درحاشیه لایحه اخیر اصلاح قانون شوراها ! ؟

با توجه به چالشهائی که با نهایت تعجب و تأسف در راستای کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهرها پیرو تقدیم لایحه پیشنهادی وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی پیش آمد بحمدا... با توجه و دقت نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با تقاضای ریاست محترم شورای عالی استانها با دو فوریت آن مخالفت گردید ، و فرصتی پیش آمد تا مجلسیان و دولت مردان به نظرمخالف قاطع نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی بخش ها و شهرها و شهرستانها و استانها ونهایتا ًشورای عالی استانها عنایت داشته باشند بعنوان فردی که 22سال ازبهترین سالهای عمرخودرابعنوان شهردار،معاون شهرداری ،کارشناس شهرداریها در وزارت کشور ودودوره نماینده مردم درشورای اسلامی شهرسپری کرده وتحصیلات وتجربیاتی دراین رهگذرداشته وخودرا ازآن مردم وشهروشهرداری وشورا میداند. مطالبی رادرحاشیه این مسائل عرض کنم ، تاچه قبول افتد وچه درنظرآید.
انقلاب اسلامی ایران به یاری پروردگار وبه خواست خدا به رهبری مجتهدی جامع الشرایط ،مجاهدی بزرگ ، سیدی از سلاله معظم سادات با قیام مردم بیدار ودلیر ایران به قیمت خون مردان وزنان این سرزمین ورشادتهای جوانان پیروزشد.
ثمره این انقلاب قانون اساسی ایران اسلامی است که با حضور یاران انقلاب مجتهدین علما،فقها ،اساتید،حقوق دانان ،دانشمندان ومجاهدان دین باور و برگزیده ازمیان مردم انقلابی تدوین و با رأی اکثریت قاطع ملت به تصویب رسید دراین قانون 8 اصل ازاصول آن به شوراها اختصاص دارد وبراساس اصل هفتم قانون اساسی شوراها یکی از ارکان تصمیم گیری درکشورمیباشند .
هنوز پیروزی انقلاب درکام ملت ننشسته بودکه ابرقدرتهایی که درجلوگیری ازپیروزی ملت ایران ناکام ومتحیر بودند لحظه ای به خود آمدند وهمه نقشه های خودرانقش برآب دیدند، درپی چاره برآمدند ونتیجه آن شدکه جنگ تحمیلی بظاهر عراق وایران ودرحقیقت جنگ تمامی کفربرعلیه تمامی ایمان راطراحی وشروع کردند باین هم بسنده نشد محاصره اقتصادی رابه ایران اسلامی که بفکر درمان زخمهای مبارزات انقلابی خود بود اعمال کردند. نتیجه این شد که حماسه ای دیگر آفریده شود ومعجزه آخر به وقوع پیوندد.
این بارنیز معادلات سیاسی زورمداران غلط ازآب درآمد دشمنان ایران واسلام هرروز خودرا ناکام تر ودرمانده تر دیدند تا بالاخره بعداز هشت سال جنگ نابرابر وناجوانمردانه سردار قادسیه ملتی رابه ذلت نشاند وخود نیز درزباله دان تاریخ بگل نشست ولی ملت ما نیز
1
قیمتی گران پرداخت .شهدای گرانقدر،جانبازان گران سنگ وآزادگان سربلندی را تقدیم این مقاومت وپیروزی نمود واجرای یکی ازارکان قانون اساسی انتخابات شوراهای اسلامی نیزهشت سال تعطیل شد،تااینکه درهفتم اسفند ماه سال 1375انتخابات شوراهای اسلامی شهرها دردولت جناب آقای خاتمی انجام گرفت این درحالی بودکه :
1- بیست سال ازپیروزی انقلاب گذشته بودتمام ادارات ونهادها شکل گرفته بودند و زیرساخت های لازم برای فعالیت شوراها فراهم نبود ادارات وسازمانهای دولتی نیز ذهنیت مشخصی ازشوراها نداشتند وحاضر نبودند ازمواضع خود به نفع نمایندگان مردم عقب نشینی نمایند.
2- درگذشته تاریخ کشور و جامعه و خانواده ها و آموزش وپرورش ، فرهنگ شورایی تجربه نشده بود و فرهنگ استبداد و خود محوری 2500 سال حاکم بر سرنوشت عصرها و نسل ها بود و تکرار این روش بصورت عادت درآمده بود وفرهنگ انقلاب آنچنانکه باید و شاید جانیفتاده بود و این امر عملکرد شوراها را بامشکل مواجه می ساخت .
3-اعضای شوراهای اسلامی شهرها ، تجربیات لازم را درعملکرد شورایی نداشتند گرایش های گروهی وحزبی هم در اندیشه های آنان بی تاثیر نبود آموزشهای لازم هم بطور اصولی و مشخص وجود نداشت در نتیجه بعضی از شوراها و شورائیها از نظر اهمیت شغلی انجام وظیفه در شورا را در درجه دوم اهمیت قراردادند.
4-تبلیغات در آستانه انتخابات شوراها هم ازطرف دولت و هم ازطرف رسانه های گروهی و هم از طرف کاندیداها در سطح وسیع و گسترده ای صورت گرفت توقعات مردم را بالا برد و مردم در جهت حل مسائل و مشکلات خود بشوراها دل بستند حتی رسانه های گروهی سایر کشورها شوراهای اسلامی ایران را گام مهمی از تمرکز زدایی و نمودار تعهد متقابل مردم و دولت برای همکاری به صورت یک نیروی واحد برای ساختن آینده کشور ارزیابی نمودند ولی دراصل اختیارات قانونی شوراها با انتظارات مردم فاصله زیادی داشت شوراها از طرف دولتمردان و رسانه های گروهی هم رها شد همه اینها به حساب ناتوانی شوراها نوشته شد و نتیجه آنرا در انتخابات دور دوم دیدید و دیدیم.
5-شوراهای فرادست تشکیل نشده بود وجایگاههایی برای ایجاد هماهنگی وتبادل افکار و اندیشه ها وجود نداشت بعدهم که تشکیل شدند اولاً با تبلیغ این موضوع که(شهرهای بزرگ حق شهرهای کوچک را تضییع میکنند) شوراها توان انتخاب اصلح و فرستادن افراد واجد شرایط و باتجربه را بشوراهای فرادست بخصوص شورای عالی استانها از دست دادند.
2
ثانیاً بعلت عدم اختیارات و امکانات ، شوراهای فرادست عملاً اثرگذار نبودند.
6- ازطرف دیگر از نظر توان مالی شهرداریها و شوراها درتنگنا گذاشته میشوند :
الف- با اعلام واعمال سیاست خودکفائی کمکهای مالی دولت به شهرداریها قطع میشود.
ب -سازمانهای مسکن و شهرسازی شهرک هایی را که میسازند عرصه واعیان را به شهروندان می فروشند و مستقیماً بصندوق دولت واریز میکنند از انجام وظایف خود در تأمین نیازمندیهای عمومی شهرک ها وآپارتمانها ( فضای سبز ، مدرسه ، مسجد ، آسفالت و جدول بندی و ...)کوتاهی می نمایند و هزینه اش بشهرداریها تحمیل میشود و اگر شهرداریها بخواهند زمینی را برای تأسیسات شهری دراختیار داشته باشند باید به قیمت روز از سازمان مسکن خریداری نمایند.
ج- وجوه حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی که برابر قانون باید درصدی به شهرداری پرداخت شود و درصدی جهت تامین هزینه خط کشی و سایر نیازمندیهای راهنمائی و رانندگی در اختیار نیروی انتظامی قرارگیرد ریالی پرداخت نمیگردد و کلیه هزینه های شهری دراین ارتباط به شهرداریها تحمیل میگردد.
د- عوارض کوره ها از ده درصد به دو درصد بشرط پرداخت مابه التفاوت از طرف دولت تقلیل پیدا میکند و ریالی از این بابت به شهرداریها پرداخت نمیگردد .
هـ - عوارض مواد نفتی 1 به 1 تقلیل پیدا میکند .
و- با اعمال سیاست تجمیع عوارض حداقل چهل درصد از درآمد شهرداریها کاهش پیدا میکند.
ز- در برابر این همه کاستیها توقعات مردم را از شهرداریها روز بروز بالا میبرند و از اعتبارات و مقبولیت شهرداریها و شوراها طبیعتاً کاسته میشود.
7- اگر چه عده زیادی از شورائیان هم در دوره اول و هم در دوره دوم با درک عظمت و حساسیت موضوع درحد ایثار تلاش کردند و میکنند و فشارهای داخل و خارج از شورا را تحمل میکنند ولی به هر صورت وضعیت موجود نتیجه داد محترمانه اختیارات و امکانات شوراها محدود و محدودتر میشود ودراین بازار آشفته بزرگواران از فرصت استفاده نموده در اظهارات و مصاحبه های خود شوراها را محکوم به عدم آشنایی به وظایف خود ،عدم توانائی در انجام وظایفی که بعهده دارند، عدم آگاهی و مطالعه قوانین مقررات و ... متهم میکنند.
برادران ارجمند دردنیا نهادهای مشابه شوراها ریشه درقانون دارند ولی در ایران و کشورهای اسلامی شوراها ریشه درقانون، در قرآن ،دراخبار و احادیث ائمه اطهار(ع) واعتقادات
3
مردم دارند چرا باید اختیارات و امکانات شوراها در ایران پایین تر از سایر کشورها
باشد و روز بروز هم محدودتر شود چرا ماده 136 برنامه سوم و 137 برنامه چهارم در اجرای سیاست مدیریت واحد شهری که دنیا پذیرفته است در ایران فراموش میشود.چگونه است نیروهای دولتی توانمندو نمایندگان مردم درشوراها که مورد اقبال و تائید اکثریت هم قرار گرفته اند ناتوان هستند.
اگر این روند ادامه پیدا کند و شوراها به چالش کشیده شود.
1- دولت و مقامات مسئول عملاً دست رد به سینه نمایندگان مردم در شوراهای بخشها و شهرهای کشور زده است.
2-دراجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخصوص اصل هفتم قانون کم لطفی آشکارشده است .
3-درمیان افکار عمومی انعکاس مطلوبی نخواهد داشت افراد ذیصلاح کاندیدا نخواهندشد و حمایت مردم و شرکت آنان در انتخابات شوراها لطمه خواهد خورد.
4- نیروهای متخصص وبا تجربه که میتوانستند درشوراها وارد و بعنوان بازوی توانای دولت همکاری داشته باشند بی اثر خواهد ماند و تجربیات 8 ساله ای که شوراها کسب نموده اند و میتواند اساس اقدامات دور سوم قرار گیرد رنگ خواهد باخت.
سوال این است در برابر، چه دست آوردی خواهیم داشت من پیشنهاد میکنم بیایند نتیجه خدمات شوراهای شهر یزد را دراین هشت سال با هشت سال زمان قائم مقامی انصافاً ارزیابی کنند وببینند تفاوت از زمین تا آسمان است بدون تعارف عرض میکنم ما شورائیان وفا میکنیم و ملامت می کشیم و نمی رنجیم ونمی رنجانیم و از صمیم قلب به حسن نیت دولتمردان و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی اعتقاد داریم و بر اساس همین باور پیشنهاد میکنم در فرصت پیش آمده نمایندگان و کارشناسانی از طرف مجلس و دولت و شوراها درجلسات مشترکی ودرکنار هم بنشینند و تبادل نظر نمایند اطمینان دارد نتیجه این رایزنی ها و تبادل افکار موجب رضای پرودگار و تکامل وتکاپو شوراها در ایران عزیز اسلامی و همدلی و همفکری مردم و شوراها با دولت و از بین رفتن چالشها خواهد بود- ان شاا... تعالی.


رئیس شورای اسلامی شهر یزد
اسکندر اصلانی

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا