یزد- با حضور ریاست جمهوری ،  سه طرح بزرگ صنعتی در اردكان با اعتبار هزار میلیارد تومان افتتاح  شد.
    
طرح بزرگ آهن و فولاد ارفع اردكان با ظرفیت تولید 800 هزار تن 'آهن اسفنجی' و 800 هزار تن 'شمش فولادی'با سرمایه گذاری مجموع ریالی و ارزی 600 میلیارد تومان و اشتغال مستقیم بیش از 1000نفر و غیرمستقیم 20000نفر در زمینی به وسعت 86هكتار و در مجاورت گندله سازی اردكان یكی از این طرح هاست كه توانسته با ساخت همزمان دو واحد احیای مستقیم و فولادسازی در یك مجموعه ، حلقه مفقوده تولید فولاد یعنی تولید همزمان آهن اسفنجی و فولاد را رفع كند .

این مجتمع بزرگ مدتی است وارد فاز تولید شده و در انتظار افتتاح رسمی بود .

همچنین شركت معدنی و صنعتی چادرملوی اردكان نیز كه به عنوان نخستین واحد معدنی تولیدكننده گندله در كشور است به تازگی خط پنجم فرآوری خود را با ظرفیت سالانه یك میلیون و هفتصد هزار تن كنستانتره آهن و اعتبار بیش از 125 میلیارد تومان راه اندازی كرده است .

كارخانه فرآوری مجتمع معدنی و صنعتی سنگ آهن چادرملو ابتدا در سال 1377 با سه خط تولید راه اندازی و بهره برداری آن آغاز شده، سپس خط چهارم تولید كارخانه ساخته شده است و در حال حاضر مجتمع با پنج خط تولید با ظرفیت سالانه 5/8 میلیون تن كنسانتره سنگ اهن با اشتغال بیش از سه هزار نفر در دست بهره برداری و تولید است .

كارخانه شیشه اردكان نیز با تولید روزانه 800 تن انواع محصولات شیشه و اشتغال مستقیم بیش از ‌هزار نفر و غیرمستقیم ده هزار نفر و با اعتبار 170 میلیارد تومان یكی دیگر از این طرح هاست.

این كارخانه با دارا بودن بزرگترین كوره تولید شیشه در خاورمیانه و ارائه سبد كاملی از انواع محصولات شیشه تخت، یكی از كامل ترین مجتمع های تولید شیشه محسوب می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا