پروفسور زیلند (prof. Klaus seeland) متخصص جامعه شناسی و انسان‌شناسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ سوییس چهارشنبه ۲۰ آبان‌ماه با حضور در دانشگاه یزد در حاشیه بازدید از دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی این دانشگاه در نشستی در خصوص آینده مدیریت منابع آب در ایران با تاکید بر دریاچه ارومیه سخنرانی کرد.

به گزارش دریافتی از دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد پروفسور زیلند در این سخنرانی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه ایران، گفت: این دریاچه هم اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که اکوسیستم آن در خطر و بیش از ۹۰درصد آب آن نسبت به سال ۱۹۷۰ کاهش یافته است و همچنین کیفیت آب دریاچه پایین‌آمده و بیابان‌زایی در منطقه به وجود آمده است. بررسی‌های کاهش سطح آب دریاچه ارومیه نشان داد که در سال‌های اخیر شدت روند کاهش سطح آب دریاچه شدیدتر شده است.

وی علل خشکی دریاچه را برداشت بیش از اندازه از منابع آب برای تولیدات گیاهی و برداشت بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و تغییر اقلیم عنوان کرد. 
زیلند با اشاره به روش ارزیابی روش مشارکتی روستایی (PRA) با هدف توانمند سازی جوامع محلی در ابعاد مختلف یکی از راه‌حل‌های مشکلات دریاچه را مشارکت و همکاری مردم عنوان کرد. 
وی افزود: ما باید به دنبال برگزاری جلسات مکرر با روستاییان باشیم تا از این طریق حس مسؤولیت را در بین مردم افزایش دهیم. این جلسات باید به‌صورت هفتگی برگزار شود. دلیل برگزاری این جلسات شناخت محدودیت منابع طبیعی و محدودیت‌های حوزه انسانی است. به طور مثال دلیل بوته کنی توسط روستایان چیست؟ آیا راه حلی برای جبران این کمبود وجود دارد یا خیر؟
وی همچنین با اشاره به اینکه طبق آمار به دست آمده از تحقیقات دانشگاه تهران، در کل ایران تنها 40 درصد انسجام سازمانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این انسجام سازمانی کافی نیست و لازم است برای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار شود تا روش‌های مشارکتی مردم و مسؤولان شناخته شود. وی همچنین ایجاد اعتماد دو طرفه بین مردم و مسؤولان از طریق جامعه محلی، مردمی (NGO) و دولت را بسیار با اهمیت توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد همه سرمایه‌های اجتماعی، مالی، آموزشی و زیرساختی (فیزیکی) باید با هدف حفظ منابع طبیعی و مساله منابع آب باشد.
شایان ذکر است دریاچه اُرومیه دریاچه‌ای در شمال غربی ایران در منطقهٔ آذربایجان است. طبق تقسیمات کشوری این دریاچه، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده‌است. مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ در حدود ۶هزار کیلومتر مربع بود. دریاچه ارومیه محل اسکان  ۲۱۲ گونه از پرندگان، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۷ گونه از پستانداران است که از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه بوده است.
در این نشست رییس و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد و جمعی از دانشجویان دکترا حضور داشتند.

"افراد حاضر در این صفحه"

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا