یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فتا کردستان از کشف 92 درصدی جرائم واصله به پلیس فتا استان طی چهار ماهه سال جاری خبر داد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا : سرهنگ " فرامرز شاکری " اظهارداشت : توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز استفاده از این امکانات در امور مختلف اقتصادی و اجتماعی و نیز توسعه خدمات الکترونیک مانند بانکداری و تجارت الکترونیک، بستر و زمینه هایی برای افراد سودجو و متهمان فراهم کرده است.

وی در خصوص اهداف پلیس فتا، گفت: صیانت از هویت ملی، دینی و ارزش های اسلامی و انسانی جامعه در فضای تبادل اطلاعات، حفظ و صیانت از اموال، منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع در جامعه از جمله این اهداف است و وظیفه و رسالت اصلی آن رسیدگی به جرائم فضای سایبری از طریق پیش بینی، پیشگیری و کشف جرم است.

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه رویکرد پلیس فتا رویکردی اجتماعی ، آموزشی و فرهنگی است اضافه کرد: در اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیز تلاش می شود با حضور کارشناسان در بین جوامع هدف، موانع، تهدیدات و آسیب های فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن ها آموزش داده شود تا پیشگیری های اجتماعی محقق شده و جرائم اجتماعی کاهش یابد.

سرهنگ شاکری در ادامه به تاثیر گذاری اقدامات پیشگیرانه اجتماعی از ابتدای تشکیل پلیس فتا اشاره کرد و گفت :با توجه به برگزاری کلاس های آگاهسازی و اطلاع رسانی تهدیدات و آسیب های فضای مجازی در بین جوامع هدف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27درصد با کاهش جرایم در حوزه سایبری مواجه بوده ایم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و الکترونیک بسیار خطرناک تر از فضای حقیقی و دارای گستره بیشتری است، به شهروندان هشدار داد: فضای مجازی آسیب های شدیدی را می تواند همراه داشته باشد و هر آنچه که از افشای در فضای حقیقی می ترسیم، باید در فضای مجازی آن را رعایت کنیم و از دسترسی دیگران به آن جلوگیری کنیم.

رئیس پلیس فتا استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت:ضریب نفوذ اینرتنت در استان کردستان بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی 70 درصد می باشد که مردم استان 3 درصد کمتر از میانگین کشوری از اینترنت استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پلیس فتای استان کردستان موفق شد در چهارماهه ابتدای سال جاری، بیش از 92 درصد جرائم و پرونده های واصله را کشف کرده و در این رابطه تعداد 44 نفر مرد و 7 نفر زن دستگیر را دستگیر کند.

این مقام مسوول گفت : بیشترین جرایم فضای مجازی حوزه استان مربوط به برداشت غیر مجاز با 38 درصد ، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 24 درصد ، انتشار فیلم و عکس خانوادگی با 12 درصد می باشد.ارزش ریالی مکشوفه برداشت های غیر مجاز قریب به 2 میلیارد ریال می باشد.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان بر ضرورت ارتقاء ضریب امنیتی سیستم ها تأکید و به شهروندان توصیه کرد: با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir و بهره مندی از هشدارها و راهنمایی های آن، ضریب امنیتی سیستم خود را بالا برده و اجازه سوء استفاده به هکرها و افراد سودجو را ندهند و بسترهایی که زمینه ساز وقوع جرائم است را از بین ببرند.و در صورت نیاز با شماره تلفن 2185915 کارشناسان اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری این پلیس تماس حاصل نمایند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان گفت:با توجه به اینکه حدود 45 درصد جرایم فضای مجازی مربوط به شبکه های اجتماعی می باشد به کاربران این شبکه ها توصیه کرد اولاً از شبکه های اجتماعی ایرانی و بومی استفاده نمایند و در ثانی مصادیق جرایم رایانه ای را مورد مطالعه قرار دهند تا با جرایم فضای مجازی آشنایی پیدا نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا