هفته نامه آيينه يزد (رضا سلطان زاده)

اواخر آذر ماه سال 1357 با برنامه‌ريزي تشكل جامعه معلمان يزد و موافقت و همراهي آيت ا... شهيدمحمدصدوقي عده‌اي از فرهنگيان در اداره كل آموزش و پرورش متحصن شدند. از جمله خواسته‌هاي اين گروه، تشكيل حكومت اسلامي به رهبري حضرت امام [نائب الامام آيت ا... حاج آقا روح ا... خميني ( ره)] و بازگشت حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي از تبعيد بود. 
شرح ماجراي اين رويداد در كتاب‌هايي كه درباره‌ي زندگي و مبارزات سومين شهيد محراب آيت ا... صدوقي به رشته تحرير درآمده و در بعضي از جزوه‌ها و يا كتابهايي كه پيرامون انقلاب اسلامي در يزد چاپ و منتشر گرديده به تفصيل اشاره شده است. در يكي از روزهاي 25 روزه تحصن، به نگارنده اين سطور اطلاع دادند چندنفر از شهر ديگري در جمع متحصنين حاضر شده و مي‌خواهند با حضور نمايندگان جامعه معلمان جلسه‌اي تشكيل گردد. درخواست ميهمانان اجابت گرديد. خلاصه سخن و پيشنهادشان اين بود كه به جاي نشستن در يك مكان (تحصن) اقداماتي ديگر از جمله تظاهراتي شديدتر از روزها و هفته‌هاي قبل در خيابانها، ميدان‌ها و محيط‌هاي آموزشي و ادارات صورت گيرد. به آنان گوشزد نمودم در حال حاضر قراراست تا رسيدن به خواستهايمان كه طي اطلاعيه‌هاي متعدد اعلام نموده‌ايم تحصن را ادامه دهيم. مردم شهر و استان هم به رهبري آيت ا... صدوقي به انجام وظيفه انقلابي در پيشبرد نهضت مشغول هستند. جواني كه در جمع حاضر و از همراهان تازه واردان بود گفت: «بنشينيد تا علف زير پايتان سبز شود» و بعد از خداحافظي رفتند. اين جمله مدتها نقل مجالس و ورد زبان عده‌اي بود و گاه هم در مجامع و دورهم نشستن‌ها بازگو مي‌كردند.
بعد از چاپ سرمقاله شماره 340 آيينه يزد تحت عنوان « تذكاري محترمانه به وزير كشور و محمد صالح جوكار» كه در آن به مسائلي نظير وضع بعضي از دانشگاهها و جو حاكم بر آنها اشاراتي شده بود يكي از پيشكسوتان فرهنگي و دوستي ديرين طي تماس تلفني به نويسنده گفت: اين قدر كه براي وزير، وكيل و مديران اجرايي در اين هفت، ‌هشت سال مطلب نوشته‌اي چه فايده‌اي در برداشت، آيا مي‌داني چند نفر از مديران ارشد اجرايي استان در سفر خارج به سر مي‌برند؟ و همزمان در دانشگاه يزد مي‌خواهند دانشجويي را از تحصيل محروم كنند و ادامه داد گرچه نمي‌توانم به تو بگويم: آن قدر بنشين كه «زير پايت علف سبز شود»،‌ اما مي‌خواهم بگويم آن قدر بنويس تا خسته شوي و...
با ادب و احترام به آن عزيز گفتم: در آن تحصن به مقصود رسيديم و با خواست پروردگار با درج مطالبي در ستون انعكاس آيينه اداي وظيفه كرده و دست كم تاكنون در سرمقاله‌ها، موضوعات اجتماعي، سياسي، اقتصادي و انتقادي را با بضاعت بسيار اندك مصدع اوقات مخاطبان شده، و درج نموده‌ايم. بدون شك به جز نقل اخبار و ارائه گزارش آن هم با رعايت حرمت و شئون اخلاقي، كاري از دست خبرنگار يا مدير مسئول نشريه‌اي ساخته نيست. حداقل اينكه مندرجات نشريات در تاريخ جرايد و مطبوعات يزد به يادگار خواهد ماند. ضمناً گرچه عده‌اي از مخاطبان مقالات و يامقامات ذي ربط صلاح نمي‌دانند يا نمي‌خواهند يا نمي‌توانند پاسخي منطقي و مستدل ارائه دهند درعوض تعدادي از هواداران و طرفدارانشان آن‌هم بيشتر با نام مستعار در سايت‌هاي مختلف نويسنده را مورد لطف و محبت خودشان قرار مي‌دهند!! گاه پاسخ‌ها و اظهارنظرهايشان نيز حاكي از اين است كه يا مطلب را به درستي نخوانده و يا به معني و مفهوم آن پي نبرده‌اند.
در شماره گذشته درج گرديد تاخير بيشتر در انتخاب استاندار به زيان مردم تمام مي‌شود كه به بخشهايي از آن اشاره مي‌گردد. چند روز پيش با يكي از مديران استان سخني در ميان آمد. وي اظهار داشت: بهتر است جلسات منعقده در شهريور ماه و مهرماه سال گذشته در استانداري يزد را بررسي كنيم، آن گاه در مي‌يابيم چند نشست با مديران كل و روساي ادارات پيرامون رسيدگي به امور جاري شهر و استان تشكيل گرديده و تعداد آن در دو ماهه امسال تا چه حد كاهش داشته است. پاسخ دادم گرچه بعضي از همايش‌ها « عدمش به ز وجود» اما اين موضوع بيانگر اين است كه بعضي از مديران براي ادامه كار و ابقاي در پست و سمتشان خود را ثابت و پابرجا نمي‌دانند و در انديشه اين هستند كه در آينده چه خواهد شد؟ و به قول معروف «دل، دل مي‌كنند» و همين امر باعث مي‌شود وظايف اداري و اجتماعي خود را به نحو احسن انجام ندهند. بنابراين مناسب است وزارت كشور هر چه سريعتر تكليف استانداران را مشخص نمايد. شنيدني‌تر اين كه ‌خبرهاي منتشره حاكي از اين است كه دو نفر از مديران ارشد اجرايي استان بدون داشتن تخصص در زمينه‌ي قنات و سازه‌هاي تاريخي آبي به مراكش رفته‌اند.
«پنجمين جلسه‌ شوراي حكام مركز بين المللي قنات و سازه‌هاي تاريخي آبي در روز 24 اكتبر 2013 ميلادي (دوم آبان سال جاري) در مراكش برگزار [ شده است]. مراكش از جمله كشورهايي است كه ارزش بالايي براي سازه‌هاي تاريخي آبي قايل بوده و مسئولان اين كشور در جهت احياي قنات‌ها به عنوان سيستم بهره‌برداري پايدار از منابع آب زيرزميني مي‌كوشند. در اجلاس پنجم شوراي حكام نماينده‌ يونسكو، نماينده وزير نيروي كشورمان به عنوان رئيس شوراي حكام و همچنين نمايندگان كشورهاي چين، عراق، الجزاير، آذربايجان، مراكش و ناظران از كشورهاي آلمان، ايتاليا، عمان و سوئيس و نماينده وزارت جهاد كشاورزي كشور ايران شركت [مي‌كنند]»1
پرسش‌هايي مطرح است كه: بودجه اين سفر از كجا تامين مي‌شود؟
اگر از بيت‌المال باشد به عهده مسئولان ذي ربط است كه موضوع را بررسي و به مردم گزارش دهند.
اگر هم افراد يا شركت‌ها يا موسسات اقتصادي و صنعتي بودجه مصرف شده را پرداخت مي‌نمايند بايد ديد چه توقعاتي از اين مساعدت بلاعوض دارند؟
از همه مهمتر در صورتيكه وزارت كشور در اين موقعيت حساس مجوز سفر استاندار يزد و معاونش را به مراكش صادر نموده باشد، نفس عمل قابل انتقاد و اعتراض مي‌باشد. از اتفاقاتي كه در چند روز اخير در اين شهر رخ داد فرستادن دانشجويي به اداره پليس فتا و درخواست محروميت از تحصيل وي بوده است.
اي كاش مديران استان مادام كه در سمت خود باقي هستند به رتق و فتق امور مي‌پرداختند، ‌اوضاع شهر و ديار را رصد مي‌كردند، در برگزاري جلساتي كه به نفع شهروندان باشد كوشا بودند و به جاي سفر به خارج و صرف هزينه‌هاي بي مورد كوشش و تلاش در جهت پيشبرد امور استان را وجهه همت خود مي‌ساختند و كار تخصصي قنات و مسائل مربوط به آن را به كارشناسان زبده و خبره واگذار مي‌كردند و در نهايت ترتيبي اتخاذ مي‌نمودند كه در ماه‌هاي نخستين‌ روي كار‌ آمدن دولت اعتدالگرا، نه دانشجويي به علت اظهارنظر درباره‌ي عملكرد مديران دانشگاه به نيروي انتظامي معرفي گردد و در نهايت حتي درخواست محروميت از تحصيل براي وي ننمايند يا درحد امكان از تويخ دانشجويي خودداري گردد آن هم در حالي كه رييس جمهور از دانشجويان مي‌خواهد وضع دانشگاهها را به نقد بكشند و از وضعيت موجود مراكز علمي و دانشگاهي انتقاد نمايند.

مدير مسئول

پي نوشت‌ها:
1-گزارش خبرگزاري مهر مورخ 30/7/92

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا