کاندیدای مطلوب

  بررسی کاندیداهای انتخابات خبرگان در یزد
نه تنها در یزد که در همه استانها چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، انتخاباتی متفاوت است. همیشه انتظار می رود که انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس که قانون اساسی وظایف انتخاب رهبر، نظارت بر کار و بررسی تداوم شرایط و صفات رهبری را بر عهده آن نهاده است، از شور و شوق چندانی برخوردار نباشد، دو رویداد مهم سبب شده است انتخاب چهارم، پیش بینی ناپذیر گردد. نخست تجمیع انتخابات و دوم کامل شدن مرز بندی های سیاسی.

 

 

  تجمیع انتخابات
اگرچه این روزها دولت نهم سخت در تلاش است زمان برگزاری انتخابات را به تعویق بیاندازد ولی تردیدی نیست که انتخابات خبرگان چهارم همزمان با سومین دوره شورای شهر و روستا برگزار می شود. انتظار می رود فراوانی شرکت کنندگان در انتخابات شوراهای شهر و روستا به افزایش رأی دهندگان خبرگان نیز بیانجامد. بدین اعتبار است که گروههای سیاسی در تلاشی فراگیر، دوری گزینی از این انتخابات را خلاف منطق می دانند و برای رقابتی سخت خود را آماده می سازند.
کامل شدن مرزبندی های سیاسی
رقابت هواداران مصباح یزدی و هاشمی رفسنجانی، این روزها عبارتی آشنا و فراگیر شده است. بیماری آیت ا.. مشکینی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری، احتمال ضعیف حضور مهدوی کنی سبب شده است برای ریاست آینده مجلس خبرگان رهبری همه نگاهها متوجه مصباح یزدی و هاشمی رفسنجانی شود. اصول گرایان سخت بر این باورند که اگر قرار است گام نهایی برای دستیابی به تمامی حلقه های قدرت برداشته شود، جزء با انتخاب مصباح یزدی ممکن نخواهد بود. نزدیکی و اعتماد خاص رهبری به مصباح یزدی و رابطه ویژه او با دولت احمدی نژاد، اکنون مصباح را در بهترین شرایط برای کسب ریاست مجلس خبرگان قرار داده است. او به اندازه کافی در شهرستان ها و حتی تهران و قم نیز هوادار دارد و همین هواداران اکنون در تدارک و سازماندهی کارزاری تعیین کننده هستند. سوی دیگر رقابت اما هاشمی رفسنجانی و هواداران پرشمارش قرار دارد. شکی نیست که در میان اعضای کنونی مجلس خبرگان، هاشمی از اعتبار و احترام بیشتری برخوردار است اما مشخص نیست چنین وضعیتی در دوره چهارم ثابت باقی می ماند. هرچند هاشمی نیز زمزمه هایی مبنی بر عدم حضور سر داده است ولی بسیاری از بزرگان نظام از حاشیه نشینی هاشمی نگران هستند، بی گمان تلاش خواهند کرد پای او را به بازی بکشانند.
داستان در یزد
داستان انتخابات خبرگان در یزد وضعیت متفاوتی ندارد. از یکسو گروهی از هواداران مصباح یزدی و اصول گرایان در تلاش هستند که کاندیدای مطلوب خویش را انتخاب کنند  و از سوی دیگر گروهی از هواداران هاشمی و اصلاح طلبان برای انتخاب چهره مورد نظر خویش رایزنی می کنند. نزد اصول گرایان یک اولویت مهم وجود دارد. آمدن یا نیامدن آیت ا... ابوالقاسم وافی. گفته می شود در صورت حضور وافی که اکنون تولیت مسجد جمکران را بر عهده دارد او کاندیدای نهایی است، هرچند در انتخابات ریاست جمهوری از هاشمی رفسنجانی حمایت کرده باشد. اما گروهی دیگر از اصول گرایان هم هستند که با اشاره به چنین موضوعی، کاندیداهایی تازه را پیش بینی می کنند. این لایه که هوادار اندیشه های مصباح یزدی هستند گمان دارند حجت الاسلام سیدمحمدرضا مدرسی یزدی (مصلی)، کاندیدای مطلوب اصول گرایان است. اشاره هایی ضعیف تر هم متوجه حجت الاسلام سیدکاظم مدرسی است که با اعلام عدم تمایل وی برای حضور در رقابت، اکنون این زمزمه ها خاموش شده است.
در میان اصلاح طلبان هم وضعیت چنین است. طرفداران کروبی که راه خود را جدا کرده اند رایزنی هایی به حجت الاسلام احمدی، کاندیدای دوره قبل اصلاح طلبان که در رقابت با وافی ناکام ماند، انجام داده اند و گویا به توافق رسیده اند. آنها البته سراغ حجت الاسلام معزالدینی نیز رفته اند ولی پاسخ منفی شنیده اند. در میان سایر اصلاح طلبان نیز اگرچه رایزنی هایی جدی صورت نگرفته و گاه شایعاتی درباره حضور سید کاظم حیدری و حتی حجت الاسلام مجید انصاری منتشر شده  است ولی به نظر می رسد چون هواداران مصباح یزدی، لایه هایی از اصلاح طلبان نیز کاندیدایی مطلوب دارند و برای آمدنش سخت تلاش می کنند: حجت الاسلام سیدمصطفی محقق داماد.
کاندیدای متفاوت اصول گرایان
حجت الاسلام سیدمحمدرضا مدرسی یزدی (مصلی) روحانی 49 ساله ، عضو کنونی شورای نگهبان است. او که از تاریخ

26/ 4/ 83

  با حکم مقام معظم رهبری برای مدت سه سال به عضویت شورای نگهبان در آمده است، پیش  از این هم مشاور شورا بوده است. مدرسی علاوه بر تسلط در فقه و اصول، دستی بر اقتصاد و سیاست نیز دارد. پس از انقلاب فرهنگی در تدوین کتابهای درسی دانشگاه ها فعال بوده و سالهای سال، کنار مصباح یزدی، در موسسه راه حق فعالیت می کرده است. جوانی، تخصص، نزدیکی ویژه به آیت ا... جنتی و همگامی با مصباح یزدی شرایطی هستند که او را مطلوب ترین کاندیداهای لایه های پرقدرت اصول گرایان یزدی می سازد. مدرسی یزدی که اکنون عضو هیأت مرکزی نظارت بر چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری است، برای تأیید صلاحیت هم مشکل چندانی ندارد. چرا که خود در گروه داوران قرار دارد و البته حضور در شورای نگهبان همیشه تضمین کننده صلاحیت و اعتبار کاندیداها بوده است. اما پرسش مهم درباره مدرسی یزدی، توانایی، صلاحیت یا شانس او برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری نیست بلکه اینکه آیا نزد فقیه جوان تمایلی برای حضور وجود دارد یا نه؟ بررسی رایزنی های انجام شده از سوی اصول گرایان نشان می دهد تلاش اکنون یزدی ها برای قانع کردن او و فراهم شدن بستر حضورش استوار است. و نگرانی چندانی برای کامیابی اش ندارند.
کاندیدای مطلوب اصلاح طلبان
محقق داماد که بیش از هر چیز می تواند به شجره خانوادگی اش ببالد، فرزند مرحوم آیت ا... محقق داماد است. پدر محقق در احمد آباد یزد متولد شده است و پس از آن که مدت کوتاهی در اردکان بود عازم یزد گردید. او سپس راهی حوزه های علمیه قم شد و به فراگیری درس نزد شیخ محمود اردکانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و مرحوم سید محمد حجت کوهکمری و حائری یزدی پرداخت. اما جد مادی محقق علامه حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم است. محقق داماد، سال 1324 ش. در شهر قم به دنیا آمده است. محقق پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی وارد حوزه علمیه قم شد و به تحصیل علوم پرداخت، تا آن که در سال 1348 موفق شد از علما و مراجع وقت، درجه اجتهاد کسب کند. وی عمده دوره علوم عقلی و حکمت اسلامی را نزد استاد مرتضی مطهری و فقه و اصول تحلیلی را نزد آیات عظام، آملی، لاریجانی و مرتضی حائری یزدی آموخت و به تدریس در حوزه علمیه قم پرداخت. همزمان با تحصیلات حوزوی به تحصیلات دانشگاهی نیز اشتغال داشت و از دانشگاه تهران موفق به اخذ درجه لیسانس و فوق لیسانس در حقوق و فلسفه اسلامی شد.
او سپس در سال 1988 میلادی برای اخذ درجه دکتری در بخش حقوق بین الملل به دانشگاه فرانسوی زبان لوون بلژیک وارد شد و پس از طی مراحل لازم در سال 1995 موفق به اخذ درجه علمی

 PH.D

گردید. عنوان رساله دکتری او

Protection of  individual in times of armed conflict according to intermational and Islamic law  

است. این رساله به اتفاق آراء هیئت داوران با درجه ممتاز پذیرفته شد و هم اکنون توسط یکی از ناشران خارجی در دست انتشار است.
وی در سال 1360 با پایه 11 قضایی از سوی شورای عالی قضایی وقت به ریاست سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و در سال 1370 از این سمت استعفا داد. در سال 1365 با پایه 5 دانشیاری به عضویت هیأت علمی دانشکده حقوق درآمد و در سال 1370 به اتفاق آرای مجمع عمومی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو پیوسته آن فرهنگستان پذیرفته شد.
وی اکنون در تهران استاد پایه 10 دانشکده حقوق و رئیس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم است. به علاوه، عضویت هیئت امناء و مجامع علمی چندین دانشگاه و مراکز علمی کشور را نیز به عهده دارد. دبیر فصلنامه فرهنگستان علوم و عضو هیئت تحریریه فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز هست. وی به زبانهای انگلیسی و عربی مسلط است و به زبان فرانسه آشنایی کامل دارد. تاکنون تعداد 10 جلد و دهها مقاله در حقوق، فلسفه و دین به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی تألیف کرده و در کنفرانس های بین المللی متعددی شرکت و ایراد سخنرانی نموده است.
از نوزدهم آذرماه 61 که مردم یزد، مرحوم ایت ا... روح ا... خاتمی را برای  نخستین مجلس خبرگان انتخاب کردند، صحنه سیاست یزد  تاکنون فراز و نشیب های بسیاری طی کرده است. فراز و نشیب هایی که حداقل در حوزه پیوند یابی روحانیون و سیاست با برتری روز افزون روحانیون اصول گرا همراه بوده است و دست روحانیون اصلاح طلب فعال تر شده است. انتخابات پیش رو می تواند تکلیف کفه ترازو را تا حدود زیادی مشخص کند. یا حلقه اقتدار روحانیون اصول گرا کامل شود یا این که اصلاح طلبان راهی به درون حلقه بیابند. به شرط این که کاندیداهای مطلوب، دعوت بپذیرند و پای به میدان باز گذارند. میدانی که سخت تر، لغزنده تر و البته شاداب تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد

روزنامه خاتم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا