کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: مصرف فست فود‌ها، چیپس و حتی کیک خامه‌ای در دوران جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را در سالمندی افزایش می‌دهد

ناهید برخورداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار وب دا یزد در خصوص رژیم غذای برای مبتلایان به آلزایمر گفت: در ایران با توجه به رشد جمعیت سالمندان و براساس تخمین جهانی بین ۵۰۰تا ۶۰۰ بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد و این رقم در ۳۰ سال آینده به حدود ۵/۱ میلیون نفر هم می‌رسد

وی ادامه اد: از آنجایی که داشتن رژیم‌های غذایی درست و نادرست می‌توانند نقش پررنگی در ابتلا و پیشگیری از آلزایمر داشته باشد متاسفانه شیوه جدید زندگی به گونه‌ای شده که بیشتر افراد مصرف غذاهای آماده را به تهیه یک غذای سالم و تازه ترجیح می‌دهند، غافل از اینکه این رویه در طولانی مدت تاثیر سوئی بر سلامت بدن از جمله سلامت مغز خواهد داشت.

برخورداری خاطرنشان کرد: مصرف فست فود‌ها، چیپس و حتی کیک خامه‌ای در دوران جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را در سالمندی افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: از آنجا که مغز برای عملکرد خود در شبانه روز به اکسیژن و قند کافی نیاز دارد، وجود کربوهیدرات‌های پیچیده در بنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود و مصرف زیاد و بیش از حد کربوهیدرات ساده در دراز مدت می‌تواند امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

این کار‌شناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف چربی‌های اشباع شده امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند یادآورشد: چربی‌های امگا ۳ در گردش خون مغز و اکسیژن رسانی و تغذیه موثر آن نیز نقش دارد و در صورت کمبود آن چربی‌های نامناسب در مغز جایگزین و باعث اختلال در فعالیت‌های ذهنی می‌شوند.

وی ضمن اشاره به مصرف مواد غذایی که باعث کاهش و به تاخیر افتادن امکان ابتلا به آلزایمر می‌شود گفت: حبوبات (لوبیا، نخود، عدس)، سبزی‌ها (اسفناج، کلم بروکلی، هویج، کدوحلوایی، فلفل دلمه‌ای، نخودسبز، ذرت)، نان‌های چاودارو سبوس دار، مواد لبنی کم چرب، ماهی‌های آب سرد (ساردین، سالمون، ماهی سفید،، آزاد، قزل آلا)، تخم مرغ، روغن‌های گیاهی طبیعی و تصفیه شده (روغن زیتون، کانولا و آفتابگردان)، انواع مغز‌ها (گرد، بادام و پسته و فندق)، میوه‌ها (انواع توت، انگور‌ها، تمشک، سیب و انبه) و مرکبات و کیوی با تاثیری که بر فعالیت‌های ذهنی و عملکرد مغزدارند، امکان ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند.

وی افزود: بر اساسس نتایج مطالعات کمبود ویتامینB۱۲، اسید فولیک و منیزیم در بدن زمینه ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

این کار‌شناس تغذیه در پایان متذکر شد: ویتامین‌های C، A، Eنیز به عنوان بهترین آنتی اکسیدان‌ها در حفظ سلامت مغز شناخته شده‌اند. مواد معدنی از جمله منیزیم، مس، آهن، کلسیم، فسفر و ید نیز برای حفظ سلامت مغز ضروری هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا