یزدفردا "محمد رضا شوق الشعراء:چرا بجای آنکه صنایع آلاینده و آبخواه فولاد و گندله سازی در کنار خلیج فارس ساخته و ایجاد شود، و کارگران «مهاجر» در آن واحدها به کار مشغول شوند، با هزینه های سرسام آور و غیرعقلانی، آب از خلیج فارس به کویر آورده می شود، تا در اردکان گندله و فولاد ساخته شود!؟
مگر صنایع آلاینده فولاد و گندله سازی اردکان چند نفر را بکار گمارده و برای مردم اردکان و استان چه سود و فایده ای دارد و در برداشته است!؟
سود و درآمدهای کلان چادرملو و گندله سازی گیر سهامداران و مالکان غیر بومی آن می آید و سهم اردکان و استان یزد ازینهمه، فقط دود وآلایندگی و بیماری های مختلف و آسیب های اجتماعی و نابودی منابع طبیعی استان می باشد
مدیران و مسؤلان عزیز! نه در استان، صنایع آلاینده فولاد و گندله سازی ایجاد کنید و نه در پی انتقال آب از خلیج فارس به یزد باشید. آبی که هست را در صنعت مصرف نکنید، آب آوردنتان پیشکش!
اگر گندله سازی و صنایع فولاد در استان نباشد، همان یک خط انتقال آب کوهرنگ برای یزد کافیست! و اما مشکل در منافع دلالان و کاسبان انتقال آب به یزد است!
براستی! دنیا بخاطر این انتقال آب به کویر برای تولید فولاد، ما را مسخره نمی کند!؟
تبصره اول: آنها سنگ منافع خود و چادرملو را به سینه می زنند و یا سنگ منافع استان و مردم استان را!؟
گفتگوی سفارشی تبلیغاتی مدیرعامل چادرملو
نوریان مدیرعامل چادرملو:
چادرملو، مصمم به انتقال آب خلیج فارس به استا,ن یزد است
مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو درطرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران یکی از اهداف این شرکت در راستای تحقق محور توسعه پایدار در اقتصاد کلان کشور.
محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت وگویی سفارشی و تبلیغاتی، با بیان این مطلب افزود : ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، با کمبود آب به ویژه در مناطق مرکزی مواجه است. از طرفی، بخش مهمی از ذخایر مواد معدنی، نظیر معادن سنگ آهن و مس در استان های کرمان و یزد واقع شده‌اند، که برای توسعه کشور نیازمند بهره برداری از این معادن هستیم .  اما بهره برداری از معادن و ذخایر موجود در آن مستلزم رعایت یکسری اصول زیست محیطی و نیز زیر ساختار های اقتصادی است .
وی گفت : اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی یکی از این پروژه های عظیم در سطح ملی است که در شرایط فعلی می تواند راهگشای بخشی از مشکلات ناشی از بحران آب در این مناطق باشد .
نوریان افزود : باتوجه به پتانسیل بسیار بالای استان یزد ، علاوه بر معادن در دست بهره‌برداری، سرمایه گذاری عظیمی هم برای طرح‌های بزرگ توسعه معادن و صنایع فرآوری معدنی در حال انجام است. و بدون تردید  این سرمایه‌گذاری‌های عظیم، این منطقه را از نظر توسعه اقتصاد غیر نفتی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت کرده است . اما بر اساس مطالعات انجام شده و شرایط  مشهود ، استان  یزد، به دلیل بروز خشکسالی‌ها و افزایش تقاضا در بخش‌های شرب و کشاورزی و صنعت  با  کمبود منابع آب مواجه است، بنابراین برای رفع  نیازهای آبی این محدوده، استفاده از آب خلیج فارس به‌عنوان یکی از منابع تامین آب مطمئن و پایدار برای ساکنان استان و صنایع و معادن اجتناب ناپذیر است
مهندس نوریان افزود : با بهره برداری از این طرح عظیم ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 25 میلیون متر مکعب و یا به میزان  20 درصد از توان تولید آب را به خود اختصاص خواهد داد که با ایجاد تاسیسات آب شیرین‌کن بخشی از نیاز آب شرب ساکنین استان نیز تامین خواهد شد . از سوی دیگر شرکت چادر ملو با هدف مصرف بهینه و حفظ منابع آب در محدوده شهرستان اردکان ، طرح احداث تاسیسات و شبکه جمع آوری ، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر اردکان را از بهمن  سال 1392 آغاز کرده است  و پیش‌بینی می‌شود در صورت همکاری مسئولان و شهروندان اردکان ، در نیمه دوم امسال  به اتمام برسد. برای اجرای این طرح بالغ بر 1 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است .
با بهره برداری از این پروژه حیاتی و مهم در شهرستان اردکان علاوه بر تامین نیاز صنایع از پسابهای خانگی و عدم استفاده مستقیم از سفره های آب زیر زمینی، بخش مازاد آب تصفیه شده برای سایر مصارف شهری و روستایی در اختیار مردم قرار می گیرد و مهمترین تاثیر اجرای این طرح، پیش گیری از آلودگی سفره های آب زیر زمینی بدلیل انتقال و رسوخ آلاینده های زیست محیطی از طریق چاه های فاضلاب خانگی  است .
محمود نوریان در عین حال با اشاره به آمار منتشره از سوی متولیان امور آب در وزارت نیرو گفت : سالا‌نه در کشور 95 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که 92 درصد آن
در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش عمومی و شرب  و تنها 2 درصد در بخش صنعت استفاده می گردد. بنابر این بهتر است بجای انتقاد های  یک سویه و غیر کارشناسانه، نظر افکار عمومی و شهروندان را در جهت مصرف صحیح آب، چه در بخش کشاورزی و چه بخش خانگی جلب کنیم . نه تحریک آنها علیه صنایع مولد که هر کدام سهم قابل توجهی در اقتصاد و معیشت خانواده ها و رونق کسب و کار در منطقه دارند .
تبصره دوم:می گویند آن زمان ها که سر عده ای به معدن و سر عده ای به آب گرم نبود، ملانصرالدین صبح ها می رفت بازار و تخم مرغ می خرید دانه ای یک پول و می آمد می نشست تا غروب آنها را رنگ می کرد و شب دو دانه یک پول می فروخت!
ما همیشه فکر می کردیم این حرف ها طنز و جوک و شوخی است، تا اینکه متوجه شدیم ایران در هر عصر و دوره ای ازین ملانصرالدین های تخم رنگ کن زیاد داشته است.
فقط مسأله و مشکل اینست که مردم و ملانصرالذین می دانستند ملانصرالدین چکار می کند و از کجا می آورد و کجا وچرا خرج می کند، و اما امروز هیچکس نمی داند و نمی فهمد که چه کسی و چگونه تخم مرغ های رنگ شده را می فروشد!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا