یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران، گفت : اسکیمرها، دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، ظریف و باریکی هستند که اطلاعات کارت عابر بانک ها را روی نوار مغناطیسی خوانده و ذخیره می‌کنند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :سرهنگ"حسن محمدنژاد " در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با بیان این مطلب گفت : این روزها کلاهبرداری و سرقت از طریق دستگاه‌های  خودپرداز افزایش یافته، به طوری که افراد سودجو با نصب لوازم و تجهیزات اضافی بر روی این دستگاه اقدام به سرقت اطلاعات حساب و دستبرد به حساب‌های بانکی مردم می کنند.

رئیس پلیس فتای مازندران خاطر نشان کرد: دستگاه کوچکی که تشخیص آن به سادگی امکان‌پذیر نبوده و از کارت‌های بانکی افرادی که از دستگاه  خودپردازاستفاده می‌کنند، اسکن ‌کرده و اطلاعات حساب افراد را نیز در خود ذخیره می کند.

سرهنگ محمدنژاد گفت :این دستگاه کوچک اما ظریف و باریک اسکیمر نام دارد که به عنوان سارق نامرئی اطلاعات عابر بانک ها را سرقت می کند.

وی افزود: اسکیمرها، دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، ظریف و باریکی هستند که درون شکاف‌های ورودی کارت عابر بانک قرار می‌گیرند و اصلاً دیده نمی‌شوند و به راحتی اطلاعات کارت عابر بانک را روی نوار مغناطیسی خوانده و در حافظ? خود ذخیره می‌کند.

سرهنگ محمدنژاد در خصوص نحوه مقابله با اسکیمینگ ها به مسئولان بانک ها پیشنهاد داد: عوامل اجرای بانک ها می توانند عابر بانک خود را به سیستم‌های حس­گر مخصوص برای استفاده از اثر انگشت به جای وارد کردن اطلاعات از طریق دکمه‌ها، مجهز کنند تا نیازی به ورود اطلاعات نباشد.

- در دستگاه‌های قدیمی می‌توان ضد اسکیمر نصب و بهترین راه این است که نوار مغناطیسی را مغشوش کنند.

- در روش‌های نوین و پیشرفته، علاوه بر نصب حس­گرهای لازم، برای جلوگیری از نصب اسکیمر، تجهیزات دیگری قابل نصب است که هنگام برداشت اطلاعات کارت، با ایجاد سیگنال استراسونیک، مانع جمع­آوری اطلاعات به­صورت صحیح و سالم، در Skimmer می‌شود و پس از اتمام عملیات تا هنگام خروج کارت،دستگاه فعال می‌شود و اجاز? استخراج اطلاعات را نمی‌دهد.

- عوامل حراست بانک­ها با بازدید شبانه روزی دوربین­های کنترل دستگاه­های خودپرداز و همچنین بازرسی از خودپرداز، از نصب اسکیمر،  توسط مجرمان پیشگیری کنند.

رئیس پلیس فتا استان مازندران برای جلو گیری از این گونه کلاهبرداری به عموم مردم هشدار داد: برای دریافت وجه تنها دادن شماره حساب و یا شماره کارت به فرد واریز کننده کفایت می کند و نیازی به دادن رمز اول و دوم،CVV2، تاریخ انقضا و ... نیست. همچنین برای اینکه شخصی پولی به حسابمان واریز نماید نیاز به حضور در پای دستگاه های خودپرداز نمی باشد.

هم? افرادی که از کارت‌های عابر بانک استفاده می‌کنند،باید به دقت عدم وجود ابزار اسکیمینگی نظیر دوربین یا صفحه کلید دروغین یا هر چیز مشکوکی را بررسی کنند و در صورتی برخورد با موارد مشکوک،حتماً موضوع را با بانک مطرح کنند تا از کلاهبرداری احتمالی جلوگیری شود.

- در حفظ و نگهداری کارت های اعتباری خود دقت لازم را به عمل آورید،از نگهداری رمز عبور در کنار کارت اجتناب کنید.

- به هیچ وجه کارت و رمز عبور خود را جهت دریافت پول را در اختیار اشخاص ناشناس قرار ندهید .

- در هنگام برداشت وجه مواظب باشید کسی رمز شما را نبیند، هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر کلمه عبور کارت های عابر بانک اقدام کنید.

- برگ رسیدی که از دستگاه خودپرداز دریافت می کنید ؛ در محل رها نکنید و در صورت عدم نیاز آن را معدوم کنند.

-موجودی حساب های بانکی مخصوصا حساب های عابر بانک را در فاصله های زمانی مناسب چک کنید.

- در فروشگاه های که امکان خرید با استفاده از کارت خود پرداز وجود دارد از دادن رمز کارت به فروشنده اجتناب کنید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا