مدیر عامل شرکت تعاونی تولید و توزیع انرژی‎‎های خورشیدی پیشگامان از تجهیز یک‎‎هزار واحد مسکونی شهر یزد به نیروگاه‎‎های پنج کیلوواتی در قالب یک طرح درآمدزای مشارکتی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، «سید جواد حسینی عزآبادی» صبح دیروز در جمع خبرنگاران، ورود گروه تعاونی پیشگامان در مقوله انرژی‎‎های نو را در راستای رسالت اجتماعی آن با توجه به اهمیت تولید انرژی‎‎های تجدیدپذیر و جایگزیی آن با انرژی‎‎های فسیلی به دلیل تولید بالای گازهای گلخانه‎‎ای و همچنین به لحاظ صرفه اقتصادی مناسب سرمایه‎گذاری در این حوزه یعنی تولید برق از منابع خورشیدی عنوان کرد.

‎‎وی با بیان اینکه گاز دی اکسید کربن مهمترین عامل گرم شدن زمین و وارد آمدن آسیب به محیط زیست به حساب می‌آید، گفت: برای تولید گاز دی اکسید‌کربن نیروگاه‌های فسیلی مهمترین جایگاه به حساب می‌آیند و در این نیروگاه‌ها به ازای هر کیلوات برق، 600 گرم از این گاز تولید می‌شود و اگر سوخت آن مازوت باشد، این مقدار به 950 گرم می‌رسد. و با توجه به اینکه خورشید عظیم‎‎ترین منبع به لحاظ انرژی‎‎های پاک است باید به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم، وی افزود: در برنامه ششم توسعه افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و گسترش نیروگاه‌های پراکنده و مقیاس کوچک از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

حسینی استان‎‎های یزد و کرمان را با توجه به موقعیت جغرافیایی از بهترین استان ‎‎های کشور برای تامین انرژی برق از خورشید ذکر کرد و گفت: در حالی که هر نیروگاه یک کیلو واتی به طور معمول سالانه 1800 کیلووات برق از انرژی خورشیدی تولید می‎‎کند، این نیروگاه در یزد می‎‎تواند تا 2200 کیلووات برق تولید کند.

وی گفت: گروه تعاونی پیشگامان در همین راستا طرحی با عنوان «بام به بام» را طراحی کرده است که براساس آن در قالب طرحی مشارکتی با صاحبان منازل، اقدام به تولید برق خورشیدی روی پشت بام منزل شهروندان از طریق نصب نیروگاه‎‎های خورشیدی پنج کیلوواتی می‏‏کند. فاز اول این طرح یک‎‎هزار واحد مسکونی صاحب نیروگاه‎‎های پنج کیلوواتی خواهند شد.

مدیر عامل شرکت تعاونی انرژی‎‎های خورشیدی پیشگامان تصریح کرد: براساس این طرح شرکت به عنوان موکل صاحبان منازل با شرکت توزیع برق به عنوان نماینده سانا وارد قراردادی 20 ساله می‎‎شود و صاحبان منازل نیز با سرمایه‎‎گذاری به مبلغ 15 میلیون تومان و در اختیار گذاشتن فضای بام منزل خود، علاوه بر دریافت ماهیانه 325هزار تومان سود، صاحب شش میلیون تومان سهام شرکت به صورت دائمی شوند که به ازاس این سهام نیز سالیانه سود دریافت خواهند کرد.

حسینی فضای مفید مورد نیاز برای نصب این نیروگاه‎‎ها را حداکثر 50 تا 60 مترمربع ذکر کرد و در پایان با بیان این که معمولاً این فضا در پشت بام ‎‎ ها جزو فضای غیرمفید رفته ساختمان است، گفت: البته قیمت تمام شده این نیروگاه‎‎ها در بازار ازاد نیز بسته به نوع سازه 25 تا 28 میلیون تومان برای افراد تمام می‎‎شود لذا سرمایه‎‎گذاری از طریق پیشگامان با توجه به پشیبانی و سرویس رایگان نیروگاه، مقرون به صرفه‎‎تر است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا