یزدفردا:حماسه 7 اسفند و حضور ایرانی ها در پای صندوق های رأی همچنان در کانون توجه رسانه های جهان است.


خبرگزاری رویترز گزارش داد: نتایج دو انتخابات روز جمعه ایران راه را برای تغییر سیاست‌های اقتصادی باز می‌کند.

تحلیلگران و بازرگانان بر این باورند که پیروزی نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر ایران راه را برای تغییرات سیاست اقتصادی که به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت با غرب منجر می‌شود، باز خواهد کرد.

نتایج انتخابات روز جمعه به بیش‌ از یک دهه تسلط اصولگرایان بر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پایان داد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز که معمار توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود، اکنون فضای بیش‌تری برای اصلاحات قانونی دارد تا اقتصاد کشورش را با شرکت‌های خارجی جذاب‌تر کند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که پارلمان جدید برای امور اقتصادی بسیار بهتر خواهد بود.

او گفت: ایران با مشکلات متعددی در اقتصاد روبه‌رو است اما همه آن‌ها از طریق رفع موانع قابل هستند.

به گزارش رویترز، یکی از اولین تأثیرات این انتخابات می‌تواند موافقت با دولت برای بستن قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکت‌های خارجی باشد که یکی از طرح‌های دولت برای افزایش تولید در بخش انرژی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه تهران است.

در همین حال روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج انتخابات ایران نوشت: این انتخابات درس‌هایی را به همراه داشت که نشان دهنده تغییر رویکرد ایران است.

 روزنامه گاردین، در ادامه نوشت: برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران، دارای نکات قابل توجهی است. آن‌هایی که این انتخابات را به عنوان یک مناقشه میان اصلاح‌طلبان و تندروها می‌بینند مسائل را طی کرده‌اند، به ویژه پس از گزارشات درباره‌ی رد صلاحیت اصلاح‌طلبان از سوی نهاد نظارتی شورای نگهبان در ایران.

اختلاف اولیه میان حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای بوده است.

توافق ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب شد تا یک تغییر جهت در ایران به وجود آید. اختلاف ابتدایی میان حامیان و مخالفان این توافق بود. اما علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در جریان تصویب برجام در مجلس و اختلاف دولت و نمایندگان بر سر این موضوع جلوی این انتقادات را گرفت و بنابراین به تصویب توافق هسته‌ای کمک کرد.

سیاست‌های ایران نمی‌تواند به سادگی اصلاح طلبان در برابر تندروها، تعریف شود.

ایران یک کشور بزرگ است، بزرگ‌تر از عراق، ترکیه و سوریه و هر انتخاباتی در ایران برآمده از عوامل منطقه‌یی، قومی- قبیله‌یی و محلی است. رای دهندگان برای انتخابی که انجام می‌دهند دلایل زیادی دارند. هر چند بزرگ‌ترین مساله در هر انتخاباتی در اغلب کشورها اقتصاد است.

جمع‌بندی کلی چپ در برابر راست در دهه 1980 و اصلاح‌طلبان در برابر اصولگرایان در دهه 1990 دیگر معنایی ندارد. آن‌هایی که این انتخابات را به اصلاح‌طلبان در برابر تندروها در ایران تعبیر می‌کنند، مسائل را قاطی کرده‌اند چرا که گزارش‌ها نشان می‌دهد که این میانه‌روها هستند که در انتخابات پیروز شده‌اند.

گاردین در ادامه به رای نیاوردن محمد تقی مصباح یزدی در انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و نوشت که این اتفاق دورنمای روابط بهتر با غرب را تقویت کرده است.

حسن روحانی یک سیاستمدار قابل است.

رییس‌جمهور ایران نشان داده است که یک عمل کننده سرسخت و زیرک است. وی نه تنها با دستیابی به توافق هسته‌ای به اعتبار خود افزوده، بلکه توانسته است با پیروزی در انتخابات خبرگان بر سیاست محافظه کارانه‌اش مهر تایید بزند. سیاست‌های وی روی تقویت روابط با دیگر کشورها و اصلاح اقتصادی به منظور افزایش و تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی و کاهش کنترل رسانه‌ها استوار است. تغییرات به آهستگی در حال رخ دادن است.

اصلاح اقتصادی برای یک رشد پایدار، افزایش اشتغال و ارتقای استانداردهای زندگی می‌تواند منافع قطعی کنونی را به چالش بکشد از جمله آن‌هایی را که از اقتصاد بسته سال‌های گذشته و تحریم‌ها سود برده‌اند. اما روحانی از لحاظ سیاسی و با نیم نگاهی به انتخابات سال 2017 در این کشور نیازمند حمایت عموم است.

وی از طرفی باید به اصولگراها اطمینان دهد که تغییرات به نفع جمهوری اسلامی است و باقی خواهد ماند و از طرفی دیگر باید به اصلاح‌طلبان نیز امتیازاتی بدهد.

در همین راستا روزنامه ایندیپندنت با تاکید بر این که انتخابات اخیر ایران به دلایل زیادی مهم‌ترین انتخابات در دهه‌های گذشته بوده است، نوشت: نتایج این انتخابات تایید عمومی توافق هسته‌ای است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت مردم ایران در این دور از انتخابات به طور هم‌زمان اعضای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به ترتیب برای یک دوره چهار ساله و هشت ساله انتخاب کردند که نتایج آن نشان می‌دهد میانه‌روها از اقبال بیش‌تری برای انتخاب برخوردار بوده‌اند.

این اولین انتخابات ایران پس از حصول توافق هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی بود. هر چند اقتصاد یک مسأله بزرگ برای شرکت در این انتخابات بوده است، نتایج هم‌چنین نشان دهنده تایید عمومی توافق هسته‌ای است که در دولت روحانی به دست آمد.

این نتایج برای رییس‌جمهور بسیار مهم است، کسی که توانست یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش که به شدت از سوی تندروها مورد مخالفت قرار گرفت،‌ جامه عمل بپوشاند. هم‌چنین حمایت تعداد بیش‌تری از نمایندگان مجلس از روحانی به وی اجازه خواهد داد تا آن‌گونه که وعده داده بود،‌ تغییرات داخلی را نیز اعمال کند.

30 اصلاح‌طلب توانستند کرسی‌های تهران در مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص دهد که یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود. هر چند که آن‌ها در بیرون از تهران موفقیت کم‌تری داشته‌اند، نتیجه کلی هم‌چنان یک پیروزی مهم محسوب می‌شود.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا