سفر متفاوت احمدی نژاد به یزد بر خلاف انچه در ظاهر دیده می شد بسیار پر حاشیه بود هم در حرف هایی که خود وی به زبان اورد هم در سخنان اطرافیانش که در گوشه و کنار محل سخنرانی با ان ها هم کلام شدیم

سرویس سیاسی یزد فردا / ارسلانی "سفر متفاوت احمدی نژاد به یزد بر خلاف انچه در ظاهر دیده می شد بسیار پر حاشیه بود هم در حرف هایی که خود وی به زبان اورد هم در سخنان اطرافیانش که در گوشه و کنار محل سخنرانی با ان ها هم کلام شدیم.
از همان ابتدا که مشخص شد دکتر محمود احمدی نژاد بصورت زمینی به یزد می اید این سوال در اذهان طرح شد که با وجود پرواز شماره ۲۶۰۸ هواپیمایی نفت در ساعت ۱۴ چرا ایشان تصمیم نگرفتند با پرواز بیایند و مشقت و خطرات سفر زمینی را تحمل کردند . یکی از همراهان  دکتر احمدی نژاد ریاست دولت های نهم و دهم میگفت : " خودش که نباید انتخاب کند ، وظیفه ماست که همه جوانب را بسنجیم و انتخاب کنیم ، اگر ایشان ساعت دو وارد یزد می شد تا ساعت مراسم باید شش ساعت اسکان میگرفتند ، شما بما بگویید دکتر را کجا میبردیم " این جملات عین صحبت های همراهان  احمدی نژاد در این سفر  است ، بی اختیار ذهن درگیر این می شود که احمدی نژاد برای شش ساعت در یزد سکنی گزیدن "جا " ندارد ؟
در هر حال تحلیل این سخنان از دو حالت خارج نیست

حالت نخست : احمدی نژاد در یزد جایگاهی ندارد و حتی ممکن بود نماینده ولی فقیه با توجه به سفر بدون برنامه رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی به یزد از ملاقات احمدی نژاد سر باز بزند ، تکلیف مقامات دولت حسن روحانی نیز روشن است ، هیچکدام قرار نبود و قرار نخواهد بود که در کنار احمدی نژاد قراربگیرند انهم در روزی که وزیر کشور دولت مطبوعشان به یزد امده است .
‎و اما حالت دوم :احمدی نژاد زمینی امده است تا چیزی در حدود ۷۰ شهر و روستا را به حالت اماده باش دربیاورد ، نیروی های  چندین شهر و شهرستان را درگیر سفر خودش کند و در راه با مردم ارتباط برقرار کند ، احمدی نژاد زمینی اماده بود تا مثل مردم عادی به نظر بیاید اما همین مثل مردم عادی رفتار کردنش را ۱۲ دوربین فیلمبرداری و چندین عکاس حرفه ای همراهی میکردند .
احمدی نژاد به درستی می داند که مردم این نوع حرکات را دوست دارند او در طول سفرش از تهران تا بافق قبل از اینکه وارد استان یزد بشود توقفی نداشته است اما زمانی که به اردکان رسید توقف کرد ، در راه بافق سه مرتبه توقف کرد و این اهداف سفر زمینی او به یزد بوده است .
این رفتار احمدی نژاد بیشتر به سفر انتخاباتی شبیه بود تا شرکت در یک برنامه سخنرانی ، حالا پس از این حواشی احمدی نژاد به یزد رسید. زمانی که همه در بافق منتظر وی بودند برای یک ساعت هیچکس نمیدانست وی کجاست ، سخنرانی احمدی نژاد با یک ساعت و نیم تاخیر شروع شد اما از همان اغاز مردم با وی پرشور برخورد کردند شعار اصلی این مراسم از این قرار بود که حاضرین می گفتند :"شعار هرچی مرده ، احمدی بر میگرده" احمدی نژاد در یکی از لحظات پایانی این سخنرانی گفت : " اگر به من باشد میگوییم شعار هرچی مرد در دنیاست این است که مردم ایران برمیگردند"
سوال اینجاست: مردم ایران کجا هستند که برگردند ، مردم ایران به چه چیز برخواهند گشت و یا اینکه از چه راهی بر خواهند گشت؟
فرض اول: مردم ایران قرار است راهی که به  دولت روحانی ختم شود ، برگردند؟احمدی نژاد سر بسته گفته است مردم ایران بر میگردند حالا یکی از بند های این برگشتن ، روی گرداندن از دولت حسن روحانی است. این میتواند تلویحا علاقه احمدی نژاد به این اتفاق را نشان دهد. 

فرض دوم : مردم ایران قرار است به سمت محمود احمدی نژاد برگردند این فرض قوی تر از فرض اول است هرچند مقصود یکی است و وسیله متفاوت است اما میتوان گفت در فرض دوم مردم قرار است به سمت احمدی نژاد باز گردند . 

این تلویحا اشاره غیر مستقیم محمود احمدی نژاد به شرط اقبال مردمی برای بازگشتش به صحنه کارزار انتخاباتی است . محمود احمدی نژاد نمی اید که ببازد و یا راه محسن رضایی را در پیش گیرد . احمدی نژاد دوست دارد مردم او را به سمت انتخابات سوق دهند تا اینکه وی بخواهد مهره ای باشد برای گرمی تنور انتخابات ، احمدی نژاد حاظر نیست در نقش مهره شطرنج ظاهر شود بلکه او میخواهد گرداننده این شطرنج باشد . احمدی نژاد می داند که اگر توده های مردم در قشر کم توان مالی جامعه وی را حمایت کند ، میتواند امیدی به بازگشت در عرصه سیاست کلان ایران داشته باشد .

فرض سوم: ملت ایران از نگاه احمدی نژاد دوران عزت و اوج خود را از دست داده است ، وبه روایتی برجام را اگر راه جدیدی بدانیم برگشتن از توافق را می توان آرزوی او بدانیم و ایستادن در مقابل همه و رفتن تا آخر راهی که تحریمها دنبال می کرد . همانطور که احمدی نژاد در مسجد مسعودی تهران گفته بود" احمدی نژاد با این عبارت ارزو کرده که ملت ایران به دوران اوج و عزت خود برگردند .یکی از مواردی که دکتر محمود احودی نزاد آن را عزت می داند بی تفاوتی به قدرت های بزرگ و ایستادن در مقابل تمام فشارهای خارجی استو این متلک پرانی یکی از ویژگی های شخصیتی احمدی نژاد است .
اگر حافظه سیاسیمان را کمی زیر و رو کنیم به وضوح یادمان می آید از دسته همین متلک ها را سال هشتاد و هشت به محسن رضایی در جریان مناظره انتخاباتی ان سال از احمدی نژاد شنیدیم.
در این فرض احمدی نژاد برای دولت روحانی خط و نشان عمیقی کشیده است و به راستی که در فرض سوم که احتمال ان بسیار ضعیف است احمدی نژاد به نوعی به روحانی انتقاد کرده است
اردیبهشت نود و شش مشخص می کند که منظور احمدی نژاد چه چیز بوده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا