عطریانفر فعال مطبوعاتی و چهره شناخته شده کارگزاران است. این فعال سیاسی گفتگویی را خبرگزاری مهر انجام داده است که گزیده‌ای از آن را به انتخاب فرارو می‌خوانید:

محمد عطریانفر در این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا فعالان مطبوعاتی و سیاسی که در دوران دوم خرداد هاشمی رفسنجانی را عالیجناب سرخ پوش می‌خواندند، در سال ۹۲ به گزینه مطلوبشان تبدیل شد، گفت: «شما حرف بی اعتبار اکبر گنجی را به اصلاح‌طلبان نچسبانید. عالیجناب سرخ پوش توهین ابداعی گنجی آن هم در رسانه‌ای به نام «صبح امروز» است».

عطریانفر از عملکرد خود در روزنامه همشهری در دوران دوم خرداد دفاع کرد و گفت: «من در آن ایام مسئول همشهری بودم. مصاحبه‌های من را در همان روزها پیدا کنید. صحبتی که از ناحیه گنجی مطرح شد به سرعت شکست خورد و رنگ باخت.»‌

عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه تمام اصلاح‌طلبانی که علیه هاشمی فضاسازی می‌کردند امروز به خطای خودشان اعتراف کردند و دستشان را هم بالا بردند و گفتند اشتباه کردیم، تاکید کرد: «همه این کسانی که شما نام می‌برید{عباس عبدی، محمد قوچانی، سعید حجاریان و ...} بعد از مدتی فهمیدند رویکردی که نسبت به هاشمی در پیش گرفتند باید اصلاح کنند، حالا این فرآیند تا سال ۸۴ طول کشید.»

هاشمی ژنرالی بود که سرباز نداشت

وی با بیان اینکه «اصلاح طلبان لشکریان انبوه و در هم تنیده و موسعی بودند که ژنرال کافی وکارامد کم داشتند»، اظهار کرد: «هاشمی­ رفسنجانی ژنرال نیرومندی بود که سرباز نداشت اما امروز این دوحوزه، باهم تکمیل یافته‌ است. یعنی هم نیرو در صحنه وجود دارد و هم راس هدایتی و هاشمی رفسنجانی چهره برتر وعنصر کارآمد این صحنه بحساب می‌آید.»

عطریانفر در پاسخ به این سوال که آیا نظر و رویکرد هاشمی رفسنجانی تغییر کرده است، گفت: «هاشمی به تناسب زمان تغییر کرده است. همه تغییر می‌کنند، باید هم تغییر کنند.»

وی در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت از روحانی هستند، گفت: «اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت نیستند بلکه مطلوب شان در حمایت است.»

انتخابات 96 برای اصلاح‌طلبان آرام است
عطریانفر معتقد است: وضعیت عمومی اصلاح‌­طلبان برای انتخابات سال ۹۶ وضعیت آرامی است و چشم‌انداز فعالیت‌ها و رویکردهای تبلیغاتی انتخاباتی‌شان روشن است. به این معنا که شخصیت مطلوب آنها ریاست محترم جمهور مستقر است و در این فرآیند، فصل مشترک جدی همه لایه‌‌های فکری اصلاح‌طلبان آقای روحانی است و وحدت‌نظر کاملی بین اصلاح‌طلبان وجود دارد بنابراین سختی راه چندانی بر دوش آنها نیست، چراکه آقای روحانی هم تجربه نسبتا موفقی در عملکرد مدیریتی خود در سه ساله گذشته داشته و هم خطوط کلان و استراتژی روشنی در حوزه دیپلماسی و اقتصادی در راستای تامین نیازها و اهداف مردم تعریف کرده است.

علت تداوم فعالیت شورای سیاستگذاری از زبان عطریانفر

وی همچنین درباره حضور برخی از اشخاص در روند تصمیم گیری شورای سیاستگذاری اصلاحات گفت: اگر در کشور احزاب به مفهوم واقعی کلمه شکل گرفته بود فرمایش شما درست بود. به این معنا که دیگر ضرورتی بر ایجاد جبهه ­های سیاسی که مجموعه ­ای از احزاب را درون خود قرار دهد، وجود نداشت و هر حزبی مبتنی بر مبانی وبا رعایت تمایزات خودبرای رقابت با دیگر افکار سیاسی، برنامه‌­ریزی می­‌کرد، در چنین وضعیتی نه تنها اصلاحات بلکه تشکیل جبهه برای اصولگرایی هم سالبه به انتفاء بود. یعنی هیچ ضرورتی برای تشکیل جبهه وجود نداشت و هر حزب سیاسی با اصول، مبانی و برنامه‌های خود در رقابت­‌های سیاسی شرکت می‌­کرد.

وی در همین رابطه افزود: پیش بینی ما این است که انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از منظر اصلاح‌طلبان فاقد هرگونه عارضه است، زیرا کاندیدا مشخص است، چارچوب فعالیت­‌ها مشخص است و یکپارچگی و توافق نظر هم بر آقای روحانی در همه احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد. اگرچه ممکن است نقدهایی هم نسبت به عملکرددولت وجود داشته باشد اما هیچ گزینه‌ای در برابر آقای روحانی قابل جایگزینی نیست، ونیروهای اصلاح‌طلب از هیچ شخصیت دیگری نام نمی­‌برند.

در قانون اختیارات شهردار از رئیس دولت بالاتر است
 ممکن است بپرسید پس در شوراهای شهر چه خبر است و چرا چپ و راست این همه زمین و آسمان را به هم می دوزند تا سهم بیشتری در شورا داشته باشند؟ این ناشی از یک نوع فقر فهم سیاسی است، زیرا می‌گویند ما کسی را بعنوان شهردار انتخاب می‌کنیم که حرف ما را بشنود تا هر فرمانی داشتیم، فرمان ما را اجرا کند. متاسفانه در قانون، اختیارات مبسوط الیدی که یک شهردار دارد از رئیس دولت بالاتر است. نهادهای نظارتی و کنترلی بر سر دولت خیمه می‌زنند و کنترل می‌کنند اما نسبت به مدیریت شهری چنین نظارتی وجود ندارد. نمی‌خواهم بگویم الزاماً این غلط و آن درست است، بلکه می خواهم بگویم هم در آن افراط شده و هم در این تفریط!

اصلاح‌طلبان پی‌بردند که چهره‌های سیاسی را وارد نکنند
اصلاح‌طلبان به این مساله پی بردند که نباید چهره‌های سیاسی را وارد شورای شهر کنند به همین دلیل در انتخابات شورای شهر سال ۹۲ تاکید می‌کردند فلان تعداد مهندس داریم، فلان تعداد کارشناس خدمات شهری داریم و عملا از چهره های سیاسی فاصله گرفتند. این جواب هم خیلی مسموع نیست که چهره‌های سیاسی نمی‌توانستند بیایند، زیرا چهره‌های سیاسی که سفید باشند می‌توانند از فیلترهایی که فیلتر شورای نگهبان هم نیست به راحتی عبور کنند.

فیلتر شورای شهر بدتر از فیلتر شورای نگهبان بود
وی درباره مسئله بررسی صلاحیت‌ها در شورای شهر گفت: فیلتر شورای شهر بدتر از فیلتر شورای نگهبان بود. بررسی صلاحیت‌ها برعهده کمیسیون شوراهای مجلس بود که از شورای نگهبان تاکنون بدتر عمل کرده است فیلتر شورای شهر بدتر از فیلتر شورای نگهبان بود. بررسی صلاحیت‌ها برعهده کمیسیون شوراهای مجلس بود که از شورای نگهبان تاکنون بدتر عمل کرده است. می‌خواهم بگویم کمیسیون شوراهای مجلسی که ما دیدیم با نفوذ جبهه پایداری؛ بدتر ازناظرین شورای نگهبان عمل کرد.

عطریانفر در خصوص ماجرای تصویب برجام در مجلس به خبرنگار مهر می‌گوید: اصلاً برجام ربطی به پارلمان نداشت! چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟ چقدر شما ساده هستید؟ برجام محصول تدبیر رهبری است و مجلس هم کاری جز تائید برجام نمی‌توانست انجام دهد. برجام جای دیگر تایید شده بود آقایان مجبور بودند قبول کنند. این مجلس نقش خود را در قضیه برجام از دست داد! و اصلا نمی‌توانست جز آن حرفی بزند، زیرا تبدیل به ضد ولایت فقیه می‌شد!

رد صلاحیت هاشمی‌، شوخی‌ترین رفتار سیاسی جمهوری اسلامی بود

وی در خصوص گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 92 گفت: مطلوب سال ۹۲ اصلاح طلبان در گام اول آقای هاشمی بود و ایشان به صحنه هم آمدند  طبق نظرسنجی‌ها هم نزدیک به ۳۰ میلیون رای داشتند و ۹۰ درصد آرا به نفع هاشمی بود، اما ایشان را به دلیل کبر سن اخراج کردند و شوخی‌ترین رفتار سیاسی ۳۷ سال جمهوری اسلامی در برخورد با آقای هاشمی رخ داد.

هاشمی از مشارکتی‌ها تاثیر نگرفته است
عطریانفر در ادامه گفت: حالا اینجا اختلاف نظری منطقا می تواند باشد که آیا هاشمی رفسنجانی از آنها تاثیر گرفته یا آنها از هاشمی رفسنجانی تاثیر گرفته‌اند؟ باور من این است که آقای هاشمی رفسنجانی از دوستان اصلاح‌طلب از جنس مشارکت که شما تصور می کنید تاثیر نگرفته‌اند. اما دوستان مشارکت از رویکرد هاشمی رفسنجانی در مسیر تسامح و تعدیل بهره گرفتند و اثرپذیر بودند، لکن در درون هاشمی رفسنجانی به تناسب زمان تحولاتی رخ داده است که از امتیازات و اجتهادات ایشان بحساب می‌آید و چه بسا برخی از این تحولات با نیت‌ها و دیدگاه­ هایی که آقایان مشارکت دارند سازگاری ‌کند. این ناشی از درک مستقیم و استقلالی است که شخص آقای هاشمی رفسنجانی دارد و ربطی به جریان مشارکت ندارد.


عطریانفر در پاسخ به این سوال که چه مصداقی می‌توانید از تغییر امام از سال ۵۷ تا ۶۸  می‌توانید بیاورید؟
پاسخ می‌دهد:«مثلا گفتند روحانیون نباید بر سر کار بیایند اما بعد گفتند بیایند.»

وی سپس به خبرنگار می‌گوید که نظر هاشمی به تناسب زمان تغییر کرده است. نوسازی سیاسی در امر توسعه در کشورهای در حال توسعه یا عقب ­مانده از معبر نوسازی اقتصادی اتفاق می‌افتد. این مساله را در زندگی شخصی‌ خودتان هم تصور کنید. شما در زندگی ابتدا باید نیازهای ناسوتی و فیزیکی خود را تامین کنید تا بعد به یک نقطه دیگری برسید. مثلا ممکن است شما برای خود و خانواده‌ منابع محدودی داشته باشید. به اولین چیزی که فکر  می‌کنید سیر کردن شکم خانواده است، سپس اگر مازادی داشتید صرف سرپناه می­‌کنید، اگر مازادی داشتید صرف بهداشت و درمان می‌کنید، اگر مازادی داشتید صرف آموزش و تفریح می­‌کنید و اگر مازادی داشتید صرف مشارکت اجتماعی می‌کنید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا