رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یزد اظهار داشت: قیام 15 خرداد سال 42 رویدادی دینی بود که مردم به دفاع از روحانیت به پا خواستند
«حجت‌الاسلام محمد فخرالدینی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد اظهار داشت: ملت ایران عقیده ناگسستنی به اسلام دارند لذا در قیام 15 خرداد با شعار حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست به دفاع از اسلام پرداختند.
وی در خصوص علل اصلی پیروزی و تداوم قیام 15 خرداد گفت: چهره نفاق شاه از طریق اعلامیه های صادره از سوی مراجع به دفاع از سخنرانی آتشین حضرت امام(ره) و نیز خطبا و فرهیختگان دینی وقت برای مردم آشکار شد همین امر زمینه بیداری ملت و تداوم نهضت 15 خرداد را فراهم کرد.
فخرالدینی همچنین با اشاره به آیه «فذکرهم به ایام الله» اظهار داشت: براساس این آیه شریفه، یکی از برنامه های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یادآوری ایام الله و حراست از الطاف الهی نسبت به اسلام و ملت اسلامی است و با توجه به اینکه قرآن حفظ شعائر دینی را نشانه تقوا دانسته لذا یکی از وظایف مهم شورا پاسداشت نهضت 15 خرداد است.
وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات بیان و یادآوری تاریخ، آگاهی دادن به ملت و مردم است و موجب می شود که نگذارد دیکتاتورها روی کار بیایند، افزود: هرساله 15 خرداد به عنوان برگی از تاریخ انقلاب از طریق منابع، میزگردها، بیانیه ها و حتی به نمایش درآوردن حرکت دژخیمانه نیروهای مستبد شاه موجب بیداری ملت و در نتیجه صیانت از اهداف و آرمان های شهدای 15 خرداد که همان صیانت از نهضت عاشورا است می شود.
به گفته رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یزد، پرده برداری از نیات رژیم شاه، جلوگیری از تدوین قوانین مخالف شرع، بالا بردن حساسیت دین مداران و مراجع نسبت به اقدامات انجام شده توسط شاه، نشان دادن قداست مرجعیت، متوجه ساختن افرادی که آن زمان در مجلس سنا و در راس امور کشور بودند را نتایج و پیامدهای قیام 15 خرداد بیان کرد.
وی ارائه پی در پی طرحها و لوایح غیر اسلامی و دین ستیزانه؛ اسلام ستیزی رژیم و کم رنگ کردن آموزه ها و دستورات دینی، ایجاد فشار و اختناق و تحوّلات آمرانه؛ نادیده گرفتن احکام حیات بخش اسلام، هتک احترام مرجعیت به خصوص حضرت آیت الله خمینی را برخی علل و ریشه های شکل گیری قیام 15 خرداد دانست.
فخرالدینی در ادامه ترویج تدریجی و آرام ارزشهای غربی برای به حاشیه راندن دین؛ برگزاری انتخابات فرمایشی و نادیده گرفتن نظرات روحانیون و مردم؛ محک زدن قدرت مذهبی مردم و بررسی امکان حذف این نیروی اثرگذار و تهدید علما و ایجاد اختلاف بین مردم را دیگر علل این قیام عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه قیام 15 خرداد مبداء پیروزی انقلاب اسلامی بود یادآور شد: این قیام موجب شد مردم چهره واقعی شاه را که پیش از آن یک نیروی مدافع دینی قلمداد می کردند شناخته و هر ساله با گرامیداشت یاد و خاطره حادثه غم انگیز کشتار 15 خرداد بیش از گذشته به ماهیت کثیف رژیم طاغوت پی ببرند و اینکه هر ملتی که در دفاع از مکتب خویش مقاومت کند پیروز است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یزد خاطرنشان ساخت: رهبریت امام خمینی(ره) یک رهبریت دینی، مذهبی، سیاسی بود و حقیقتا فرمایشات امام زمان در خصوص ویژگی های رهبر جامعه کاملا در مورد ایشان صادق بود چراکه ایشان حافظ دین و احکام الهی بودند و هیچ گونه نظر شخصی خود را در دین تحکم نمی بخشیدند.
وی در خصوص اهم اقدامات شورا به مناسبت پاسداشت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد گفت: با توجه به مقارن شدن 15 خرداد 42  با رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی، شایسته است هر دو حادثه از طریق خطبا، رسانه ها و نیز میزگردها تبیین گردد در این بین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می تواند بیشترین تبلیغ را از نهضت داشته باشد و امسال نیز این نهاد برنامه هایی را در دستور کار خود دارد.
فخرالدینی اظهار داشت: افکار عمومی جامعه از چند طریق بیدار می شوند پرواضح است که قشر دانشجو و حوزوی گروههای تاثیرگذار در جامعه هستند چراکه طلاب علوم دینی با توجه به شناختی که نسبت به مراجع و تهدیدهای سردمداران کفر علیه اسلام دارند از یک سو وظایف سنگینتری داشته و از سویی دیگر دلسوزی بیشتری نسبت به حفظ و حراست از اصول و مبانی دینی دارند.
وی در پایان تاکید کرد: شایسته است تدابیری اتخاذ گردد تا حوزه های علمیه بیش از پیش به نهضت امام خمینی(ره) پرداخته و نیز در حفظ و حراست از دستاوردهای این نهضت که بزرگترین ثمره آن قیام 15 خرداد است کوشا باشند.


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا