه تصور می شد شما گزینه های نهایی رییس جمهوری برای وزارت علوم باشید، اما آخرین دیدار شما با دکتر روحانی شرایط را تغییر داد، در آخرین دیدار شما با رییس جمهوری چه گذشت؟

- توفیقی: بحث زیادی انجام نشد، آقای دکتر روحانی با توجه به مجموع مسایل، معرفی بنده به مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی مصلحت ندانستند، لذا پیشنهاد شد که گزینه دیگر کارگروه آموزش عالی که آقای دکتر فرجی دانا بود، مطرح شود و این کار نیز انجام شد و به نتیجه رسید اما بحث زیادی در این خصوص نداشتیم.

** ایرنا: علت اینکه رییس جمهوری به این جمع بندی رسید که شما را به مجلس معرفی نکند، احتمال رای نیاوردن شما بود یا مسایل دیگری مطرح بود و آن مصلحتی که از آن صحبت کردید، چه بود؟

- توفیقی: واقعیت این است که اطلاع از این موضوع ندارم و آقای رییس جمهوری نیز علت آن را به من نگفته اند و حداکثر اطلاعی که دارم این است که دکتر روحانی در مجموع به مصلحت ندیدند. نگرانی از رای مجلس نداشتیم، زیرا برآورد ما این بود که رای مجلس در مجموع مثبت است. خود دکتر روحانی هم عنوان کرده بودند که دیگر نگران مجلس نیستند.


**ایرنا: با توجه به اینکه در این مدت با دکتر روحانی کار کردید، دیدگاه های وی را در زمینه آموزش عالی چگونه دیدید؟، وی چه نگاهی به آموزش عالی دارد؟

- توفیقی: تا جایی که فرصت شده و ایشان دیدگاه های خود را مطرح کردند، به خصوص در جشن آغاز سال تحصیلی که در دانشگاه تهران بودیم، باید بگویم دیدگاه های ایشان راجع به توسعه علمی کشور بسیار مثبت است، به گونه ای که این توسعه نتیجه بخش به حال جامعه، توسعه اقتصادی و برنامه های توسعه کشور باشد.


** تاکید رییس جمهوری بر کاربردی بودن توسعه علمی و بازتر شدن فضای سیاسی

رییس جمهوری بر کاربردی بودن توسعه علمی تاکید دارند و خوشبختانه از نظر سیاسی نیز به باز بودن فضای سیاسی و غیر امنیتی شدن فضای دانشگاه ها معتقد هستند و این موارد را به صراحت در جشن آغاز سال تحصیلی مطرح کردند.

بنابراین به نظر من دیدگاه های ایشان در مورد توسعه علمی؛ کاربردی بودن این توسعه و فناوری، باز بودن فضای سیاسی دانشگاه ها، امنیتی و حراستی نبودن است، دکتر روحانی به همکاران خود در دولت تاکید کرده که به بازتر شدن فضای سیاسی دانشگاهها کمک کنند و فضای بیشتری برای فعالیت تشکل های دانشجویی فراهم شود.

***توانایی تیم جدید برای پیاده سازی برنامه های دکتر روحانی
**ایرنا: تا چه میزان شرایط را برای تحقق خواسته های رییس جمهوری در زمینه آموزش عالی مهیا می بینید؟ آیا شرایط دانشگاه ها و آموزش عالی به گونه ای است که خواسته های رییس جمهوری تحقق یابد؟

- توفیقی: با توجه به اینکه ایشان در انتخاب وزیر علوم بر منتخبین کارگروه ستاد خود پافشاری کردند این چشم انداز مثبتی است. همانطور که می دانید بنده مسوولیت کارگروه آموزش عالی را در ستاد دکتر روحانی بر عهده داشتم که وزیر علوم را پیشنهاد کنیم.

در واقع پس از انتخابات 24 خرداد، چند کمیسیون در ستاد دکتر روحانی با زیر مجموعه هایی تشکیل شد تا وزیران دستگاه مورد نظر را پیشنهاد کنند و من نیز مسوولیت کارگروه آموزش عالی را بر عهده داشتم و آنجا با یک نظرسنجی از دانشگاهیان و اعضای هیات علمی، 5 گزینه داشتیم که خوشبختانه دکتر روحانی هم در این مدت بر معرفی وزیر علوم از همین گزینه های پنج گانه پافشاری داشت.

**ایرنا: گفته شده که شما در این مدت در وزارت علوم برای وزیر بعدی جاده صاف کن بودید؟، نظرتان را در این مورد بفرمایید.

- توفیقی: این مساله واقعیت ندارد، در مدت دو ماه و نیم که سرپرست وزارت علوم بودم ضمن اینکه به مشکلات پیش رو از نظر شرایط محیطی واقف بودم، کاملا بر اساس اینکه به مجلس معرفی خواهم شد، برنامه ریزی کردم.

اگر بحث جاده صاف کردن به معنای این باشد که بنده با یک برنامه ای آمده ام تا اقداماتی را انجام دهم و کنار بروم تا نفر دیگری بیاید، چنین تدارکی واقعا دیده نشده بود. بنا بر معرفی بنده بود و تلاش های من نیز بر همین اساس پیش رفت اما واقف هم بودیم که مشکلاتی بر سر راه است و در نهایت رییس جمهوری باید تصمیم بگیرد و هر تصمیمی هم که ایشان بگیرند مصلحت و محترم است، همین گونه هم شد. بنابراین چنین موضوعی صحت ندارد.

**ایرنا: توصیه های کارشناسانه به وزیر علوم داشته اید؟

- توفیقی: در وزارت علوم کار بسیاری انجام شده و تجارب زیادی وجود دارد، دکتر فرجی دانا هم فردی با تجربه در آموزش عالی است و دوستان نیز کمک می کنند.

مهمترین توصیه این است که اولویت اصلی وی توسعه علمی کشور باشد و از هر گونه سیاست زدگی در آموزش عالی و مدیریت آموزش عالی پرهیز شود تا این نهاد بسیار کلیدی کاملا علمی و کارشناسی اداره شود، اگر این اتفاق بیافتد، بستر خوبی برای تحقق برنامه های توسعه علمی خواهد بود.

نکته دوم هدف گذاری در برنامه های توسعه علمی است، پس از آنکه عقب ماندگی های توسعه کمی را پشت سر گذاشتیم، اکنون باید در شیوه هدف گذاری در برنامه های توسعه علمی تجدید نظر کنیم و اهداف خود را کاملا نیاز محور و جامعه محور تعریف کنیم و در توسعه برنامه های آموزشی و پژ‍وهشی توجه خود را بر تشخیص مشکلات کشور و برطرف کردن آنها و رفع نیازهای برنامه توسعه متمرکز کنیم.

***بهترین راهبرد در آموزش عالی

در یک کلام امروز برنامه های توسعه علوم و فناوری در کشور باید پشتیبان برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد و این بهترین راهبردی است که آموزش عالی را می توان بر اساس آن مدیریت کرد.

***به وزارت علوم مشاوره می دهم

هر گاه دعوت به مسوولیتی شده ام، پذیرفتن آن صرفا از روی احساس وظیفه بوده است و اکنون نیز هیچ انتظاری ندارم. فعلا در حال تدریس و تحقیق در دانشگاه هستم، البته با توجه به اینکه وزارت علوم دستگاه تخصصی ام است، به عنوان مشاور به این وزارتخانه کمک می کنم.


** نفی برخوردهای حذفی و امنیتی

در آموزش عالی رویکرد به فرد مطرح نیست بلکه رویکرد به یک تفکر است. بدین معنا که اگر کسی دیدگاهی را نمایندگی می کند، دیدگاهی که دانشجو درآن محترم است، اجازه تجاوز به حریم و شخصیت دانشجو نمی دهد، آزادی اندیشه و بیان را به رسمیت می شناسد و مدیریتش سیاسی نیست، کارشناسی و علمی مدیریت می کند، دانشگاه را در عرصه تصمیم گیری بالغ و عاقل می داند، به اخلاق اهمیت می دهد.

اینها همه مواردی است که در مدت سرپرستی وزارت علوم آن را لحاظ کردم و خودم را موظف دانستم که در هر لباس و مسوولیت، از اخلاق و عقلانیت دفاع کنم، برخوردهای حذفی و امنیتی را نفی کنم و به افکار و عقاید مختلف احترام بگذارم.

**ایرنا: تا چه اندازه به کار سیاسی در محیط دانشگاه اعتقاد دارید، آیا برای آن حدی تعیین می کنید؟

- توفیقی: برای فعالیت سیاسی در دانشگاه حد قائل هستم به طوری که به کارکردهای علمی دانشگاه لطمه نزند، ما در کشور تقسیم وظیفه داریم، بر این اساس وزارت علوم مسوول توسعه علم و فناوری در کشور است.

باید تا جایی به فعالیت سیاسی در دانشگاه اهمیت داد که به این فرایند کمک کند. همواره از فعالیت سیاسی دانشجویان دفاع کرده ام نه الزاما فقط به این دلیل که مسایل سیاسی را دنبال کنند، بلکه فعالیت سیاسی را بستری برای بهتر شدن کارکردهای علمی دانشگاه می دانم. هنگامی که دانشجو در دانشگاه فعالیت سیاسی می کند، استعدادهای مختلف به ویژه استعدادهای علمی، فکری، تعامل، ارتباطات و اندیشه ورزی وی رشد می کند.

گاهی فعالیت سیاسی انجام می شود تا خود سیاست رشد کند که بحث دیگری است اما فعالیت تشکل های دانشجویی بستری برای توانمند شدن دانشجوها، رشد استعدادهای انسانی، اخلاقی، عقلانی، رشد قدرت نقد و تحلیل است که به کارکرد اصلی دانشگاه کمک می کند.


** فعالیت سیاسی دانشگاه در خدمت توسعه علمی کشور

مرزی که برای فعالیت های سیاسی قائلم این است که فعالیت سیاسی تا جایی محترم است که باعث رشد استعدادهای دانشجویان، توانمندسازی و ظرفیت سازی دانشجویان در خدمت توسعه علمی کشور و در چارچوب قوانین و مقررات باشد. به محض اینکه فعالیت سیاسی، دانشگاه را از کارکردهای اصلی خود دور کند، دیگر قابل دفاع نیست.

مواضع بنده همیشه اینگونه بوده و با این استدلال همواره سعی کرده ام که فضای باز برای فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. در سند چشم انداز به دانشگاه ها تکلیف شده که انسان هایی با اعتماد به نفس، خلاق، نوآور و کارآفرین تربیت کنند که عملی شدن آن منوط به این است که دانشجو در عرصه فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشد و با این حضور، وظیفه اصلی خود را که پیشبرد علم و فناوری است، بهتر انجام دهد.

**ایرنا: تا چه میزان به اهداف چشم انداز در زمینه آموزش عالی دست یافته ایم؟ برخی توسعه علمی را با توسعه کمی یکسان می دانند؟ آیا در زمینه علمی همپای گسترش کمی، توسعه یافته ایم؟

- توفیقی: در سند چشم انداز 20 ساله کشور بر دست یافتن به مقام نخست علم و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی (شامل 26 کشور) تاکید شده است. از نظر اقتصادی نیز در سند چشم انداز گفته شده که باید رتبه نخست باشیم، در واقع این سند تکلیفمان را در سال 1404 روشن کرده است.


** تعدد دانشگاه ها به معنای توسعه علمی نیست

اما اینکه توسعه علمی به معنای جامع خود چه شاخص هایی دارد قابل بحث و بررسی است. نقشه جامع علمی کشور شاخص های حوزه آموزش عالی، پژوهش و فناوری را تعریف کرده است. این موضوع درست است که ما توسعه علمی را محدود در جمعیت دانشجویی و تعداد دانشگاه ها ندانیم، این موارد، بخشی از توسعه علمی و زیرساخت توسعه علمی کشور است.

امروز حدود 2 هزار و 500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و 4 میلیون و نیم دانشجو داریم که از این میان 600 هزار نفر در سطوح تحصیلات تکمیلی در حال تحصیلند. از نظر چاپ مقالات علمی هم دارای رتبه نخست و دوم منطقه آسیای جنوب غربی هستیم.

موارد ذکر شده دستاوردها و پیشرفت های خوبی است، اما همه اذعان دارند که کار به این نقطه متوقف نمی شود و برای توسعه یافتگی علمی باید تلاش بیشتری کرد به ویژه در آن بخش که از تاثیرات علم و فناوری در جامعه، صنعت و اقتصاد کشور سخن می گوییم.

در برنامه چهارم و پنجم توسعه بر نوآوری تاکید شده و اینکه چگونه می توان ظرفیت های علمی را به کار برد و تبدیل به ثروت و تجاری سازی کرد. بنابراین زمانی می توان در مورد توسعه علمی اظهار نظر کامل تری کرد که ما آثار توسعه علمی را در پیشرفت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تولید ناخالص داخلی، صادرات محصولات با فناوری های بالا شاهد باشیم.

شاخص های مقدماتی یعنی تعدد دانشگاه ها و دانشجو مقدمه حرکت و پیشرفت علمی است اما باید همپای آن تولیدات علمی همچون مقاله، کتاب و گزارش های فنی افزایش یابد، سپس این دستاوردهای میانی به دستاوردهای نهایی که تجاری سازی علم، توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و حضور در عرصه بین المللی علم و فناوری است، برسد. موارد ذکر شده شروط لازم است اما کافی نیست.

**ایرنا: به نظرمی آید ارتباط دانشگاه و صنعت چندان جدی پیگیری نشده است؟ آیا در دولت تدبیر و امید برای پیگیری تولیدات علمی برنامه ریزی شده است؟

- توفیقی: این موضوع حایز اهمیت بسیار است. در برنامه هایی که برای مجلس در دوره سرپرستی من در وزارت علوم آماده شده بود. یکی از محورها حل همین مشکل بود، که برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و پژوهشی باید برنامه ریزی تعاملی باشد نه صرفا عرضه محور.

واقعیت این است که سازوکارهای برنامه ریزی در وزارت علوم بعد از انقلاب عمدتا عرضه محوری است. بدان معنا که وزارت علوم و دانشگاه ها به تنهایی برای برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی اقدام می کنند و جای متقاضیان و ذینفعان در این نظام برنامه ریزی خالی است تا بتوانند نیازها را مطرح کنند.

بنابراین مشکلی که از گذشته در نظام برنامه ریزی دانشگاه ها داریم این است که جای دینفعان و متقاضیان در ارایه نیازهای خود که لازمه این نوع برنامه ریزی است، خالی است.

به همین علت در برنامه هایی که طی سه ماه گذشته توسط نامزدهای پست وزارت علوم به مجلس ارایه شد، این موضوع به عنوان محور برجسته مورد توجه بود که باید در شوراهای برنامه ریزی وزارت علوم همچون شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش باید از حضور ذینفعان و متقاضیان این خدمات استفاده کنیم تا آنها منتقل کننده نیازها به بدنه وزارت علوم باشند و وزارت علوم بتواند با رعایت نیازها و در پاسخگویی به آن نیازها برنامه ریزی کند.

***جای خالی متقاضیان خدمات علمی در برنامه ریزی ها

بنابراین تاکید می کنم که جای ذینفعان، متقاضیان و نیازمندان به خدمات علمی در نظام برنامه ریزی آموزش عالی خالی است، باید به این موضوع اهتمام شود تا بتوانیم عرضه و تقاضا را در کنار هم داشته باشیم و یک برنامه ریزی متناسب با نیازهای بازار کار انجام دهیم. مشکل فارغ التحصیلان، اشتغال آنها و نیازهای صنعت به پژوهش و فناوری را رفع کنیم تا هر چه بیشتر نظام آموزش عالی با سایر نظام های صنعتی و اقتصادی یکپارچه شود، نظام آموزش عالی یک نظام ماموریت گرا باشد، در پاسخ به نیازهای جامعه برنامه ریزی کند و صرفا بر اساس تمایلات و انگیزه های خود برنامه ریزی نکند.

**ایرنا: چرا تاکنون اراده ای قوی برای بهره گیری از بخش علمی و پژوهشی کشورمان برای حل مشکلات وجود نداشته است، چرا که گاهی اوقات برای حل مشکلات با کمبود ایده و نظر مواجه می شویم؟، ایده ای که در محیط دانشگاه ها به وفور تولید می شود. به عنوان مثال می توان به مشکل کیفیت خودرو اشاره کرد.

- توفیقی: موارد ذکر شده بحث های مفصلی است، اما عمدتا مربوط به هنر مدیریت است، اینکه مدیریت تا چه حد تشخیص دهد که برای رفع مشکلات خود باید به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دارای تخصص رجوع کند. ما در جامعه خود دارای مشکلات اقتصادی، فرهنگی و غیره هستیم اما در عین حال دانشگاه های ما سرشار از ظرفیت های علمی و کارشناسی است البته ارتباطاتی بین این دو وجود دارد اما ایده آل و مطلوب نیست.

اینکه چگونه می توان ظرفیت های بالای علمی دانشگاه ها را به مشکلات جامعه، اقتصاد، صنعت، سیاست و فرهنگ گره زد، هنر مدیریت است. گاهی اوقات در اینکه مدیران ما تا چه میزان حرفه ای و با سبک مدیریت نوین در کشور و نقش علم و فناوری در حل مشکلات خودشان آشنا هستند، ضعف داریم و این نقیصه را به حساب این موضوع می گذارم.

این اهمیت را درک نمی کنیم و تصور می کنیم می توانیم مشکلات را به شیوه غیرعلمی و غیرکارشناسی و صرفا با اتکا بر تجربیات شخصی خود حل کنیم.

***علم و فناوری حلال مشکلات جامعه

امروز مسایل از آنچنان پیچیدگی برخوردار است که غیر از مسیر علم و فناوری نمی توان گره ای از آنها گشود. نکته ای به این بحث اضافه کنم؛ تجربه جهانی در اقتصادهای پیشرفته نشان می دهد که این معضل مربوط به کشورهایی است که اقتصادهای به شدت دولتی دارند بدان معنا که برای حل مشکلات از رانت های دولتی استفاده می کنند تا رجوع به علم و فناوری.

در اقتصادهایی که رقابتی هستند و بخش خصوصی نقش کلیدی را بازی می کند، این مشکل به مراتب کمتر مشاهده می شود، تجربه نشان می دهد که بخش خصوصی به دلیل رقابتی بودن و نداشتن دسترسی به رانت های دولتی برای حل مشکلات خود به علم و فناوری رجوع می کند. با نگاهی به پیشرفته ترین اقتصادهای دنیا می بینیم که عمدتا توسط بخش خصوصی اداره می شوند و بخش خصوصی نیز بر ظرفیت های علم و فناوری و دانشگاه ها تکیه دارد.

** ایرنا: انتقاد به جابجایی ها در وزارت علوم را چگونه ارزیابی می کنید؟

- توفیقی: انتقادها به ابعاد کمی تغییرات مربوط بود که ناشی از کم اطلاعی برخی از منتقدان بود، آنگونه که از عزل ها و نصب ها صحبت می شد، شاید برخی تصور می کردند که تغییرات بسیاری انجام شده است.

توضیح دادم که در مدت سرپرستی بنده تا یک هفته آخر تنها دو رییس دانشگاه و دو معاون تغییر کردند که از این دو معاون هم یکی خود استعفا داده بود. در واقع در روز آخر، کل تغییرات روسای دانشگاه ها به 4 نفر رسید که دو نفر از 4 نفر مدت 8 سال ریاستشان در دانشگاه به اتمام رسیده بود و الزاما باید جابه جا می شدند. این دانشگاه ها شامل علامه طباطبایی، صنعتی اصفهان، دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم اقتصاد بودند.

وزارت علوم نیز دارای 9 معاونت است که حداکثر تغییرات حدود 3 معاونت بود. بنابراین برخی از این انتقادات ناشی از کم اطلاعی از ابعاد کمی این تغییرات بود که پس از توضیحات سوتفاهم ها رفع شد.

برخی از انتقادات نیز به کیفیت این تغییرات اشاره داشت که چرا به عنوان مثال دانشگاه علامه یا صنعتی اصفهان تغییر کرده است. توضیح دادیم که نارضایتی هایی در داخل دانشگاه انباشته شده بود و به دوره من هم مربوط نمی شد.

حتی هنگامی که بحث انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد، بسیاری از انتقادات به نامزدهای ریاست جمهوری ارسال شد، 24 خرداد ماه نیزهنگامی که دکتر روحانی پیروز انتخابات شد، دانشگاهیان مطالبات و انتقادات خود را به سمت آقای روحانی سرازیر کردند و اگر خاطرتان باشد فرهنگستان علوم بیانیه ای صادر و مطالبات دانشگاهیان را اعلام کرد.

بنابراین تغییرات بر اساس مصالحی بود که تشخیص داده شد، ضمن احترام به روسای قبلی این دانشگاه ها، در آن شرایط با توجه به مسایل و مشکلاتی که انباشته شده بود، تشخیص دادم که این تغییرانجام شود. اگر این تغییرات منتقدینی داشت اما صدها برابر مدافعینی هم داشت که می توانید از مراسم تودیع و معارفه و انعکاسی که بین اعضای هیات علمی و دانشگاه ها داشت، ملاحظه کنید. اینها تدابیر اجرایی است و هر مسوولی در حوزه خود تشخیص می دهد که اقداماتی انجام دهد.

**ایرنا: با توجه به اینکه دانشکده خبر مرکزی برای تربیت خبرنگاران کشور است، توصیه تان به وزیر علوم برای تقویت این دانشکده چیست؟

- توفیقی: دانشکده خبر یکی از دانشکده های بسیار خوب در نظام آموزش عالی است، در دوره قبل که مسوول وزارت علوم یا معاون آموزشی این وزارتخانه بودم، از این دانشکده حمایت بسیاری کردیم چرا که نقش دانشکده خبر در تربیت نیروی انسانی متخصص به ویژه در مساله مهمی همچون رسانه اهمیت بسیاری دارد.

بحث روشن است دانشکده خبر یکی از دانشکده های بسیار مهم و درست همان نقطه ای است که ما صحبت از علوم کاربردی می کنیم. امروز بحث رسانه حرف نخست را در دنیا می زند و هر چه نیروی فعال در این حوزه، تخصصی تر، آموزش دیده تر و کارآزموده تر باشد قطعا به کیفیت این کار خطیر کمک می کند.

این دانشکده جایگاه خاص خود را دارد و باید مورد حمایت باشد تا بتواند به سطوح تخصصی خدمات ارایه کند.

توفیقی از سالهای 1376 تا 1392، تعداد 16 پروژه تحقیق و توسعه برای بکارگیری در صنعت کشور انجام داده است. تاکنون 66 مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی و 34 مقاله نیز در مجلات داخل کشور از وی منتشر شده است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا