یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فتا خراسان شمالی برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی شهروندان را بیشترین تخلفات اینترنتی در استان عنوان کرد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرگرد"سهیل خاکشور" گفت: در 6 ماهه سال اول سال جاری پرونده های جرائم فضای مجازی در خراسان شمالی 85 فقره بوده که با تلاش شبانه روزی کارشناسان پلیس  فتا در پایش فضای مجازی بیش از 84 فقره پرونده کشف شده اند.

 وی بیشترین جرائمی اینترنتی خراسان شمالی را که به علت عدم توجه و دقت دارندگان حساب در امر نگه داری اطلاعات حساب های بانکی اتفاق می افتد را برداشت غیر مجاز حساب بانکی دانست و بیان داشت: طی مدت یاد شده 67 مجرم اینترنتی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: شهروندان به خصوص کاربران اینترنتی از اعتماد بیجا  به شرکت ها  و افراد سودجو خودداری و به توصیه های پلیس فتا در جهت پیشگیری از بروز جرائم اینترنتی توجه کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی همچنین در ادامه هشدارهای پلیسی پیشگیری از برداشت های غیر مجاز را به شرح ذیل بیان کرد:

-اگر قرار است وجهی را دریافت نمائیم ارائه شماره کارت و یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء و ... به فرد مذکور نمی باشد.این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و یا خرید اینترنتی می باشد.

-جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست. متاسفانه در مواردی به فرد مال باخته اعلام می شود برنده قرعه کشی شده، وی را با بهانه های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می کنند.

-جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش و یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ما را ترقیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است. پس دقت داشته باشید.

-از کارت بانکی خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنید و از اتصال حسابهایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی خود پرهیز کنید.

-از در اختیار قرار دادن کارت عابر خود به افراد غیر پرهیز شود و در صورت مفقودی کارت بانکی نسبت به اعلام بموقع و در کمترین زمان ممکن به بانک صادر کننده کارت اقدام گردد. می توان از طریق اینترنت بانک یا تلفن بانک نیز این کار را انجام داد تا از سوء استفاده های احتمالی پیشگیری صورت پذیرد. تقاضای افراد غیر جهت انجام امور بانکی توسط کارت عابر خود را رد کنید.

-بهتر است هنگامی که جهت انجام امور بانکی جلوی دستگاه ATM قرار دارید به گونه ای بایستید و یا دست خود را مانع قرار دهید تا افراد پشت سر شما رمز وارده توسط شما را نبینند.

-از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خود جداً خودداری نمائید تا در صورت مفقودی و یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

-زبان انگلیسی دستگاه خودپرداز مخصوص کسانی است که به زبان فارسی آشنایی ندارند پس هرگاه شخصی از شما خواست زبان دستگاه را تغییر دهید، ممکن است هدفی خاص را دنبال کند.

9- با در اختیار داشتن شماره حساب یا کارت ، کد امنیتی و رمز دوم  می توان به راحتی تمام عملیات بانکی را از طریق همراه بانک و اینترنت انجام داد. لذا لازم است ضمن دقت در نگهداری این اطلاعات  به صورت دوره ای ، تراکنش ها را بررسی و نسبت به تغیر متناوب رمزها اقدام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا