آنچه که به نظر می رسد ، کمتر بدان پرداخته واشاره شده است فعالیت های بین اللملی ایشان می باشد . تلاش های مبارزاتی و ارزنده ایشان نه تنها در سطح اردکان ،استان یزد و ایران، بلکه در سطح بین المللی نیزچشمگیر وفعال بوده است

صدر الدین دهقان

در خصوص ابعاد  شخصیت اخلاقی ،علمی ، سیاسی و.. مرحوم  شادروان آیت الله خاتمی از زبان اصحاب انقلاب، یاران و مریدان ایشان سخن هایی گفته و منتشر شده است و انتشار یادنامه ها و مجموعه  دروس و گفتار های ایشان معرف بخشی از زوایای آن عزیز سفر کرده  می باشد . اما آنچه که به نظر می رسد ، کمتر بدان پرداخته واشاره  شده فعالیت های بین اللملی ایشان می باشد . تلاش های مبارزاتی و ارزنده ایشان نه تنها در سطح اردکان ،استان یزد و ایران، بلکه  بعضا در سطح بین المللی  نیزچشمگیر  وفعال بوده است که در اینجا  فقط به طور اختصار اشاره می شود .

1- نامه به رئیس جمهور وقت الجزایر: هواری بو مدین

آیت الله خاتمی در مورخه :9/7/57  طی تلگرافی به رئیس جمهور وقت الجزایر ضمن ابراز تاسف از دو حادثه ناگوار که یکی رفتار ناشایست حکومت عراق با حضرت امام خمینی  - که در آن جا تبعید بو دند - و دیگری فقدان اسفناک امام موسی صدر در لیبی ، از رئیس جمهور وقت در خواست اقدام سریع  وبا امید فراوان اعلام نتیجه را می نمایند .

2- نامه به رئیس جمهور وقت عراق :احمد حسن البکر

آیت الله خاتمی در مورخه:9/7/57  نیز طی تلگراف نامه ای به رئیس جمهور وقت عراق از محدودیت های که نسبت حضرت امام در آن کشور شده و احساسات و عواطف مسلمانان را جریحه دار ساخته اظهار تاسف نموده و تصریح می نماید چنین رفتاری از کشور هم دین و هم کیش آ ن هم نسبت به آیت الله خمینی که شخصیت اسلامی و جهانی و مهمان اهل بیت  و کشورشما است (عراق) شایسته و زیبنده نیست .

3- نامه به رئیس جمهور وقت فرانسه : والری ژیسکاردستن

ایشان در مورخه :14/7/57 طی تلگراف نامه ای به رئیس جمهور وقت فرانسه  از این که کشور ایشان به عنوان "مهد آزادی" میزبان ایت الله خمینی می باشد از این رئیس جمهور ضمن در خواست انتظار تعظیم و تکریم  ایت الله خمینی ایجاد و باز گذاردن فضا جهت ادامه مبارزات ایشان را مورد تاکید قرار می دهد .

4- نامه به رئیس جمهور وقت لیبی :معمر قذافی

آیت الله خاتمی در 25/ شوال 98  ه .ق به رئیس جمهور وقت لیبی  اظهار می دارد  که فقدان اسفبارامام موسی صدر در جامعه مسلمانان جهان ،موجی از خشم ایجاد کرده و تاکید می نمایند بیشتر ناراحتی و بد بینی  در جامعه  و بویژه رو حانیت این است که امام موسی صدر در کشور مسلمانی چون کشور شما ناپدید شده است و آمرانه از ایشان می خواهد برای پیشگیری از تشنج بیشتر در منطقه  و بهره برداری استعمار از این پیشامد، لازم است پرده از این معما بردارند.

 

5- نامه به رئیس دانشگاه الا زهر مصر:شیخ عبد الحلیم محمود

ایشان در 25 / شوال 97  طی نامه ای  به رئیس دانشگاه مذکور  ضمن  تاکید بر احترام به جایگاه مرجع دینی بزرگ حضرت آیت الله العظمی امام خمینی  و ابراز تاسف  از نا پدید شدن امام موسی صدر  با توجه به  اخوت اسلامی و اعتماد به غیرت و توجه  آن رئیس دانشگاه به دین مبین اسلام ضمن در خواست همکاری و فعالیت در این خصوص  تصریح می نماید" از روئسای جمهور عراق و لیبی  بخواهید از این اعمال ناروا که چهره اسلام و انسانیت را لکه دار می کند و به سود استعمار و ارتجاع است جدا خودداری نمایند".










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا