واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردوی راهیان نور به کشته شدن 26 نفر منجر شد. این اتوبوس که جمعه شب گذشته در مسير بازگشت به بروجن (در استان چهار محال و بختیاری) بود، دچار سانحه شد كه طي آن ۲۶ نفر از دانش‌آموزان دختر و همراهانشان جان خود را از دست دادند و 18 تن نیز مجروح شدند.

مرگ این ۲۶ دانش آموز در حالی اتفاق افتاد که می‌توان با کمی تدبیر بیشتر و دقت در شرایطی که در یک سفر باید رعایت شود، به راحتی ازبروز چنین فاجعه‌هایی جلوگیری کرد.

تصادف و واژگوني 4 اتوبوس حامل دانش آموزان، دانشجويان و شهروندان عادي در دو روز گذشته ده‌ها كشته و مجروح برجاي گذاشت. در اين حوادث بيشتر آسيب ديدگان دانش‌آموزان و دانشجوياني هستند كه به صورت گروهي در حال بازگشت به شهر محل زندگي‌شان بودند.
نخستين حادثه مربوط به اتوبوس كاروان راهيان نور بود كه در مسير بازگشت به بروجن دچار سانحه شد كه طي آن ۲۶ دانش آموز دبيرستاني دختر جان خود را از دست دادند و 18 تن مجروح شدند. اجساد اين دانش‌آموزان روز گذشته زير باران شديد بروجن و در غم و ماتم اهالي اين شهر به خاك سپرده شدند. در پي اين حادثه استاندار و نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری نيز طی پیامی جان باختن دانش‌آموزان بروجنی را تسلیت گفته و سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کردند. سران قوا نیز در پیام‌های جداگانه ای این حادثه را تسلیت گفتند.
مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از حادثه‌دیدن 44 تن در اين حادثه خبر داد. حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ساعت 20:30 جمعه شب‌ واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور ایذه به شهرکرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن به امدادگران جمعیت هلال احمر اعلام شد. وي با بیان اینکه عملیات امداد و نجات این حادثه واژگونی اتوبوس که متعلق به کاروان راهیان نور بود، 6 ساعت به طول انجامید، گفت: این عملیات در ساعت 2 بامداد پایان یافت، اما در این حادثه 26 نفر جان خود را از دست دادند و 18 تن نیز مجروح شدند.
دستور ويژه قوه قضائيه
به دنبال اين اتفاق ريیس قوه قضائیه طي دستور ويژه‌اي، ريیس کل دادگستری استان‌ خوزستان را مامور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. به گزارش خبرگزاري فارس در بخشي از متن دستور رییس قوه قضائیه آمده است: «به این وسیله با تسلیت درگذشت این عزیزان به خانواده‌های داغدار و جهت پیشگیری از این قبیل حوادث دلخراش لازم است دادگستری کل استان خوزستان نسبت به بررسی علل وقوع این حادثه جانگداز، اقدام و پیگیری‌های قضایی لازم را به سرعت به عمل آورده و نتیجه به اطلاع اینجانب برسد.»
واكنش آموزش و پرورش و رییس‌جمهور
حميدرضا حاجي بابايي نيز در اولين واكنش خود به حادثه اتوبوس حامل كاروان راهيان نور به این جمله بسنده کرد: از مسوولانش بپرسید.
وزير آموزش و پرورش با اين وجود ساعاتي بعد در اين باره پيام تسليت صادر كرد. پس از او، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور نیز با صدور اطلاعیه‌ای این حادثه را به مصیبت‌دیدگان تسلیت گفت. احمدی‌نژاد در پیام خود نوشت: «اینجانب صمیمانه مصیبت وارده را که حقیقتا کلام در شرح آلام آن قاصر است تسلیت عرض كرده و برای خانواده‌های معزز این گل‌های باغ مرضیه اطهر(س) و جامعه فرهنگی و دانش‌آموزی کشور عرض رحمان و همجواری با شهیدان والامقام را از خداوند منان مسألت دارم.»
با این حال معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به مرگ ۲۶ دانش آموز دراثر واژگونی اتوبوس راهیان نورگفت: دوستان برای پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما بالاخره این حادثه پیش آمده. به طور حتم کسی مایل نیست که این اتفاق رخ دهد. ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با «ایلنا» ادامه داد: به هرحال اردوی راهیان نور با همکاری بسیج انجام می‌شود، اما بهتر است از آقای هژبری معاونت محترم پرورشی در این زمینه سوال کنید؛ زیرا اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور کاری پرورشی محسوب می‌شود.
موضع نمايندگان مجلس
علي لاريجاني، رييس مجلس نیز با انتشار پيام تسليت خود در اين ارتباط با دلخراش توصيف كردن اين سانحه تاكيد كرد: ضرورت دارد دلایل وقوع این تصادف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن نیز اعلام شود و در صورت هر گونه قصور در این امر با عاملان آن برخورد قانونی صورت پذیرد.
همچنين جواد جهانگيرزاده، عضو هیات رییسه مجلس نيز اين اتفاق را ضایعه دردناکی خواند و گفت: متاسفانه برای چندمین بار است که این طور می‌شود و به همین دلیل تاکید می‌شود که سازمان‌های مربوطه حتما باید پاسخگو باشند. اين نماينده مجلس در گفت‌و‌گو با سایت خبری عصر ايران افزود: مجموعه‌ای که اعزام می‌کند و مجموعه‌ای که پیشتیبانی را به عهده دارد، باید به سوالات افکار عمومی جواب بدهند تا تاثیرات مثبت این کار ارزشی زیر سایه چنین اتفاق‌هایی کمرنگ نشود. همچنين محمدتقي رهبر، نماينده سابق مجلس و امام جمعه موقت اصفهان پس از با خبر شدن از اين اتفاق، اين گونه واكنش نشان داد: «۲۶ نفر؟ واویلا، واویلا!»
رهبر ادامه داد: پلیس راه و وزارت راه مسوولیت دارند و حفظ امنیت جان مردم مساله‌ای نیست که مجلس‌نشینان برای آن قانون تصویب کنند. حالا اگر بچه‌های معصوم مردم را به دست رانندگانی می‌دهند که صلاحیت رانندگی ندارند، باید تاسف خورد. گاهی دیده می‌شود که رانندگان کمک ندارند یا با خواب آلودگی رانندگی می‌کنند و حتی بعضا اعتیاد دارند.
وی در اين باره كه آيا مقطع فعلي و در زمان بازگشايي مدارس، زمان مناسبی برای اعزام دانش‌آموزان به مناطق جنگی بوده است، گفت: این قضیه راهیان نور در نوروز و تعطیلات باید اتفاق بیفتد و لزومی ندارد که در زمان کلاس‌ها، دانش‌آموزان را اعزام کنند. به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی این تصمیم خود باشد. بالاخره خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند و نمی‌توانند از پاسخگویی فرار کنند.
محمد مهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش مجلس نيز از اينكه از وزير آموزش و پرورش مي‌خواهد براي پاسخگويي به مجلس برود، خبر داد.
25 مجروح در واژگوني اتوبوس دوم
همچنين در سانحه ديگري نيز يك دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان دختر واژگون شد كه در پي آن 25 نفر مجروح شدند. سرهنگ رضا سلبی، ريیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور در اين باره در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر اظهار كرد: بعدازظهر جمعه ماموران پلیس راه با اعلام خبری مبنی بر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور اسلام آباد غرب - کرمانشاه، بلافاصله اکیپی از ماموران پاسگاه «حسن آباد» شهرستان اسلام آباد غرب عازم محل حادثه شدند. وی ادامه داد: با حضور ماموران در محل مشخص شد یک دستگاه اتوبوس حامل 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر استان همدان، حین بازگشت از غرب کشور به دلایلی از جاده منحرف و واژگون شده است.
4 كشته در يك اتوبوس ديگر
علاوه بر اين ريیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از حادثه ديگري خبر داد و گفت: پیش از ظهر ديروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده‌ اصفهان ـ نایین، 17 مصدوم و 4 کشته بر جای گذاشت. حمید اسماعیلی اظهار کرد: ساعت 9 و 17 دقیقه‌ امروز یک دستگاه اتوبوس مسافربری بین شهری در جاده‌ اصفهان ـ نایین، مقابل پایانه‌ شرق، هنگام بارندگی و لغزندگی جاده واژگون شد و 21 مصدوم و کشته بر جای گذاشت.
وي یادآور شد: چهار نفر از سرنشینان اتوبوس شامل سه مرد و یک زن بزرگسال بر اثر این حادثه در دم جان باختند.
16 مجروح بر اثر واژگونی یک اتوبوس در قم
در كنار اين حوادث، معاون مرکز فوریت‌های پزشکی قم نيز از بروز حادثه براي يك اتوبوس ديگر خبر داد. مهدی فراهانی در اين باره تصريح كرد: در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد روز جمعه بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور قم به اراک 16 نفر مصدوم شدند.

منبع:دنیای اقتصاد


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا